مشارکت اساتید دانشگاه علم و صنعت ایران در نشست هماندیشی وزیر علوم با استادان برجسته دانشگاههای کشور
نشست هم اندیشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تعدادی از استادان برجسته دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور، روز شنبه هجدهم فروردین ماه 1397 در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
دکتر ذاکری (سرپرست دانشگاه علم و صنعت ایران) و دکتر شفیعا (عضو هیات علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه) از مدعوین این نشست هم اندیشی بودند.
در این نشست، دکتر غلامی (وزیر علوم، تحقیقات و فناوری)، ضمن تبریک سال نو و آرزوی سالی پربرکت و توأم با سلامتی برای استادان گرانقدر و خانواده دانشگاهیان و ملت شریف ایران، بر لزوم نقشآفرینی اعضای هیات علمی در پشتیبانی فکری از برنامههای پیش روی وزارت علوم تاکید کرد و افزود: وظیفه ما در این شرایط آن است که در راه تحقق اهداف و آرمانهای آموزش عالی کشور تا جایی که مقدورات اجازه میدهد اعم از توان فردی و جمعی و پشتیبانیهایی که دریافت میکنیم، تلاش مضاعف نماییم.
وزیر علوم تصریح کرد: بدون هماندیشی و شنیدن سخنان و دریافت نظرات صاحبان اندیشه و تجربه این راه را نمیتوان با خوبی و دقت به پیش برد؛ لذا در طول دوره اجرای برنامههای پیشرو و در ابتدای سال جدید باید از نظرات صاحبنظران و پیشکسوتان حوزه آموزش و تحقیقات بهرهمند شویم.
دکتر غلامی با اشاره به آغاز طرح ساماندهی آموزش عالی در کشور، خاطرنشان کرد: آموزش عالی کشور امروزه در شرایط خاصی قرار دارد و نیاز به برنامهریزی و اجرای برنامههای مهمی دارد تا در این برهه زمانی حساس بتوانیم از دستاوردهای آموزش عالی حراست کرده و جهت حرکت خود را به گونهای تنظیم و پیش ببریم تا در روزها و سالهای آینده علاوه بر حفظ دستاوردهای با ارزشی که تاکنون آموزش عالی کشور داشته، روند حرکت را همچنان رو به جلو و در جهت انجام وظایف خطیر ملی و بینالمللی دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور حفظ کنیم.
وزیر علوم تصریح کرد: در شرایط فعلی علاوه بر اینکه در ساختار آموزش عالی گرفتار مباحثی هستیم که نیاز به چارهاندیشی و برنامهریزی دقیق دارد، در مقابلِ مجموعه اجرایی و کل جامعه مورد سئوالهایی قرار گرفتهایم. در این بین، در حوزه آموزش عالی نیز در سالهای اخیر برنامههایی در راستای مأموریتهای ذاتی و آرمانهای آموزش عالی در حال اجراست که نیاز به تقویت و سرعت بخشیدن دارد. وی افزود: چالشهایی از جمله مسائل اجتماعی، محیط زیست، اشتغال، عدم توانایی دانشآموختگان دانشگاهی در کارآفرینی و توسعه کسب و کار، مقولههایی است که اندیشههای پژوهشمحور و نتایج پژوهشهای کاربردی و حضور اندیشمندان دانشگاهی، میتواند بر رفع معضلات و همچنین رونق این حوزه ها بیش از گذشته تأثیرگذار باشد.
در ادامه این نشست، دکتر شریعتی نیاسر (معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری) سخنرانی کرد. وی در تشریح وضعیت موجود آموزش عالی کشور گزارش داد: از میان کل جمعیت دانشجویی کشور، ۳۵ درصد در دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۸ درصد در دانشگاههای مهارتی، ۱۵ درصد در دانشگاه پیام نور، ۱۵ درصد در دانشگاههای دولتی، ۹ درصد در موسسات آموزش عالی غیر دولتی و حدود ۷ درصد در سایر نظام ها تحصیل می کنند.
وی، توسعه مدیریت منطقه ای در آموزش عالی، افزایش اثرگذاری بخش خصوصی، تفویض اختیار به دانشگاهها، توانمند سازی اعضای هیات علمی و بازنگری دروس دانشگاهها را از مولفه های طرح آمایش آموزش عالی نام برد و اظهار داشت: دانشگاهی پیشرو محسوب می شود که وارد رقابت جهانی شود، کار آفرین باشد و در حل مشکلات واقعی جامعه مشارکت کند.
سپس دکتر برومند (معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)، با اشاره به ضرورت ایجاد اکوسیستم نوآوری در آموزش عالی ایران گفت: برای حرکت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به سمت حل مشکلات و معضلات کشور باید در آموزش عالی تغییر پارادیم صورت بگیرد و یک اکوسیستم نوآوری ایجاد شود. وی افزود: جایگاهی که هم اکنون در آموزش عالی داریم نتیجه تلاش هایی است که از بدو تاسیس دارالفنون تاکنون انجام شده است ولی باید با حفظ دستاوردهای کنونی، به سمت دانشگاه ایده آل حرکت کنیم.
دکتر برومند گفت: در حال حاضر آزمایشگاه ها و زیرساخت های تحقیقاتی خوبی داریم و با اینکه حدود یک درصد جمعیت دنیا را داریم ۱.۹ درصد (یک و نه دهم) مقالات معتبر و سه درصد مقالات برتر دنیا را منتشر می کنیم.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: نخستین گام برای ایجاد نظام نوآوری، ایجاد فرآیند نوآوری است که طی آن، دانش کسب شده، زنجیره کامل تبدیل ایده به یک محصول و فناوری را طی کند.
در ادامه نشست هماندیشی وزیر علوم با جمعی از استادان برجسته دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور، تعدادی از اساتید به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و از از جمله، دکتر شفیعا (عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران) با بیان اینکه آموزش عالی باید بازار کار را هدف گیری کرده و استعداد یابی کند، گفت: گسترش دانشگاه ها و افزایش فارغ التحصیلان در بسیاری از رشته ها تبدیل به یک معضل شده است.
در پایان نشست دکتر غلامی به جمعبندی مباحث پرداخت و ضمن تاکید بر لزوم ایجاد تحول و بازنگری در وزارت علوم تصریح کرد: باید دامنه اختیارات عمل دانشگاهها گسترش پیدا کند و دانشگاهها از استقلال عمل برخوردار باشند و در این راه وزارت علوم هم تلاش دارد تا ضوابط دست و پاگیر را کاهش دهد تا تعاملها با دستگاه های اجرایی و قانون گذاری کشور گسترش یابد.
آدرس کانال تلگرام رسمی دانشگاه: https://telegram.me/IUST_Official
|