مدیر دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه: ارتقای کیفیت، یک ماموریت فراگیر سازمانی است
کارگاه آموزشی «ارزیابی درونی و تدوین برنامه های بهبود کیفیت گروههای آموزشی»، چهارشنبه بیست و ششم دیماه 1397 در سالن مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) دانشگاه برگزار شد.
این کارگاه، با توجه به نقش محوری گروههای آموزشی و مسئولیت مدیران گروهها در مسیر تحقق اهداف چشم انداز دانشگاه در افق 1404، به همت دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه برنامه ریزی و برگزار شد.
در این کارگاه که با حضور دکتر نیستانی و دکتر صفری (معاونان مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و هیات همراه، دکتر سلیمی (مدیر دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه شیراز) و دکتر کیذوری (مدیر دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه حکیم سبزواری) و برای مدیران گروهها و معاونان آموزشی دانشکده ها و جمعی از کارشناسان حوزه های آموزش و پژوهش برگزار شد، در قالب سه کارگروه، مباحث ارزیابی درونی و تدوین برنامه های بهبود کیفیت ارایه گردید.
در جلسه عمومی این کارگاه، ابتدا دکتر ذاکری (رییس دانشگاه) به مدعوین و شرکت کنندگان، خیر مقدم گفت و ابراز امیدواری کرد آثار و برکات این کارگاه پس از ارزیابی و اجرا توسط مدیران گروهها ظاهر شود. وی با اشاره به اینکه دانشگاه علم و صنعت ایران از نخستین دانشگاههایی بود که برنامه راهبردی تدوین کرد و اکنون در حال اجرای چهارمین برنامه راهبردی خود است و مطابق برنامه پیش می رود، گفت: در برنامه راهبردی دانشگاه، اهمیت بروز رسانی و بازنگری دروس، شکل گیری گرایش های بین رشته ای و مواردی از این دست که به نقش گروهها و مدیران گروههای آموزشی اشاره دارد، توجه شده و امیدوارم با عملیاتی کردن آنها بتوانیم به اهداف برنامه دست یابیم.
رییس دانشگاه، ضمن تاکید بر جوانگرایی در انتصاب مدیران حوزه های اجرایی دانشگاه، گفت: علیرغم این موضوع، در خصوص مدیران گروههای آموزشی تاکید ما بر استفاده از افراد با تجربه و صاحب نظر در این مسئولیت است چرا که معتقدیم جهت گیری علمی دانشگاه باید از لایه های صف و از گروههای آموزشی دانشکده ها صورت گیرد و این نشان از اهمیت جایگاه مدیران گروههای آموزشی دارد. وی از تجربه ارزیابی درونی پایلوت چهار گروه آموزشی در سال 1381 سخن گفت که یکی از آن موارد، گروه خط و سازه های ریلی دانشکده مهندسی راه آهن بود و افزود: این ارزیابی، به تغییرات جدی در برنامه درسی، تعریف گرایشهای بین رشته ای و توسعه تحصیلات تکمیلی به دوره دکتری منجر شد.
دکتر ذاکری در خاتمه سخنانش از مدیران گروههای آموزشی دانشکده ها خواست با توجه به انتخاب دانشگاه علم و صنعت ایران از سوی وزارت علوم به عنوان یکی از پنج دانشگاه برتر برای قرار گرفتن در جمع 200 دانشگاه برتر جهان، در حوزه روابط بین الملل جهت گیری و افق بلند مدت خود را اعلام کنند.
سپس دکتر نوری (مدیر دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه)، ضمن تشکر از همراهی دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت عتف و خیرمقدم گویی به مهمانان، به تبیین اهداف و برنامه کارگاه آموزشی ارزیابی درونی و تدوین برنامه های بهبود کیفیت گروههای آموزشی پرداخت. دکتر نوری تصریح کرد: کیفیت، یک ماموریت فراگیر سازمانی است و تدوین رویه های اجرایی و تضمین تداوم آن، رمز بقا شناخته می شود. وی افزود: بحث ارزیابی درونی و تدوین برنامه های بهبود کیفیت، جایگاه حیاتی دارد و از این روست که روسای دوره های قبل دانشگاه و مدیریت فعلی آن، تاکید ویژه ای بر آن داشته و دارند.
مدیر دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه در ادامه گفت: وظیفه دفتر نظارت و ارزیابی، تنها مونیتورینگ و رصد فعالیت های دانشگاه در حوزه های مختلف نیست بلکه فعالانه مجموعه را همراهی و اهداف دانشگاه را دنبال می کند. وی تاکید کرد: دفتر نظارت و ارزیابی، جدا از برنامه های عملیاتی دانشگاه نیست و با هدف مشترک گام بر می دارد.
دکتر نوری همچنین هدف این کارگاه را کسب توان برنامه ریزی برای خودارزیابی و تدوین برنامه های عملیاتی آن ذکر کرد و افزود: در ارتباط با ارزیابی و بهبود کیفیت در حوزه گروهها، نمی توانیم جایی را ارجمندتر از خود گروه ببینیم. بهبود کیفیت و تدوین رویه های عملیاتی مربوطه، از اختیارات گروههاست و باید به نحو احسن از این ظرفیت استفاده شود.
مدیر دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه، شناسایی وضعیت فعلی را قدم اساسی در روند ارزیابی درونی برشمرد و گفت: پس از شناسایی، تدوین رویه های بهبود کیفیت و اجرای فرآیند بهبود کیفیت گام های بعدی است که با ارزیابی مجدد، این فرآیند تداوم می یابد.
در ادامه جلسه عمومی، دکتر نیستانی، دکتر کیذوری، دکتر صفری و دکتر سلیمی در خصوص تجارب ارزیابی درونی و برنامه های کارگاه سخن گفتند. برگزاری جلسه پرسش و پاسخ و پیگیری مباحث کارگاه در سه گروه، ادامه این کارگاه یک روزه بود.
گفتنی است در کارگاه ارزیابی درونی و تدوین برنامه های بهبود کیفیت گروههای آموزشی، شرکت کنندگان به روش مشارکتی با مباحث فرآیند برنامه ریزی بهبود کیفیت گروههای آموزشی، کسب مهارت در انجام ارزیابی درونی، نحوه تدوین معیارهای مطلوب ارزیابی، نحوه شناسایی وضعیت موجود گروه بر اساس معیارهای تدوین شده و همچنین تدوین اهداف و سیاست های اجرایی بهبود کیفیت و در نهایت تدوین برنامه های عملیاتی بهبود کیفیت گروه آشنا شدند.
آلبوم تصاویر
Sapp.ir/iust_iran
|