سرپرست وزارت صمت: بومی کردن اقتصاد و جهش تولید با کمک دانشگاهیان محقق می شود
سرپرست وزارت صمت، در نشست راهبردی چهارجانبه دانشگاه، وزارت صمت، مجلس و صنایع خودروساز که با همکاری سازمان بسیج دانشجویی کشور و با عنوان نشست راهبردی «جهش تولید علم و صنعت در گام دوم انقلاب»، انجام گردید تاکید کرد: نجات اقتصاد کشور، تولید است، نجات تولید کشور، بومی کردن اقتصاد است و بومی کردن اقتصاد در دست دانشجویان و نخبگان دانشگاهی است .
دکتر حسین مدرس خیابانی (سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت) که ۹ تیرماه ۱۳۹۹ در نشست راهبردی چهارجانبه جهش تولید در گام دوم انقلاب و در دانشگاه علم و صنعت ایران سخن می گفت با تبریک میلاد امام رضا(ع) گفت: در ابتدا از رییس دانشگاه علم و صنعت ایران برای برگزاری این نشست خوب و با شکوه تشکر می کنم.
وی با بیان اینکه باید در حوزه اتصال میان دانشگاه و صنعت فعالیت های گسترده ای شکل بگیرد، افزود: چندین نکته در جهت گسترش فعالیت های میان دانشگاه و صنعت باید مورد توجه قرار گیرد. اول اینکه نجات اقتصاد کشور در تولید است، نجات تولید کشور، در بومی کردن اقتصاد است و بومی کردن اقتصاد در دست دانشجویان و نخبگان دانشگاهی است. بنابراین باید در مرحله اول خودباوری و اعتماد به نفس را در صدر فعالیت ها قرار دهیم تا بتوانیم برای رسیدن به تولید بومی و خوداتکایی، گام های تاثیرگذار برداریم.
وی با بیان اینکه اکنون بیش از گذشته به موضوع اتکا به توان ایرانی توجه میشود، افزود: اینکه منتظر باشیم از آن سوی آب، چیزی به ما بدهند، معطل کردن صنعت و اقتصاد کشور است و باید به این نکته برسیم که کسی چیزی به ما نمی دهد و یا اگر بدهند، تکنولوژی دست چندم خواهد بود. امروز کشور ما ثابت کرده علیرغم میل دشمنان هم تولید به راه است و هم بهبود.
سرپرست وزارت صمت با تاکید بر اینکه دانشگاه ها خیلی سال است نشان داده اند در کمک به تولید ملی، پای کار هستند، تصریح کرد: دانشگاه علم و صنعت ایران از قدیم معروف بوده به اینکه افراد عملیاتی در آن حاضر هستند. امروز در دانشگاه ایده به محصول تبدیل می شود و باید به سمت حل مسایل کشور رفت همچنانکه امروز توانسته ایم پلتفرم ملی خودرو را تولید کنیم.
سرپرست وزارت صمت با بیان نکاتی درباره فعالیت و توسعه ارتباط میان دانشگاه و صنعت گفت: نیاز است رییس دانشگاه علم و صنعت این طرح را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کند که اکثر پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خصوص تولیدات داخلی و ساخت قطعات خودرو باشد و مهندسین ما در دانشگاه ها موظف شوند که قطعه و ماشین بسازند. وی تصریح کرد: حتما باید پایان نامه های مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشته های مهندسی، از جنس ساخت داخلی قطعات مورد نیاز کشور باشد و پتانسیل جوان کشور باید به سمت تولید محصول و حل مسائل کشور برود.
دکتر مدرس خیابانی گفت: متاسفانه در هر گوشهای از صنعت، وابستگیهایی وجود دارد و همین موضوع، میزان ارزبری را بیشتر میکند. البته تلاش های خوبی شده که باید شتاب گیرد. ارزبری صنعت خودروی ما ۲.۵ تا ۳ میلیارد دلار است و باید طرح ویژه داشت. اول اینکه پروژه دانشجویی باید از جنس ساخت قطعه داخل باشد، پروژه ای که از آن تولید درنمی آید فایده ندارد. دوم اینکه تقسیم کار صورت گیرد. اینکه به چند دانشگاه بگوییم همه کار بکنند، پذیرفته نیست. دانشگاه علم و صنعت ایران که وارد بحث خودرو شده، تقسیم کار ملی کند. در حوزه داخل تنها صنعت خودرو نیست و صنایع دیگر هم هستند. سوم اینکه از این فاصله های فیزیکی، ما ضرر کرده ایم. شهرک صنعتی می سازیم بعد ۲۰ کیلومتر آن سوتر پارک فناوری می سازیم. این فایده ندارد. دانشگاه علم و صنعت ایران باید متصل به واحد تولید ایران خودرو باشد، بداند اینها دارند چه قطعه ای را وارد می کنند، برود آن را بسازد. تا ما کنار هم ننشینیم، انتقال مطلبی انجام نمی شود. باید مکان های فیزیکی مشترک بگذاریم و در نقاطی که کانون وابستگی است و در دفاتر تدارکات صنایع، دفتر مشترک با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ایجاد کنیم. چهارم اینکه دانشگاه ها و مراکز آموزشی نمی توانند همه چیز را بسازند. دارایی دانشگاه از جنس مغزافزار و ایده است و برای موفق شدن باید سه ضلع کارخانه، مراکز علمی و کارگاه ها به هم متصل شوند تا ایده ها به محصول تبدیل شود. نکته پنجم هم سوالی است که رهبری مطرح کردند که وقتی ما ماهواره و موشک می سازیم چطور هنوز پرایدمان ارزبری دارد؟ اگر محصول جدیدی داریم و ارزبری دارد طبیعی است، ولی پراید را داریم از رده خارج می کنیم.
سرپرست وزارت صمت در پایان با بیان اینکه چهل سال است صنایع نظامی ما را تحریم کرده اند، گفت: نهادهای پیشرو در حوزه تولید ملی و عدم وابستگی، مشخصا نهادهای نظامی و دفاعی هستند. باید به سراغ اینها برویم و ارتباط نزدیک با صنایع پیشرویی داشته باشیم که برای عزت و سربلندی کشور گام برداشتند.
|