رییس دانشگاه در افتتاحیه ICRARE ۲۰۲۱:
دانشگاه علم و صنعت ایران، قطب علمی حمل و نقل کشور است
با حضور وزیر راه و شهرسازی، شهردار تهران، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی و مدعوین ویژه، آیین افتتاح هفتمین کنفرانس بین المللی پیشرفت های اخیر در مهندسی راه آهن (ICRARE ۲۰۲۱)، صبح روز سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه در محل مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) دانشگاه برگزار شد.
این کنفرانس بین المللی روزهای ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، با همکاری مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی و صنعتی مرتبط با این حوزه در کشور و به صورت مجازی، توسط دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران، برگزار می شود.
در مراسم افتتاحیه هفتمین کنفرانس بین المللی پیشرفتهای اخیر در مهندسی راه آهن، ابتدا دکتر یقینی (رییس دانشکده مهندسی راه آهن و دبیر کنفرانس)، ضمن معرفی دانشکده مهندسی راه آهن و قطب حمل و نقل ریلی و دستاوردهای آن، گزارشی از روند برگزاری این کنفرانس ارایه کرد. وی هدف از برگزاری کنفرانس را جبران حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه در حوزه تخصصی حمل و نقل ریلی و ارایه آخرین دستاوردها و به روزترین تجربیات دانشگاه و صنعت عنوان کرد و در خصوص ارایه مقالات گفت: از مجموع ۲۳۴ مقاله دریافتی، بیشترین تعداد نویسندگان، دارای مدرک کارشناسی ارشد بوده اند و پس از داوریها، ۸۳ مقاله پذیرش کامل و ۴۲ مقاله مشروط پذیرفته شدند که طی دو روز برگزاری همایش ارایه می شوند.
پس از آن، دکتر ذاکری (رییس دانشگاه)، با تبریک عید سعید فطر، به مهمانان ویژه و مدعوین و شرکت کنندگان در همایش خیرمقدم و درگذشت مهندس ترکان- وزیر اسبق راه و ترابری، از حامیان و بنیان گذاران دانشکده مهندسی راه آهن و عضو ثابت هیات امنای دانشگاه- و نیز دکتر رمضان نیاپور- از اساتید مسلم تکنولوژی بتن- را تسلیت گفت.
رییس دانشگاه تاکید کرد: در ماموریت های دانشگاه و تدوین سیاست های پژوهشی، به منظور تقویت قله های دانشی دانشگاه، انستیتوهایی را با کمک صنایع مرتبط شکل داده ایم تا رسوب دانش آن، هم برای دانشگاه و هم صنعت مورد نظر باقی بماند و نکته مورد توجه در این انستیتوها، تقاضامحور بودن آن است. وی افزود: با تشکیل این انستیتوها، با استفاده از پتانسیل هیات علمی و خبرگان صنعت، ضمن تعامل صنعت و دانشگاه، معضلات صنایع، عارضه یابی و سپس برای آن راه حل پیدا می شود. وی ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک، با تعامل راه آهن جمهوری اسلامی، انستیتو راه آهن نیز شکل گیرد.
دکتر ذاکری در بخش دیگر سخنانش گفت: در کنار اقداماتی که در راستای رفع چالش های اعلامی وزارت راه و راه آهن در جهت دهی پژوهشی دانشگاه به انجام رسانده ایم، شیفت به ریل و ترانزیت ریلی را در برنامه کاری خود داریم و امیدواریم مشارکت دانشگاه و راه آهن بتواند در بهره وری راه آهن، اثرگذاری داشته باشد.
وی با تصریح بر اینکه دانشگاه علم و صنعت ایران، قطب علمی حمل و نقل کشور است، گفت: نگاه فرابخشی به موضوع ترانزیت، جزو مواردی است که از طریق همکاران ما در دانشگاه پیگیری می شود و در زمینه مشارکت در رفع چالش های حمل و نقل درون و برون شهری نیز تعامل نسبتا خوبی بین دانشگاه و شرکت متروی کلانشهرها و نیز جهاد دانشگاهی علم و صنعت که در بحث کنترل ناوگان ریلی فعال است، وجود دارد.
رییس دانشگاه با اشاره به اینکه در پی اخذ موافقت وزارت علوم، از مهرماه ۱۴۰۰، در اولین دوره کارشناسی ارشد بنادر و دریانوردی دانشجو جذب می کنیم، اظهار امیدواری کرد: با تکمیل پازل حمل و نقل در دانشگاه، پردیس حمل و نقل به زودی در دانشگاه علم و صنعت ایران شکل گیرد. وی در خاتمه از دکتر رسولی (مدیرعامل راه اهن جمهوری اسلامی ایران)، مدیران عامل شرکت های حامی کنفرانس و همه دست اندرکاران برگزاری هفتمین کنفرانس بین المللی پیشرفتهای اخیر در مهندسی راه آهن تشکر کرد.
سپس دکتر رسولی (معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران)، سخنرانی کرد. دکتر رسولی با تشکر از همت بلند دانشگاه علم و صنعت ایران در برگزاری این کنفرانس گفت: خدا را شاکریم که پیشرفت های علمی و تکنولوژیکی امروز کشور مطابق سند چشم انداز، به نقطه بسیار مطلوبی رسیده و ریل گذاری خوبی برای توسعه علمی کشور صورت پذیرفته است. وی با اشاره به اینکه دانشکده مهندسی راه آهن با تقاضا و پیشنهاد راه آهن تشکیل و پتانسیل زیادی برای حل مشکلات صنعت ریلی دارد؛ تاکید کرد: اگر امروز اراده کنیم در توسعه حمل و نقل ریلی از دستاوردهای علمی موجود، استفاده و آنها را به سوی عمل ببریم، می توانیم قدم های بسیار خوبی برداریم هرچند که مسیر پژوهش همچنان باید ادامه یابد.
معاون وزیر راه با اشاره به ایجاد مرکز جهادی پیشرفت، با مشارکت اکثریت اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی راه آهن و برای استفاده حداکثری از ظرفیت علمی کشور گفت: علاوه بر این سند تحول آموزش در راه آهن ایران با مشارکت دانشگاه شهید بهشتی در حال انجام است که به زودی نهایی می شود. وی تاکید کرد: حمایت از تولید داخل، فضای کاری بزرگی را پیش روی ما قرار داده که ایجاد مرکز تست ریلی، نمونه ای از آن است.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با تذکر این مطلب که اکنون در ۵ محور در حال همکاری با دانشگاه علم و صنعت ایران هستیم، گفت: امروز بیش از ۳۰ درصد قراردادهای پژوهشی راه آهن، با دانشگاه علم و صنعت ایران است و انتظار داریم با سابقه درخشان موجود و علاقه طرفین نسبت به موضوع، این درصد افزایش یابد. وی در خاتمه برای اجرایی کردن مقالات ارایه شده در کنفرانس و نتایج تحقیقات محققان دانشگاهی، اعلام آمادگی کرد.
در ادامه مراسم افتتاحیه هفتمین کنفرانس بین المللی پیشرفت های اخیر در مهندسی راه آهن، مهندس اسلامی (وزیر راه و شهرسازی)، طی سخنانی تاکید کرد: علم و فناوری با رویکرد توجه به استعدادها و ظرفیت بی نظیر انسانی با رویکرد مساله محور، نشان داده است که همواره توانایی دارد تراز علم و فناوری کشور را به طرز معناداری جا به جا کند و نگاه به این اصل، از اساسی ترین نیازهای ما برای ارتقای جایگاه کشور است.
مهندس اسلامی با ابراز تاسف از اینکه کشور ما همواره میراث دار اعتقاد اداره کشور به صورت اپراتوری بوده است، گفت: این تفکر، افتخارش واردات ریزترین سیستمها بوده ولی هیچ گاه افتخار نکرده که آنچه داریم را خوب بشناسیم و مسیر رشد و تعالی را فراهم آوریم. وی افزود: منابع بسیاری را در طی سنوات گذشته هدر داده ایم و اگر جنگ اقتصادی رخ نمی داد و شرایط مالی کشور اجازه می داد، نه به تولید ریل داخلی اجازه می دادند و نه دیگر تجهیزات. ما با چنین جریان موازی در کشور مواجه بوده و هستیم و باید به این جریان مقابل و مزاحم یاد دهیم که اگر می خواهند تجارت و بازرگانی کنند، محصولات ایرانی را به خارج ببرند یعنی واردات را به صادرات مبدل کنند.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نکته حایز اهمیت امروز این است که همه ما متعهد باشیم و اهتمام ویژه ای داشته باشیم که صنعت حمل و نقل را به صورت اعم آن در کشور گسترش دهیم و کشور را به سیستم های پیشرفته، آنگونه که در شان مردم ماست، مجهز نماییم. وی تاکید کرد: اهتمام به توسعه و نگاه علمی به حمل و نقل، قدرت خلق و ایجاد ارزش تصاعدی برای رشد و تعالی را دارد و ما هم در توسعه زیرساخت، هم در ناوگان و هم توسعه منابع انسانی، نیازمند تحول فکری و اجرایی در ساز و کارهای مدیریت هستیم و در این راستا اقدام کرده و خواهیم کرد.
وی با مباهات به اینکه ایجاد خطوط راه آهن در پروسه یکساله سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰، شش و نیم برابر معدل ایجاد خطوط راه آهن در طول تاریخ کشور ایران بوده است، گفت این مهم را افتخار دوره مدیریتی خود می دانم و از افتتاح چند پروژه ریلی در هفته های آتی خبر داد.
وزیر راه و شهرسازی در پایان از همه نقش آفرینان در پیشرفت های حمل و نقل ریلی و نیز از دست اندر کاران برگزاری هفتمین کنفرانس بین المللی پیشرفت های اخیر در مهندسی راه آهن تقدیر کرد.
پس از آن، دکتر حناچی (شهردار تهران) در مراسم افتتاحیه همایش سخنرانی کرد. وی با تقدیر از دانشگاه علم و صنعت ایران برای برگزاری کنفرانس بین المللی برای این موضوع مهم و اثرگذار، گفت: اصلی ترین چالش عمومی جهان در دوره معاصر، گرم شدن زمین و افزایش دمای آن است که از اصلی ترین راهکارهای آن، کنترل و کاهش مصرف سوخت های فسیلی، کنترل گازهای گلخانه ای و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر است.
دکتر حناچی با اشاره به مطالبه عمومی مردم تهران برای رفع معضلات آلودگی هوا و ترافیک این شهر، گفت: طبیعتا اصلی ترین راهبرد ما در تهران، توسعه حمل و نقل عمومی و در درجه نخست، حمل و نقل ریلی و بعد، سایر وسایط حمل و نقل عمومی است. وی سپس به معرفی اقدامات انجام شده برای توسعه متروی تهران پرداخت.
شهردار تهران گفت: ما در تهران از گذشته اقدامات بسیاری را در جهت توسعه حمل و نقلی ریلی داشته ایم، در دوره اخیر هم تلاش کردیم ولی به علت شرایط تحریم، امکان پشتیبانی دولت مانند قبل مهیا نبود. دولت معمولا خرید واگن و خرید تجهیزات خارجی را تقبل می کرد که این کار به علت تحریمها دچار وقفه شد. قرارداد سنگین خرید ۶۳۰ واگن با چین، امکان ورود نیافت و در خط ۷ نیز مشاوران خارجی که بحث سیگنالینگ را بر عهده داشتند، در میانه کار رها کردند و رفتند اما ما با کمک و تعاملات با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی علم و صنعت، توانستیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و تولید اولین قطار ملی در کشور، در کمتر از ۱۸ ماه شکل گرفت.
دکتر حناچی توضیح داد: در اجرای سیاست بهره گیری از ظرفیت داخلی، ۳۲ ایستگاه را در خطوط ۳، ۶ و ۷ بهره برداری کرده و ۴۰ کیلومتر به طول قطار شهری در تهران افزوده ایم. وی در پایان از دانشگاه علم و صنعت ایران، جهاد دانشگاهی علم و صنعت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکر و ابراز امیدواری کرد با بهره گیری از همه امکانات داخلی، تهران به شهری قابل زندگی با هوای پاک و حمل و نقل عمومی آسان مبدل شود.
سخنرانان دیگر مراسم افتتاحیه، آقای Davenne (رییس اجرایی اتحادیه بین المللی راه آهن ها- UIC)، دکتر منطقی (دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) و مهندس یزدی زاده (مدیر عامل ذوب آهن اصفهان) بودند.
گفتنی است خط و سازه های ریلی، ناوگان ریلی، مدیریت عملیات حمل و نقل ریلی، راه آهن برقی، کنترل و سیگنالینگ، اقتصاد و سیاست گذاری، ایمنی و قابلیت اطمینان، راه آهن شهری و حومه ای، راه آهن پرسرعت، برنامه ریزی ریلی، اثرات اجتماعی و پاندمی کرونا، محورهای اصلی این کنفرانس دو روزه بود.
در هفتمین کنفرانس بین المللی پیشرفت های اخیر در مهندسی راه آهن، ۴ استاد برجسته خارجی به صورت مجازی سخنران کلیدی بودند. ارایه آنلاین مقالات و کارگاه های آموزشی دیگر بخش های این کنفرانس بود.
|