سومین کنفرانس بینالمللی پیشرفتهای اخیر در مهندسی راهآهن، صبح امروز، سهشنبه دهم اردیبهشتماه 1392 با حضور دکتر غضنفری(وزیر صنعت، معدن و تجارت) و مهندس نیکزاد(وزیر راه و شهرسازی)، استادان، متخصصان، پژوهشگران و مدیران حمل و نقل کشور، محققان و اندیشمندان صاحبنام صنعت ریلی بیش از 20 کشور جهان و جمعی از سفرای کشورهای خارجی مقیم ایران در سالن همایش پژوهشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران افتتاح شد.
این همایش دو روزه (10 و 11 اردیبهشتماه)، توسط قطب علمی حمل و نقل ریلی کشور و دانشکده مهندسی راهآهن دانشگاه علم و صنعت ایران، با هدف گسترش مرزهای دانش و تبادل نظر علمی و فنی در ابعاد مختلف مهندسی راهآهن و ارایه یافتههای نوین توسط پژوهشگران و اندیشمندان مراکز پژوهشی و دانشگاهها با محوریت راهآهن پرسرعت برگزار میشود.
در مراسم افتتاحیه این کنفرانس، مهندس نیکزاد(وزیر راه و شهرسازی) ضمن تبریک میلاد با سعادت دخت نبی مکرم اسلام، حضرت فاطمه زهرا(س)، با برشمردن مزایای حمل و نقل ریلی در مقایسه با دیگر روشها، تاکید کرد: امروز همه متفقالرای هستند حمل و نقل ریلی در کشور باید توسعه یابد. این موضوع در سیاستهای کلی نظام، مد نظر مقام معظم رهبری است و مورد تاکید رییس دولت نیز قرار دارد. وی با ذکر این مقدمه که بدون ارتباط، هیچ منطقهای رشد نخواهد یافت، تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی در هر چهار مدل حمل نقل (بندری، هوایی، ریلی و جادهای)، موافق حضور بخش خصوصی است و از این کار حمایت میکند. وی با ارایه آمار، به تبیین خدمات وزارت راه و اهتمام دولت برای توسعه حمل و نقل ریلی پرداخت و گفت: اکنون 8500 کیلومتر راهآهن در دست اجرا داریم و 20 استان کشور به این شبکه متصل هستند و اتصال 11 استان را هم در دست اقدام داریم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی از سوی مقام معظم رهبری، گفت: در این سال، دو کار اساسی را در دستور کار داریم. اول اینکه تا سقف 250 هزار تُن، ریل مورد نیاز کشور را در داخل تولید کنیم و دوم آنکه کارخانه واگنسازی را با حدکثر ظرفیت، فعال سازیم. مهندس نیکزاد تصریح کرد: اکنون قطار با سرعت 250 کیلومتر بر ساعت، پاسخگوی نیاز ما نیست و آماده حمایت از پروژههایی هستیم که ما را به قطارهای بالای این سرعت برسانند.
سخنران دیگر مراسم افتتاحیه، دکتر غضنفری(وزیر صنعت، معدن و تجارت) بود که از منظر حوزه تجارت به مبحث راهآهن پرداخت. وی گفت: در حوزه تجارت، با موضوع سهولت در تجارت درونمرزی و فرا مرزی مواجه هستیم ولی قبل از اینکه سختافزار، در اولویت باشد، شیوه مدیریت بر سختافزار، مبنای بحث است. وی با توضیح «آمایش تجاری» گفت: آمایش تجاری به ما میگوید در کشور چه زیرساختهای تجاریای اگر ایجاد شود میتوانیم از همه ظرفیتهای کشور استفاده کنیم و اینگونه، زمینههای مناسبی را برای توسعه تجاری فراهم میکند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه در تامین زیرساختهای تولید، کارهای زیادی در کشور انجام شده، گفت: تولید اگر بخواهد پویایی داشته و ارزان تمام شود، باید آمایش تجاری را به عنوان مکمل در کنار خود داشته باشد و حضور واسطهها، به معنی عدم کارکرد کافی ما در حوزه زیرساخت تجاری است. وی سپس با اشاره به رتبه 139 ایران در سال 2011 در تجارت فرا مرزی گفت: این رتبه در 10 معیار ارزیابی میشود که ضعیفترین معیار کشور ما، فرآیندهای ترخیص کالاست. همچنین در تحویل به موقع کالا و عملکرد لجستیکی هم کار خوبی نشده در حالی که در زیرساخت لجستیکی و حمل و نقل، رتبه خوبی داریم و این یعنی سرمایهگذاری، دارای رتبه خوب است و مدیریت سرمایه، رتبه پایینی دارد.
دکتر غضنفری تصریح کرد: علاوه بر آنکه حمل و نقل ریلی در این بحث بسیار کارگشاست، در حوزه تجهیزات ریل هم با بازار خوبی در دنیا مواجه هستیم به طوری که شرکتهای اول دنیا در سال گذشته، تا 30 میلیارد دلار در این زمینه فروش داشتهاند. کشور ما هم جزو واردکنندگان و صادرکنندگان حوزه ریلی در بخش تجهیزات است و برای داشتن صادرات پویا، سیستم لجستیک پویا نیاز است. وزیر صنعت، معدن و تجارت از حمایت همهجانبه این وزارت، از تولید تجهیزات حمل و نقل در کشور از دو طریق تسهیلات ارزی و سرمایه در گردش و منابع ریالی، خبر داد.
مهندس آقایی(رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی) دیگر سخنران مراسم افتتاحیه این همایش بود. وی درباره الزامات قانون برنامه، به اولویت بخش حمل و نقل ریلی بر دیگر بخشهای حمل و نقل اشاره کرد و افزود: علاوه بر اولویتدهی به حمل و نقل ریلی در برنامه، الزاماتی نیز به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده که ایجاد بانک اطلاعاتی در حوزه حمل و نقل و تدوین طرح جامع حمل و نقل از جمله آنهاست.
رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از تعریف منابع پایدار برای جلوگیری از بروز خلل در روند توسعه کشور و مصون ماندن از تحریمهای ظالمانه غرب علیه جمهوری اسلامی در بودجه سال جاری خبر داد و گفت: صندوق توسعه ملی از منابعی است که ظرفیت بالا داشته و ذخیرهای است که به ابتکار قانونگذاری، سالی 5/26 درصد درآمد نفت را صرفا برای بخش خصوصی ذخیره میکند و این صندوق در شرایط تحریم، برای ما ظرفیت قابل ملاحظهای است. وی افزود: در تمام مدلهای توسعه، دولت زیرساختها را تامین میکند تا از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه استفاده نماید.
در این مراسم، دکتر جبلعاملی(رییس دانشگاه)، ضمن خوشامدگویی به مهمانان و تبریک ولادت حضرت صدیقه مرضیه(س)، به مقایسه وضعیت کنونی آموزش عالی کشور با دورههای قبل و تبیین تحولات سریع آن پرداخت.
وی گفت: ورود دانشگاهها به عرصه تحقیقات با تاکید بر فناوری، از ویژگیهای آموزش عالی در زمان کنونی است و گسترش فعالیتهای تحقیقاتی و تحصیلات تکمیلی، فرصت خوبی برای دانشگاهها ایجاد کرد تا در حوزه تولید علم، از ظرفیت نخبگان کشور به نحو مطلوب برخوردار گردند و دانشگاهها به آرزوی دیرینه خود یعنی ماموریتگرا شدن در فعالیتهای آموزشی و تحقیقاتی برسند.
رییس دانشگاه تاکید کرد: همه دانشگاههای بزرگ، امروز برنامههای مشخص و مدونی دارند و اینها موجب تحول دیگری در کشور شده که دانشگاهها از آن بیشتر سود میبرند و آن، اعتماد بخش صنعت به حوزههای دانشگاهی و تحقیقاتی است که باعث شده انتظارات به جا، هوشمندانه و زیادی از دانشگاهها ایجاد شود. وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم در جهت تعامل دانشگاه و صنعت، گامهای بلندتری برداریم و در این فضا، حمل و نقل ریلی از حوزههای موفق در برقراری این تعامل است.
دکتر جبلعاملی با اشاره به مصوبه شورای عتف در خصوص واگذاری پروژه محوری سامانه قطار سریعالسیر به دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: حجم بسیار بالای سرمایهگذاری در توسعه زیرساختهای حمل و نقل ریلی، از ویژگیهایی است که فرصت مناسبی برای دانشگاه و صنعت حمل و نقل ریلی کشور ایجاد کرده تا بیشتر به توسعه فناوری در این بخش و نقش برجسته دانشگاهها در این توسعه توجه کنند.
در آغاز مراسم افتتاحیه، دکتر باقری(دبیر اجرایی کنفرانس) گزارش کوتاهی از روند برگزاری آن ارایه کرد و دکتر داوود یونسیان به عنوان رییس کنفرانس سخنرانی کرد. دکتر باقری، تعداد مقالات پذیرفته شده را 193 مقاله عنوان کرد و گفت در بخش مقالات فارسی، بیشترین مقالات در زمینه بهرهبرداری و در کل مقالات، خط و ابنیه بیشترین موضوع بوده است. دکتر یونسیان نیز تاسیس دانشکده مهندسی راهآهن را اتفاقی مبارک در توسعه حمل و نقل ریلی کشور برشمرد و از جمله دستاوردهای این دانشکده در 15 سال فعالیت آن، به تاسیس قطب علمی حمل و نقل ریلی، ارایه بیش از 1200 مقاله و تربیت 1500 دانشآموخته و راهاندازی دورههای تحصیلات تکمیلی در مقطه کارشناسیارشد و دکتری اشاره کرد.
وی مهندسی راهآهن را رشته بین رشتهای موفق توصیف کرد که میتواند الگو باشد و افزود: شواهد نشان میدهد آینده دنیا در دست راهآهن پر سرعت است و در ایران هم یکی از 40 پروژه مصوب شورای عتف، همین موضوع است.
ارایه مقالات به صورت پوستر و شفاهی؛ چهار سخنرانی کلیدی؛ برگزاری کارگاههای آموزشی و نمایشگاه تخصصی و بازدید از پروژههای صنعتی، از برنامههای این کنفرانس بینالمللی تخصصی است .