سومین کنفرانس بین المللی پیشرفت های اخیر در مهندسی راه آهن گشایش یافت

 | تاریخ ارسال: 1392/2/10 | 

 

AWT IMAGE

  سومین کنفرانس بین­المللی پیشرفت­های اخیر در مهندسی راه­آهن، صبح امروز، سه­شنبه دهم اردیبهشت­ماه 1392 با حضور دکتر غضنفری(وزیر صنعت، معدن و تجارت) و مهندس نیک­زاد(وزیر راه و شهرسازی)، استادان، متخصصان، پژوهشگران و مدیران حمل و نقل کشور، محققان و اندیشمندان صاحب­نام صنعت ریلی بیش از 20 کشور جهان و جمعی از سفرای کشورهای خارجی مقیم ایران در سالن همایش پژوهشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران افتتاح شد.

  این همایش دو روزه (10 و 11 اردیبهشت­ماه)، توسط قطب علمی حمل و نقل ریلی کشور و دانشکده مهندسی راه­آهن دانشگاه علم و صنعت ایران، با هدف گسترش مرزهای دانش و تبادل نظر علمی و فنی در ابعاد مختلف مهندسی راه­آهن و ارایه یافته­های نوین توسط پژوهشگران و اندیشمندان مراکز پژوهشی و دانشگاه­ها با محوریت راه­آهن پرسرعت برگزار می­شود.

  در مراسم افتتاحیه این کنفرانس، مهندس نیک­زاد(وزیر راه و شهرسازی) ضمن تبریک میلاد با سعادت دخت نبی مکرم اسلام، حضرت فاطمه زهرا(س)، با برشمردن مزایای حمل و نقل ریلی در مقایسه با دیگر روشها، تاکید کرد: امروز همه متفق­الرای هستند حمل و نقل ریلی در کشور باید توسعه یابد. این موضوع در سیاست­های کلی نظام، مد نظر مقام معظم رهبری است و مورد تاکید رییس دولت نیز قرار دارد. وی با ذکر این مقدمه که بدون ارتباط، هیچ منطقه­ای رشد نخواهد یافت، تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی در هر چهار مدل حمل نقل (بندری، هوایی، ریلی و جاده­ای)، موافق حضور بخش خصوصی است و از این کار حمایت می­کند. وی با ارایه آمار، به تبیین خدمات وزارت راه و اهتمام دولت برای توسعه حمل و نقل ریلی پرداخت و گفت: اکنون 8500 کیلومتر راه­­آهن در دست اجرا داریم و 20 استان کشور به این شبکه متصل هستند و اتصال 11 استان را هم در دست اقدام داریم.

  وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی از سوی مقام معظم رهبری، گفت: در این سال، دو کار اساسی را در دستور کار داریم. اول اینکه تا سقف 250 هزار تُن، ریل مورد نیاز کشور را در داخل تولید کنیم و دوم آنکه کارخانه واگن­سازی را با حدکثر ظرفیت، فعال سازیم. مهندس نیک­زاد تصریح کرد: اکنون قطار با سرعت 250 کیلومتر بر ساعت، پاسخگوی نیاز ما نیست و آماده حمایت از پروژه­هایی هستیم که ما را به قطارهای بالای این سرعت برسانند.

  سخنران دیگر مراسم افتتاحیه، دکتر غضنفری(وزیر صنعت، معدن و تجارت) بود که از منظر حوزه تجارت به مبحث راه­آهن پرداخت. وی گفت: در حوزه تجارت، با موضوع سهولت در تجارت درون­مرزی و فرا مرزی مواجه هستیم ولی قبل از اینکه سخت­افزار، در اولویت باشد، شیوه مدیریت بر سخت­افزار، مبنای بحث است. وی با توضیح «آمایش تجاری» گفت: آمایش تجاری به ما می­گوید در کشور چه زیرساخت­های تجاری­ای اگر ایجاد شود می­توانیم از همه ظرفیت­های کشور استفاده کنیم و اینگونه، زمینه­های مناسبی را برای توسعه تجاری فراهم می­کند.

  وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه در تامین زیرساخت­های تولید، کارهای زیادی در کشور انجام شده، گفت: تولید اگر بخواهد پویایی داشته و ارزان تمام شود، باید آمایش تجاری را به عنوان مکمل در کنار خود داشته باشد و حضور واسطه­ها، به معنی عدم کارکرد کافی ما در حوزه زیرساخت تجاری است. وی سپس با اشاره به رتبه 139 ایران در سال 2011 در تجارت فرا مرزی گفت: این رتبه در 10 معیار ارزیابی می­شود که ضعیف­ترین معیار کشور ما، فرآیندهای ترخیص کالاست. همچنین در تحویل به موقع کالا و عملکرد لجستیکی هم کار خوبی نشده در حالی که در زیرساخت لجستیکی و حمل و نقل، رتبه خوبی داریم و این یعنی سرمایه­گذاری، دارای رتبه خوب است و مدیریت سرمایه، رتبه پایینی دارد.

  دکتر غضنفری تصریح کرد: علاوه بر آنکه حمل و نقل ریلی در این بحث بسیار کارگشاست، در حوزه تجهیزات ریل هم با بازار خوبی در دنیا مواجه هستیم به طوری که شرکت­های اول دنیا در سال گذشته، تا 30 میلیارد دلار در این زمینه فروش داشته­اند. کشور ما هم جزو واردکنندگان و صادرکنندگان حوزه ریلی در بخش تجهیزات است و برای داشتن صادرات پویا، سیستم لجستیک پویا نیاز است. وزیر صنعت، معدن و تجارت از حمایت همه­جانبه این وزارت، از تولید تجهیزات حمل و نقل در کشور از دو طریق تسهیلات ارزی و سرمایه در گردش و منابع ریالی، خبر داد.

  مهندس آقایی(رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی) دیگر سخنران مراسم افتتاحیه این همایش بود. وی درباره الزامات قانون برنامه، به اولویت بخش حمل و نقل ریلی بر دیگر بخش­های حمل و نقل اشاره کرد و افزود: علاوه بر اولویت­دهی به حمل و نقل ریلی در برنامه، الزاماتی نیز به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده که ایجاد بانک اطلاعاتی در حوزه حمل و نقل و تدوین طرح جامع حمل و نقل از جمله آنهاست. 

  رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از تعریف منابع پایدار برای جلوگیری از بروز خلل در روند توسعه کشور و مصون ماندن از تحریم­های ظالمانه غرب علیه جمهوری اسلامی در بودجه سال جاری خبر داد و گفت: صندوق توسعه ملی از منابعی است که ظرفیت بالا داشته و ذخیره­ای است که به ابتکار قانونگذاری، سالی 5/26 درصد درآمد نفت را صرفا برای بخش خصوصی ذخیره می­کند و این صندوق در شرایط تحریم، برای ما ظرفیت قابل ملاحظه­ای است. وی افزود: در تمام مدل­های توسعه، دولت زیرساخت­ها را تامین می­کند تا از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه استفاده نماید.

  در این مراسم، دکتر جبل­عاملی(رییس دانشگاه)، ضمن خوشامدگویی به مهمانان و تبریک ولادت حضرت صدیقه مرضیه(س)، به مقایسه وضعیت کنونی آموزش عالی کشور با دوره­های قبل و تبیین تحولات سریع آن پرداخت.

  وی گفت: ورود دانشگاه­ها به عرصه تحقیقات با تاکید بر فناوری، از ویژگی­های آموزش عالی در زمان کنونی است و گسترش فعالیت­های تحقیقاتی و تحصیلات تکمیلی، فرصت خوبی برای دانشگاه­ها ایجاد کرد تا در حوزه تولید علم، از ظرفیت نخبگان کشور به نحو مطلوب برخوردار گردند و دانشگاه­ها به آرزوی دیرینه خود یعنی ماموریت­گرا شدن در فعالیت­های آموزشی و تحقیقاتی برسند.

  رییس دانشگاه تاکید کرد: همه دانشگاه­های بزرگ، امروز برنامه­های مشخص و مدونی دارند و اینها موجب تحول دیگری در کشور شده که دانشگاه­ها از آن بیشتر سود می­برند و آن، اعتماد بخش صنعت به حوزه­های دانشگاهی و تحقیقاتی است که باعث شده انتظارات به جا، هوشمندانه و زیادی از دانشگاهها ایجاد شود. وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم در جهت تعامل دانشگاه و صنعت، گام­های بلندتری برداریم و در این فضا، حمل و نقل ریلی از حوزه­های موفق در برقراری این تعامل است.

  دکتر جبل­عاملی با اشاره به مصوبه شورای عتف در خصوص واگذاری پروژه محوری سامانه قطار سریع­السیر به دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: حجم بسیار بالای سرمایه­گذاری در توسعه زیرساخت­های حمل و نقل ریلی، از ویژگی­هایی است که فرصت مناسبی برای دانشگاه و صنعت حمل و نقل ریلی کشور ایجاد کرده تا بیشتر به توسعه فناوری در این بخش و نقش برجسته دانشگاه­ها در این توسعه توجه کنند.

  در آغاز مراسم افتتاحیه، دکتر باقری(دبیر اجرایی کنفرانس) گزارش کوتاهی از روند برگزاری آن ارایه کرد و دکتر داوود یونسیان به عنوان رییس کنفرانس سخنرانی کرد. دکتر باقری، تعداد مقالات پذیرفته شده را 193 مقاله عنوان کرد و گفت در بخش مقالات فارسی، بیشترین مقالات در زمینه بهره­برداری و در کل مقالات، خط و ابنیه بیشترین موضوع بوده است. دکتر یونسیان نیز تاسیس دانشکده مهندسی راه­آهن را اتفاقی مبارک در توسعه حمل و نقل ریلی کشور برشمرد و از جمله دستاوردهای این دانشکده در 15 سال فعالیت آن، به تاسیس قطب علمی حمل و نقل ریلی، ارایه بیش از 1200 مقاله و تربیت 1500 دانش­آموخته و راه­اندازی دوره­های تحصیلات تکمیلی در مقطه کارشناسی­ارشد و دکتری اشاره کرد.

  وی مهندسی راه­آهن را رشته بین رشته­ای موفق توصیف کرد که می­تواند الگو باشد و افزود: شواهد نشان می­دهد آینده دنیا در دست راه­آهن پر سرعت است و در ایران هم یکی از 40 پروژه مصوب شورای عتف، همین موضوع است.

  ارایه مقالات به صورت پوستر و شفاهی؛ چهار سخنرانی­ کلیدی؛ برگزاری کارگاه­های آموزشی و نمایشگاه تخصصی و بازدید از پروژه­های صنعتی، از برنامه­های این کنفرانس بین­المللی تخصصی است .

آلبوم تصاویر


دفعات مشاهده: 5205 بار   |   دفعات چاپ: 1638 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 101 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

  تمامی حقوق برای دانشگاه علم و صنعت ایران محفوظ است.