دومین همایش ملی توربین­های گاز، برگزار شد

 AWT IMAGE

  همزمان با برگزاری دومین همایش ملی توربین­های گاز،

  پژوهشکده توربین­های گاز در دانشگاه علم و صنعت ایران افتتاح شد

  پژوهشکده توربین­های گاز، با حضور جمعی از مسئولان عالی و دست­اندرکاران این حوزه، روز سه­شنبه 7 خرداد ماه 1392 در دانشگاه علم و صنعت علم و صنعت ایران افتتاح شد.

  تفاهم­نامه تاسیس پژوهشکده توربین­های گاز در اولین همایش ملی توربین­های گاز که اردیبهشت­ماه سال 1391در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد؛ منعقد شده بود.

  دومین همایش ملی توربین­های گاز با حضور معاون پژوهش و فناوری وزرات علوم، معاون وزیر نفت در حوزه مدیریت پژوهش، معاون سازمان صنایع هوایی، مشاور وزیر نفت، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران و جمعی از صاحب­نظران حوزه توربین­های گاز، در مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) دانشگاه گشایش یافت.

  در مراسم افتاحیه، دکتر تقوی زنوز(دبیر همایش و رییس دانشکده مهندسی مکانیک) گزارشی از روند اقداماتی که از همایش اردیبهشت ماه سال گذشته در رابطه با موضوع تخصصی توربین‌های گاز صورت پذیرفته ارایه کرد.

  دبیر همایش توضیح داد: اساسنامه تاسیس پژوهشکده توربین­های گاز، تدوین شده و این مرکز امروز افتتاح خواهد شد و در خصوص تاسیس آزمایشگاه ملی توربین­های گاز هم طرح‌­های لازم، تهیه و به مراجع ذیربط ارسال شده است. وی سپس به تبیین اهمیت طرح کلان ملی توسعه فناوری­های کلیدی هواپیمای جت مسافربری 180-150 نفره که از سوی شورای عتف، بخش موتور آن به دانشگاه علم و صنعت ایران واگذار شده است، پرداخت.

  دکتر تقوی، تعداد مقالات رسیده به دبیرخانه این همایش را 120 مقاله عنوان کرد که پس از داوری 71 مقاله به صورت شفاهی و 11 مقاله در قالب پوستر ارایه می­شوند. وی برگزاری پنج نشست و نمایشگاه جانبی با حضور 30 شرکت مرتبط با این حوزه را از دیگر برنامه­های این همایش دو روزه عنوان کرد.

  سخنران بعدی مراسم افتتاحیه، دکتر جبل­عاملی(رییس دانشگاه) بود. وی با تبریک ماه رجب و اعیاد و موالید آن و تشکر از برگزارکنندگان و حامیان این همایش ملی گفت: تحولاتی که در سال­های اخیر در کشور رخ داد موجب شد دانشگاه هم به سمت برگزاری همایش­های تخصصی گرایش یابد و به جای برگزاری همایش­های خیلی بزرگ کم حاصل، به این سمت برود که آغازگر آن هم دانشکده مهندسی مکانیک بوده و توانست با مخاطب خود ارتباط خوبی برقرار کند. وی افزود: دانشگاهها از حدود 10 سال قبل به یک مهم پی بردند که اگر بخواهند ارتباطی خوب و مستمر با صنایع برقرار کنند باید برای خود ماموریت تحقیقاتی تعریف کنند و بلوغی در دانشگاه­ها به وجود آمد که دانشگاه ما نیز از این مهم بی­بهره نبود.

  رییس دانشگاه اظهار داشت: به نظر ورود دانشگاه­ها به حوزه طرح­های کلان ملی از تحولات بسیار موثر سال­های اخیر بود چراکه همه ما نگران بودیم که فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سمت و سوی جهت­گیری تحقیقات کجاست؟ وی افزود: در سوابق ارتباط با صنعت 10 سال قبل می­بینیم که همه فعالیت­های دانشگاه در قالب ارتباط با صنعت، محدود به یک استاد بود و در شکل یک قرارداد ساده که ممکن بود درآمدی را برای دانشگاه به همراه داشته باشد. اما در تحقیقات ملی، زمینه تحقیقات گروهی و استفاده از مجموعه قابلیت­ها و امکانات دانشگاه­ها دیده می­شود.

  وی تصریح کرد: حال که دانشگاه­ها غالبا ماموریت تحقیقاتی مشخص و مدون و برنامه کمّی پنج ساله و افق بیست ساله برای خود دارند، نوبت صنعت است که گام­های بزرگتر را بردارد. یکی از این موانع نیز تفکر غالب در مجموعه صنعتی کشور و ریسک­گریز بودن مدیران آن است که به دنبال دستیابی به محصول هستند.

  وی تاکید کرد: می­توان با اعداد و ارقام نشان داد در حوزه­هایی که دانشگاه­ها به سمت فناوری رفته­اند موفق بوده و به هدف رسیده­اند یعنی تحقیقات ثمربخش بوده و در آینده نیز دانشگاه­ها، در بخش فناوری ورود و سرمایه­گذاری کنند.

  رییس دانشگاه وجود 1200 دانشجوی دکتری مشغول به تحصیل در دانشگاه علم و صنعت ایران که حدود 10 درصد آنها در دانشکده مهندسی مکانیک هستند را فرصت بسیار طلایی برای ارایه 120 رساله دکتری در راستای حل 120 مشکل صنعت توصیف کرد و گفت: در هیچ کجای دنیا یک چنین پتانسیل عظیم انسانی را رها نمی­کنند و دستاوردهای تز دکتری در سلسله تحقیقات کشور می­تواند یک حلقه مفقوده باشد.

  دکتر مهدی­نژاد(معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری)، سخنران بعدی مراسم افتتاحیه بود. وی با اشاره به بازدید خود از پژوهشکده توربین­های گاز و ملاحظه پیشرفت­های حاصل در پروژه کلان ملی طراحی موتور هواپیمای جت مسافربری که به دانشگاه علم و صنعت ایران واگذار شده، گفت: امروز شاهدیم که در همه ابعاد در این مدت پیشرفت کرده­ایم و پروژه ما پیش رفته است. وی در توضیح این مطلب افزود: در جریان این کار، نیروی انسانی جدید چه هیات علمی و چه دانشجویانی که کار می­کنند، آموزش دیده­اند که باعث شده نیروی انسانی ما هم کمّی و هم کیفی ارتقا یابد. خودباوری کاملا محسوس است و روی لبه فناوری دنیا حرکت می­کنند و بالاتر از آن می­گویند اصلاحاتی داریم که می­تواند ضعف­های موتورهای موجود را برطرف کند.

  معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، از افزایش اعتبارات پیش­بینی شده دولت و مجلس در بودجه سال جاری برای انجام طرح­های کلان ملی خبر داد و گفت: با تاسیس پژوهشگاه­ در چند دانشگاه، انسجام بیشتری در فعالیت­های پژوهشی خواهیم داشت و به راحتی می­توان از اساتید بازنشسته، صنعتگران و محققان برای پیشبرد بهتر پروژه­ها استفاده کرد.

  دکتر مقدم، معاون پژوهشی وزیر نفت، نیز طی سخنانی به اهمیت توربین­های گازی در صنعت نفت و گاز اشاره و گفت: شاید در صنعت نفت، توربین از مهمترین تجهیزات است که هم در انتقال و هم تولید قدرت، صنعت نفت به آن متکی است به طوری که اگر در انتقال گاز و فراورده­های نفتی توربوکپرسور و توربوپمپ نباشد، عملا جابجایی فرآورده نفتی بی معنی می­شود و این از حوزه­های استراتژیک برای صنعت نفت است.

  وی افزود: خوشحالیم که عرصه توربین هم در صنعت و هم در دانشگاه، دلسوزان بسیار دارد ولی حرکت­هایی که تاکنون در این زمینه صورت پذیرفته، جزیره­ای و غیریکپارچه بوده است.

  معاون پژوهشی وزیر نفت گفت: از زمانی که نظام­ پژوهش­مداری در صنعت نفت به شکل محصول­مداری و حل مشکل رفت، به نوعی دگردیسی در این زمینه رخ داد و ما در پروژه­هایمان، حضور دانشگاه­ها را به عنوان قطب علمی دیده­ایم.

  مهندس اوجی، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران، نیز گزارشی از فعالیت­های انجام شده از طراحی و ساخت توربین­های گاز در کشور ارایه کرد. وی گفت: با توجه به نیازی که صنعت گاز کشور به این تجهیزات پیچیده دارد و پتانسیلی که در کشور فراهم است، امیدهای زیادی برای موفقیت در طراحی و ساخت توربین ملی وجود دارد. وی با اشاره به قرارداد این شرکت با OTC و مپنا برای ساخت 200 توربوکمپرسور گفت: هم اکنون این شرکتها توانسته­اند حدود 40 دستگاه توربوکمپرسور را تولید کنند و بخش اعظم توربوکمپرسورهای ما با قطعات داخلی ساخته می­شود. وی افزود: در بحث توربین و کمپرسور هم اقدامات خوبی انجام شده و ما قول می­دهیم شرکت ملی گاز همه گونه حمایتی از این فعالیت­ها به عمل خواهد آورد.

  مهندس کریمیان(معاون سازمان صنایع هوایی) آخرین سخنران مراسم افتتاحیه بود که در خصوص ضرورتها و جهت­گیری­های کلان در توسعه پیشرانه­های توربین هوایی در افق چشم­انداز سخن گفت. وی با اشاره به تدوین و تصویب سند جامع هوا-فضا در سال گذشته گفت: شرکت طراحی وساخت موتورهای هوایی(سمت)، شرکت مپنا و شرکت توربوکمپرسور نفت از قابلیت­های کشور برای صنعت ساخت موتورهای توربینی هستند. وی سپس به توضیح چالشها و راهکارهای این صنعت پرداخت و توسعه دانش­محور در زمینه عملکرد موتور؛ تخصصی کردن سازمانهای پشتیبانی کننده؛ رشد و توسعه نگرش سیستماتیک، توسعه واحدهای مرتبط با کیفیت؛ تعمیر و نگهداری و ارتقا دهی عمر موتورهای موجود و توسعه قطب­های علمی را از جمله راهکارهای حل این مشکل عنوان کرد.

  تقدیر از مسئولان حامی دو پروژه بزرگ ملی در زمینه توربین گاز(مدیر عامل شرکت ملی گاز، معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و رییس سازمان صنایع هوایی) و نیز چهار نفر از متخصصان توربین گاز به اسامی مهندس مرآتی از شرکت ملی گاز ایران؛ مهندس واعظی از شرکت ساخت موتورهای توربینی؛ دکتر جهرمی(مدیر دفتر طراحی صنعت موتور) و مهندس خالدی(رییس دفتر طراحی توربو تِک) پایان بخش مراسم افتتاحیه بود.

  گفتنی است دومین همایش ملی توربین‌های گاز از هفتم خردادماه به مدت دو روز در دانشگاه علم وصنعت برگزار خواهد شد و قرار سومین همایش ملی توربین­های گاز، نیز بهار 1393 توسط دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار گردد.

آلبوم تصاویر

AWT IMAGE 

  


دفعات مشاهده: 7698 بار   |   دفعات چاپ: 2633 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 110 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

  تمامی حقوق برای دانشگاه علم و صنعت ایران محفوظ است.