قطب علمی حمل و نقل ریلی دانشگاه علم و صنعت ایران شعبه خارجی ایجاد می کند قطب علمی حمل و نقل ریلی دانشگاه علم و صنعت ایران درصدد راه اندازی شعبه ای در خارج کشور است . قطب علمی حمل و نقل ریلی دانشگاه علم و صنعت ایران از سال 1390 تاسیس شده و 12 استاد شاخص در حوزه حمل و نقل ریل ی کشور در آن عضویت دارند . با وجود عمر نسبتا کوتاه، این قطب در ارزیابی های سه سالانه وزارت علوم، جزو قطب های ممتاز کشور در سال 93 شناخته شده و توفیقات خوبی در زمینه تولیدات علمی، پژوهشی و فناورانه و گسترش تعاملات بین المللی به دست آورده است .
دبیر قطب علمی حمل و نقل ریلی دانشگاه علم و صنعت ، از یک سو به فقر دانش در عرصه حمل و نقل ریلی کشور و از سوی دیگر به وجود تقاضای عظیم در این حوزه اشاره کرد و افزود: به دلیل توسعه حجم فعالیت ها در حمل و نقل ریلی درون شهری و برون شهری و تلاش برای گسترش مترو در شهرها و به روز کردن راه آهن سنتی، گردش مالی زیادی دراین حوزه ایجاد شده است به طوریکه گردش مالی این شاخه از صنعت، بعد از صنعت نفت، پتروشیمی و نیرو قرار دارد .
دکتر داوود یونسیان درعین حال تصریح کرد: هرگونه رشد و توسعه فیزیکی در هر بخش عمرانی کشور مانند حمل و نقل ریلی نیازمند توسعه علوم و بومی سازی آن در کشور است و این امر، نیاز بخش حمل و نقل ریلی به همسان سازی رشد فیزیکی در عمران این حوزه را نشان می دهد که یکی از مهمترین راهکارها در این راستا ایجاد قطب علمی است .
استاد دانشگاه علم و صنعت ایران، دستیابی کشور به مرجعیت علمی در علوم ریلی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و همچنین جلوگیری از اجرای غیراقتصادی و غیرفنی طرح ها در کشور را از مهم ترین اهداف تشکیل قطب علمی حمل و نقل ریلی در این دانشگاه عنوان کرد .
وی تالیف حداقل 10 عنوان کتاب در حوزه های مختلف حمل و نقل و تولید و چاپ 120 مقاله علمی پژوهشی در مجلات معتبر بین المللی را از جمله اقدامات اعضای قطب علمی حمل و نقل ریلی طی چهارسال گذشته ذکر کرد و گفت: این اقدامات علاوه بر معرفی توانمندی های این مرکز علمی به دنیا، اعضای هیات علمی را به حرکت در مرزهای دانش ترغیب می کند .
یونسیان احیای کنفرانس دو سالانه پیشرفت های اخیر در مهندسی راه آهن را از دیگر اقدامات قطب علمی حمل و نقل دانشگاه علم و صنعت نام برد و گفت: این کنفرانس که با رویکرد علمی و تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت برگزار می شود در عرصه بین المللی کاملا شناخته شده و معتبر است و در هر دوره از آن، حداقل 40 تا 50 نفر از صاحبنظران و متخصصان برجسته حوزه حمل و نقل از کشورهای مختلف دنیا حضور یافته و به بحث و تبادل تجربه می پردازند .
وی با یادآوری اینکه دستیابی به یافته های علمی جدید و فناوری های نوین در زمینه های خاص، از جمله اهداف راه اندازی قطب علمی حمل و نقل ریلی است، از طراحی و ساخت چند سامانه اندازه گیری توسط اعضای این قطب خبر داد .
یونسیان افزود: در حوزه فعالیت های فناورانه، اعضای قطب علمی حمل و نقل ریلی موفق به طراحی و ساخت دستگاه اندازه گیری لیزری پروفیل چرخ ، دستگاه اندازه گیری لیزری پروفیل ریل و سیستم توزین در حین حرکت شده اند که رسیدن به این موفقیت ها در شرایط تحریم اقتصادی کشور، یکی از اقدامات ارزنده و قابل توجه در حوزه حمل و نقل به شمار می آید .
دبیر قطب علمی حمل و نقل ریلی، توجه و پرورش نیروهای نخبه جوان را از رویکردهای این مرکز علمی خواند و گفت: سعی کردیم با راه اندازی یک شاخه دانشجویی در قطب علمی، زمینه فعالیت و حضور جوانان فعال و نخبه را در کنار اعضای اصلی قطب فراهم سازیم که خوشبختانه این جوانان در قالب یک تشکل علمی، مشتاقانه وارد عمل شده و حتی با کمک استادانشان، یک کتاب در حوزه حمل و نقلریلی تالیف کرده اند .
وی فعالیت و حضور پررنگ در عرصه های بین المللی را از دیگر رویکردهای جدی قطب علمی حمل و نقل ریلی برشمرد و به برگزاری یک کنفرانس مشترک با دانشگاه استانبول در کشور ترکیه در اسفندماه 93 در راستای گسترش تعاملات بین المللی اشاره کرد .
یونسیان از تصمیم هسته مرکزی قطب علمی حمل و نقل ریلی برای راه اندازی شعبه ای از این قطب در خارج کشور خبر داد و گفت: با توجه به ارتباطات بسیار خوبی که با مراکز علمی پژوهشی و دانشگاهی دنیا برقرار کرده ایم قصد داریم با اضافه کردن چند عضو هیات علمی جدید از خارج کشور به مجموعه قطب، شعبه ای از قطب خود را در خارج کشور و ترجیحا در یکی از کشورهای اروپایی پیشرفته در حوزه حمل و نقل ریلی ایجاد کنیم .
دبیر قطب علمی حمل و نقل ریلی تاکید کرد: با توجه به اینکه ارائه مشاوره به مدیران در رده های تصمیم سازی کشور در زمینه برنامه ریزی کلان و طرح جامع حمل و نقل ریلی کشور ، جزو اهداف قطب علمی حمل و نقل ریلی درنظر گرفته شده است و پتانسیل های لازم در این قطب وجود دارد، انتظار می رود مرجع تصمیم ساز در این حوزه همچون مرکز پژوهش های مجلس یا وزارت راه، در تعریف و اجرای پروژه های ملی و کلان حمل و نقل ریلی ، از همفکری و همکاری قطب علمی استفاده کنند .
|