دفاعیه دکتری در دانشکده مهندسی راه آهن
.jpg)
مهندس محمد عماد مطیعیان نجار (دانشجوی دوره دکتری مهندسی راه آهن، گرایش خط و سازه های ریلی)، بیست و دوم اسفندماه 1397 از پایان نامه دکتری خود با عنوان «توسعه مدل تصمیم سازی سرند بالاست در خطوط ریلی مبتنی بر شاخص کیفی بالاست»، دفاع خواهد کرد.
این رساله دکتری به راهنمایی دکتر سید جواد میرمحمد صادقی و مشاوره دکتر جبارعلی ذاکری، انجام شده و جلسه دفاع از آن ساعت 10:30 در سالن آمفی تئاتر دانشکده مهندسی راه آهن برگزار خواهد شد.
چکیده رساله:
لایه بالاست یکی از اجزای مهم و موثر در خط ریلی است. کیفیت این لایه به صورت قابل ملاحظه ای ضامن عبور ایمن قطار و ناوگان از روی ریل می باشد. خرابی در لایه بالاست با عدم ارزیابی کیفی و نگهداشت سیستماتیک، علاوه بر کاهش کیفیت عبور ترافیک، موجب بروز انتشار و توسعه خرابی در سایر اجزای خط به خصوص لایه های تحتانی و فوقانی خود خواهد شد. به همین ترتیب آگاهی از شرایط کیفی لایه بالاست و اندازه گیری پارامترهای مبین کیفیت بالاست فهم صحیح و به تبع نگهداشت به موقع و تصمیم گیری مناسب را بدنبال خواهد داشت. چرا که عدم تصمیم گیری مناسب و بهینه در تعمیر و نگهداری لایه بالاست، رشد هزینه های نگهداری را در مجموعه اجزای خط به همراه خواهد داشت. در این پروژه با انجام شناخت کافی از لایه بالاست، بررسی مشخصات و ضوابط فنی آن و مطالعه عملکرد و رفتار بالاست در خط، با تبیین و طبقه بندی خرابی های بالاست، روش مناسب بازرسی و برداشت شرایط کیفی (سریع، مطمئن و بدون خرابی) انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفته و با توسعه شاخص های کمی و عددی کیفیت بالاست، برآمده از سیستم پایش، الگوی مناسب در تصمیم سازی انجام عملیات مکانیزه نگهداشت لایه بالاست و اولویت بندی آن بویژه عملیات سرند بالاست از حالت توصیفی و ذهنی (Subjective) به حالت عددی و قابل مقایسه و برنامه ریزی(Objective) تبدیل شود. در این پژوهش علاوه بر شاخص یکپارچه کیفیت اولیه مصالح بالاستی، دو شاخص آلودگی و هندسه بالاست به کمک روش بازرسی GPR، ماشین اندازه گیری و لیزراسکن توسعه داده شده است. همچنین شاخص های جدید کیفیت هندسی لایه بالاست بر اساس انحراف حجم مصالح بالاستی، ناهمواری کف لایه بالاست (تغییرات ضخامت) و نشست قایم لایه بالاست توسعه داده شده است. در این پژوهش بر اساس شاخص کیفیت لایه بالاست یک الگوریتم تصمیم گیری مناسب جهت اولویت بندی عملیات نگهداری مکانیزه بالاست بویژه سرند بالاست با اعمال شرایط بهره برداری خط (ترافیک و آب و هوا) توسعه داده شده است. وجود چنین الگوریتمی جهت تصمیم گیری به موقع در بکارگیری ماشین آلات مکانیزه تعمیر و نگهداری لایه بالاست و اولویت بندی آنها در شبکه خطوط علاوه بر کاهش هزینه های مدیریت زیرساخت، موجب طول عمر لایه بالاست و خط ریلی شده و از سوی دیگر ظرفیت بهره برداری را در شبکه افزایش می دهد.
کلید واژه: بالاست خط ریلی، نگهداری و تعمیر بر اساس وضعیت، شاخص کیفیت، بازرسی و پایش بالاست، تصمیم گیری و مدیرت نگهداری
ایمیل دانشجو:m_motieyan rail.iust.ac.ir و m_motieyan gmail.com
http://Sapp.ir/iust_iran |