آقای سید ناصر رضوی دانشجوی دکترای جناب آقای دکتر ناصر مزینی روزچهارشنبه مورخ 26/11/90 ساعت 10 صبح در اتاق دفاعیه واقع در طبقه سوم دانشکده مهندسی کامپیوتر از رساله دکترای خود تحت عنوان ارایه یک مدل چندعاملی هولونی به منظور شبیه سازی چندسطحی پویا و بلادرنگ : کاربرد در شبیه سازی ازدحام دفاع خواهند نمود. چکیده پایان نامه: شبیهسازی ازدحام و مدلسازی دینامیک مربوط به جمعیتی از افراد، هم به لحاظ نظری و هم به لحاظ عملی از اهمیت و جایگاه ویژهای در حوزههای مختلف علمی برخوردار است. در طول دو دههی گذشته، پژوهشگران بسیاری از طیف گستردهای از حوزهها اقدام به انجام مجموعهای از شبیهسازیها در این رابطه نمودهاند. تا کنون رویکردهای مختلفی برای این منظور ارائه شده است که در میان آنها شبیهسازیهای انجام شده در سطح خرد از بالاترین سطح واقعگرایی برخوردار میباشند؛ زیرا در این گونه از شبیهسازیها صریحاً تلاش میشود رفتارهای خاص هر یک از افراد به صورت جداگانه شبیهسازی شود. در این میان، شبیهسازیهای مبتنی بر چندعاملی یکی از موفقترین رویکردها جهت پشتیبانی از شبیهسازی در سطح خرد بودهاند. شبیهسازیهای مبتنی بر چندعاملی اجازه میدهند در اثر تعامل موجودیتهای گوناگون تحت یک مجموعه از قوانین تعاملی ساده، رفتارهای پیچیدهای در سیستم پدیدار گردد. علاوه بر این، در یک شبیهسازی چندعاملی در مقایسه با سایر روشهای شبیهسازی در سطح خرد، رفتارهای گوناگون مربوط به هر فرد در یک جمعیت واقعی مدلسازی میگردند. شبیهسازیهای چندعاملی نشان دادهاند که برای شبیهسازی وضعیتهایی که در آنها تعداد بسیاری از افراد ناهمگون با رفتارهای گوناگون وجود دارند، کاملاً مفید هستند. هرچند، با توجه به در نظر گرفتن جزییات مربوط به افراد گوناگون و روابط موجود میان آنها در شبیهسازی چندعاملی، پیچیدگی سیستم و در نتیجه هزینههای محاسباتی مربوطه در این گونه شبیهسازیها به شدت افزایش مییابد. بنابراین، در اینجا با یک پرسش متداول در زمینهی شبیهسازی روبرو هستیم: چگونه میتوان توازن مناسبی میان کارایی و دقت شبیهسازی برقرار نمود؟ در این پایاننامه، هدف ما پیریزی پایههای نظری در طراحی یک مدل عمومی شبیهسازی مبتنی بر چندعاملی و ابزارهای مربوطه به منظور شبیهسازی دقیق پدیدههایی همچون حرکت یک جمعیت بسیار بزرگ از عاملها با استفاده از یک رایانهی شخصی، آن هم در یک مدت زمان قابل قبول از دید کاربر میباشد. رویکرد به کار رفته در این پایاننامه برای رسیدن به هدف مورد نظر، تنظیم پویای دقت شبیهسازی با تنظیم سطح جزییات شبیهسازی بر اساس محدودیتهای خاص وابسته به مدل یا محیط اجرا مانند منابع محاسباتی موجود میباشد. در این پایاننامه براساس تلفیق روش سریع چندقطبی برگرفته از فیزیک محاسباتی و مفهوم سطح جزییات شبیهسازی برگرفته از گرافیک کامپیوتری و همچنین با بهرهگیری از خواص توزیع شدگی و سلسلهمراتبی هولونها، یک مدل شبیهسازی با قابلیت تنظیم سطح شبیهسازی به صورت پویا ارائه گشته است. دامنهی کاربردی اصلی مدل پیشنهادی، شبیهسازی دینامیک جمعیتهای متشکل از تعداد بسیار زیادی از عاملها در محیطهای مجازی میباشد. کلیدواژهها : شبیهسازی چندسطحی، سیستمهای چندعاملی، عاملهای هولونی، روش سریع چندقطبی Abstract : The modeling of pedestrian dynamics is of great theoretical and practical interest. In the past two decades researches from a broad range of fields have been created simulations involving collections of individuals. M any works have been devoted to the study of collective behaviors and their inherent emergent properties. Among all the existing approaches in crowd and pedestrian simulation, those offering the highest level of realism in behavior are microscopic approaches because they explicitly attempt to model specific behaviors of specific individuals. Multi-Agent Based Simulation (MABS) is one of the most successful approaches to support micro-simulation. In MABS, the model consists of a set of autonomous agents that encapsulate the behaviors of the various individuals that make up the system: one agent per individual. Multiagent-based modeling allows complex behaviors of various interacting entities to emerge from a set of simple individual rules. Moreover, in contrast to other micro-simulation techniques, allow to easily catch the variety of behaviors composing a real human crowds. MABS facilitates the simulation of group behavior in highly dynamic situations, thereby allowing the study of emergent behavior. MABS has proven to be well suited for the simulation of situations where there are a large number of heterogeneous individuals who may behave somewhat differently. However, as soon as we consider a micro-simulation of several individuals and their relationships, the complexity of the system and associated computational costs increase. We are therefore faced a dilemma common in the field of simulation: to manage a compromise between performance and accuracy. The goal of this thesis consists in establishing the theoretical foundations to design a generic multi-agent based simulation model and associated tools to accurately represent a phenomenon such as crowd movements in a time regarded as acceptable for an end-user (on a standard computer). To that goal, our approach is to dynamically adapt the accuracy of the simulation according to specific constraints dependent on the model or on the experimental context such as the volume of available computational resources. Based on the fusion of the fast multipole method coming from computational physics and simulation levels of detail coming from computer graphics, and also by exploiting distributed and hierarchical properties of holons, we have proposed a holonic multi-agent multilevel simulation model with the ability to adjust simulation level dynamically. Our main application domain deals with the real-time micro-simulation of large pedestrian crowds in 3D virtual urban environments. Keywords : Multilevel Simulation, Multi-Agent Systems, Holon, Fast Multipole Method ارائهدهنده: سید ناصر رضوی استاد راهنما: دکتر ناصر مزینی هیات داوران: 1- دکتر سعید باقری شورکی2-دکتر مجید نوری 3- دکتر مجمدرضا جاهد مطلق 4- دکتر عادل ترکمان رحمانی 5-دکتر محمدرضا کنگاوری 6-دکتربهروز مینایی زمان : چهارشنبه 26 بهمن ماه 1390 ساعت 10 صبح مکان: دانشکده مهندسی کامپیوتر- طبقه سوم- اتاق دفاعیه از اساتید بزرگوار، دانشجویان گرامی و دیگر متخصصان و علاقه مندان به موضوع دفاعیه دعوت می شود با حضور خود موجبات غنای علمی و ارتقای کیفی را فراهم سازند. دانشکده مهندسی کامپیوتر مدیریت تحصیلات تکمیلی |