آقای حسین غفاریان دانشجوی دکترای جناب آقای دکتر محمود فتحی و دکتر محسن سریانی روز چهارشنبه مورخ 5/09/93 ساعت 16 در دانشکده مهندسی کامپیوتر از رساله دکترای خود تحت عنوان مدلسازی و ارزیابی تاثیر الگوی تحرک خودروها بر ارتباطات و طرح ریزی زیر ساختهای شبکه های موردی بین خودرویی دفاع خواهند نمود چکیده پایان نامه: امروزه شبکههای موردی بین خودرویی طرفداران زیادی در دنیای تحقیقات شبکه و حمل و نقل پیدا نمودهاند. گرههای شبکههای موردی بین خودرویی از خودروهای در حال عبور در خیابانها و جادهها تشکیل شده اند. این شبکهها محصول تعامل رفتارهای ترافیکیو مباحث انتقال داده میباشند. در این رساله این تعامل در قالب پارامترهایی همانند نرخ جریان و احتمال تصادف خودروها، ویژگیهای سرویس مورد نیاز و هزینههای ایجاد زیرساختهای جادهای مورد بررسی قرار گرفتهاند. الگوی تحرک خودروها مبتنی بر رعایت اصول ایمنی میباشد. این الگو بر ساختار شبکههای موردی بین خودرویی تاثیر مستقیمی دارد؛ زیرا در صورت افزایش فاصله بین خودروها، اتصالات این شبکهها تضعیف میشوند. به همین دلیل بررسی تاثیرات الگوی تحرک در نقاطی مانند تقاطعها که تاثیر زیادی بر الگوی تحرک دارند، حائز اهمیت میباشد. بخشی از این رساله به مدلسازی و بررسی این تاثیرات اختصاص یافته و ضمن بررسی پارامترهای کلیدی تاثیرگذار بر ایجاد فاصله بین خودروها به ارزیابی فواصل ایجاد شده بین خودروها در تقاطعها پرداخته است. همچنین برای کاهش مشکلات ناشی از قطع اتصالات بین خودرویی، راهکاری را ارائه نمودهایم و با زمانبندی بهینه عبور از تقاطعها به کمک VANET زمانهای توقف پشت تقاطع و فاصلههای ایجاد شده بین خودروها کاهش دادهایم. در ادامه این رساله به بررسی استفاده از زیرساختها در شبکههای موردی بین خودرویی پرداخته و راهکارهایی برای چینش آنتنها در مناطق شهری و جادههای پرپیچ و خم ارائه دادهایم. در بخش شهری، بصورت تحلیلی حد بالای حداکثر تعداد پرش ممکن از آنتنها را با حفظ سطح کیفیت سرویس در کاربردهای مختلف، محاسبه نمودهایم. سپس ترکیب نتایج این تحلیل با توابع نرخ جریان خودروها و وضعیت MAC شبکه در چینش مناسب زیرساختها بکارگرفته شده است. همچنین ضمن ارزیابی تاثیر پیچ و خم جاده بر تحرک خودروها و قابلیتهای ارتباطی آنها، راهکارهایی برای بهینهسازی پوشش چنین مناطقی بوسیله زیرساختهای شبکههای موردی بین خودرویی پیشنهاد شده است تا بدین ترتیب نیازمندیهای ایمنی در این جادهها تامین گردد. واژههایکلیدی: شبکه موردی بین خودرویی، الگوی تحرک، تقاطع، طرح ریزی، زیرساخت. :Abstract Nowadays, Vehicular Ad hoc Networks (VANET) receive lots of attention in network and traffic engineering research areas. Researchers believe that the effect of VANET on improvement of traffic behavior is noticeable. In this thesis, such effects, through parameters like traffic flow rate, accident probability and cost of deployment of road infrastructures, are investigated. Nodes of VANET are vehicles travelling along the city streets and inter-city roads. The mobility model of vehicles is based on safety requirements. This model has direct effects on VANET. If inter-distance between vehicles increases, it will produce weakness in communication links. Therefore, investigating the mobility models in places like intersections, which have great impact on mobility models, is important. In this work, we model and investigate this effect and its key parameters affecting inter vehicle distance after intersections. Also, to reduce problems due to link breaks, we propose a VANET enabled scheduling algorithm for intersections’ management to reduce stop times and distances between vehicles. In addition, we investigate infrastructured VANET and propose methods for planning infrastructures in urban streets and curved roads. In urban streets, we prepare analytical studies to find maximum distance between antennas, while ensuring required level of quality of service of applications. We use this analysis for optimized placement of antennas. Also, the effect of curved roads on mobility and communication capabilities of vehicles is investigated. We introduce methods to cover curved roads by infrastructure VANET to achieve safety requirements. Keywords: vehicular Ad hoc network, mobility model, intersection, planning, infrastructure. ارائهدهنده: حسین غفاریان استاد راهنما: دکتر محمود فتحی و دکتر محسن سریانی هیات داوران: دکتر محمد حسین یغمایی دکتر مهدی دهقان زمان : چهارشنبه 5 آذر ماه 1393 ساعت 16 بعد از ظهر مکان: دانشکده مهندسی کامپیوتر- طبقه دوم- اتاق دفاعیه دانشکده مهندسی کامپیوتر مدیریت تحصیلات تکمیلی |