برگزاری دفاعیه دکتری مهندس یونس افتخاری یگانه

 | تاریخ ارسال: 1403/11/28 | 
مهندس یونس افتخاری یگانه دانشجوی دوره دکتری این دانشکده در رشته مهندسی عمران گرایش گرایش حمل و نقل، ۳۰ بهمن ماه سال ۱۴۰۳ از رساله خود تحت عنوان «مدل بهینه مدیریت بار در حمل و نقل چند وجهی در شرایط اختلال با هدف بهبود قابلیت اطمینان » به صورت حضوری با راهنمایی دکتر محمود احمدی نژاد دفاع می‌نماید.
چکیده این رساله به شرح زیر می‌باشد:
حمل‌ونقل چندوجهی به استفاده و هماهنگی چندین روش حمل‌ونقل (مانند جاده‌ای و ریلی) برای جابجایی بار اشاره دارد. این سیستم‌ها به دلیل مزایای اقتصادی و کاهش زمان تحویل، به سرعت در حال رشد هستند. با این حال، شرایط اختلال مانند حوادث، مشکلات لجستیکی و عوامل طبیعی می‌توانند تأثیرات منفی بر عملکرد این سیستم‌ها داشته باشند. هدف این تحقیق، شناسایی و تحلیل اثرات اختلالات بر مدیریت بار در حمل‌ونقل چندوجهی و ارائه راهکارهایی برای بهبود قابلیت اطمینان و کارایی این سیستم‌ها است. با توسعه مدل‌ ریاضی چندهدفه و بهره‌گیری از مدل برنامه‌ریزی خطی عدد صحیح مختلط، این مطالعه به دنبال کاهش تأثیرات منفی اختلالات، ارتقاء زمان تحویل، و بهینه‌سازی منابع و هزینه‌ها است. در این راستا، مدل‌ ریاضی با رویکرد تحلیل آسیب پذیری و الگوریتم‌ بهینه‌سازی تبدیل به قید بهبهود یافته و الگوریتم ابتکاری برای شناسایی و کاهش تأثیر اختلالات بر جریان بار و مسیریابی طراحی شده‌اند. با استفاده از تحلیل داده‌ها، حجم انتقالی بار به هریک از شیوه های حمل‌ونقل تعیین شده و همچنین، مسیرهای جدید حمل بار تعیین شده اند. نتایج نشان می دهد در مدل پیشنهادی نه تنها در سناریوهای اختلال تک لینکی، بلکه با فرض اختلالات مضاعف، متوسط هزینه کل حمل بار و حداقل ظرفیت توان عملیاتی در مقایسه با طرح مسیریابی بار موجود، حدود ۱۱.۵۰ درصد و ۱۸ درصد بهبود یافته است. همچنین این تحقیق نشان می دهد که استفاده از شیوه حمل‌ونقل جاده ای و انتقال بار از شیوه ریلی به جاده ای و استفاده از ظرفیت ریلی در هنگامی که یکی از مسیرهای ریلی دچار اختلال می شود، می تواند بیش از ۵ درصد از هزینه کل حمل بار کاهش دهد و بنابراین استفاده از حمل‌ونقل جاده‌ای به عنوان استراتژی کاهش هزینه‌ها در شرایط اختلال پایانه ریلی صرفه اقتصادی بیشتری دارد و به عنوان یک راه‌حل مدیریتی مطرح می شود. نتایج تحلیل مطالعه حکایت از این نکته دارد که بزرگی اختلال به طور معناداری بر هزینه‌های حمل‌ونقل و ظرفیت عملیاتی تأثیر می‌گذارد. این موضوع به گونه ای است که تفاوت هزینه های حمل بار در شبکه حمل‌ونقل چندوجهی با وجود اختلال در ۴ لینک نسبت به شبکه با اختلال در ۳ لینک افزایش چشمگیری نسبت به تفاوت هزینه حمل بار در شبکه حمل‌ونقل چندوجهی با اختلال در ۳ لینک نسبت به شبکه با اختلال در ۲ لینک دارد.

کلمات کلیدی پایان‌نامه:
حمل‌ونقل چندوجهی، تخصیص بار، مسیریابی مجدد، قابلیت اطمینان

آدرس ایمیل دانشجو:
YoneseftekhariGmail.com
Yoneseftekharicivileng.iust.ac.ir



دفعات مشاهده: 299 بار   |   دفعات چاپ: 23 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر