آقای مهندس حامد خانی سانیج، دانشجوی دوره دکتری این دانشکده گرایش راه و ترابری، ۶ اسفندماه سال ۹۱ از رساله خود تحت عنوان «ارزیابی تأثیر مصالح پارچهگونه مورد استفاده در کنترل ترکهای روسازی» در محل سالن کنفرانس شمارۀ ۱ دانشکده مهندسی عمران با راهنمایی آقایان دکتر محمود عامری و دکتر جلیل شاهی دفاع خواهد نمود. |
چکیده این رساله به شرح زیر میباشد:
نزدیک به کل روسازیهای کشور از جنس بتن آسفالتی هستند. این روسازیها به دلایل مختلف عمر کوتاهی دارند و در سالهای اولیه عمرشان دچار خرابی میشوند. ژئوتکستایلها به عنوان یک تقویتکننده برای به تأخیر انداختن خرابی در روسازیهای کشور مورد استفاده قرار میگیرند. در این تحقیق سعی شده عملکرد میدانی و آزمایشگاهی ژئوتکستایل در روسازیهای آسفالتی بررسی شود. برای این کار چند نمونه خارجی و داخلی ژئوتکستایل انتخاب شده و عملکرد میدانی آنها توسط دستگاه افت و خیز سنج ضربهای (FWD) و عملکرد آزمایشگاهی آنها توسط آزمایش خستگی مورد بررسی قرار گرفته است. ژئوتکستایل مورد استفاده در این تحقیق به گونهای انتخاب شدهاند که بیشترین کاربرد را در داخل کشور داشته باشند. روش ارزیابی عملکرد میدانی ژئوتکستایلها بر اساس روش اشتو ۱۹۹۳ بوده و با استفاده از این روش به صورت مستقیم و غیرمخرب، ارزش سازهای مصالح ژئوتکستایل تعیین گردیده است. هفت قطعه ۱۵۰ متری مشتمل بر یک قطعه شاهد و شش قطعه با انواع مختلف ژئوتکستایل در مرحله میدانی این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بررسیهای میدانی این تحقیق، میانگین ارزش سازهای برابر با ۹۶/۲ سانتیمتر آسفالت را برای مصالح ژئوتکستایل نشان داده است. عملکرد آزمایشگاهی این نمونههای ژئوتکستایل با استفاده از آزمایش تیرچه خمشی ۴ نقطهای تعیین گردیده است. نمونههای آزمایشگاهی از نظر هندسه و نوع مصالح مشابه با اجرای میدانی بودند. در بررسیهای آزمایشگاهی، برای هر نوع ژئوتکستایل چهار تیر خستگی ساخته و در سطوح کرنش مختلف آزمایش شدند در پایان ارزیابی اقتصادی انواع ژئوتکستایلهای مورد استفاده انجام شد و مشخص گردید بر اساس شرایط اقتصادی کشور، کاربرد برخی از آنها مقرون به صرفه است. نتایج کلی این تحقیق نشان داده است که ژئوتکستایلها در تمامی حالات، باعث افزایش عمر خستگی نمونههای آسفالتی شدهاند و نتایج ارزیابیهای میدانی و آزمایشگاهی با هم همخوانی دارند.
واژههای کلیدی: ژئوتکستایل، آزمایش خستگی، عمر خستگی، ارزش سازهای، روسازی آسفالتی
رایانامه جهت ارتباط با دانشجوی فوق: khani [AT] iust.ac.ir