برگزاری دفاعیه دکتری خانم مهندس نازلی دهقانی

 | تاریخ ارسال: 1393/11/13 | 
AWT IMAGEخانم مهندس نازلی دهقانی دانشجوی دوره دکتری این دانشکده گرایش مهندسی برنامه‌ریزی حمل و نقل، 13 بهمن‌ماه سال 93 از رساله خود تحت عنوان «کنترل بهینه چراغها در شبکه‌های حمل و نقلی با اولویت مراکز متراکم شهری» در محل سالن کنفرانس شمارۀ 1 دانشکده مهندسی عمران با راهنمایی آقای کتر شهریار افندیزاده دفاع خواهد نمود.

چکیده این رساله به شرح زیر می‌باشد:
در بخشهایی از شبکه معابر شهری، مناطقی وجود دارند که بنا به دلایلی از اولویت بیشتری برخوردار بوده و نیاز است تا در ساعات اوج، از بروز تراکم و انسداد در این محدوده ها پیشگیری به عمل آید. این دلایل می تواند شامل مواردی نظیر آلودگی های زیست محیطی، وجود کاربری های اداری و تجاری مهم ، محدود بودن ظرفیت شبکه معابر و یا نیاز به اولویت دهی به سرویس های حمل و نقل همگانی باشد.

  بر این اساس، هدف از این رساله کنترل جریان ورودی به این مناطق اولویت دار یا حفاظت شده می باشد که از طریق کنترل زمانبندی چراغ ها در شریانی های ورودی به این محدوده ها صورت می پذیرد.

  مدل تدوین شده دارای دو بخش اصلی می باشد. بخش اول اقدام به بیشینه نمودن اختلاف فاز در شریانی های ورودی کرده و بر این اساس علاوه بر ب ه دست آوردن طول فاز بهینه ، طول صف بهینه را نیز در شریانی های بالادست تخمین می زند. این طول صف بهینه ملاکی برای حل بخش دوم مسئله می باشد. در بخش دوم مسئله، زمانبندی چراغ ها در شریانی های ورودی با در نظر گرفتن سه مورد بهینه سازی می شوند.این سه مورد شامل حفظ تراکم در زیر شبکه حفاظت شده در زیر حد بحرانی، نگه داشتن طول صف در نزدیکی مقدار بهینه آن و پیشگیری از نوسانات بیش از حد زمان سبز در طول چرخه های متناوب می باشد. برای اطمینان از اینکه مدل تدوین شده بهتر از روش های متداول بهینه سازی چراغ ها عمل می کند، این روش با شرایط بدون اعمال استراتژی نرخ بندی داخلی – خارجی در یک شبکه یکسان که از طریق الگوریتم بهینه سازی در نرم افزار ' ویزیم ' حل شده، مقایسه شده است.

  نتایج نشان می دهند که با اعمال استراتژی مد نظر، خروجی از زیر شبکه کاهش نیافته و یک روند صعودی را تا پایان زمان اجرای برنامه حفظ خواهد نمود. همچنین این مدل قادر می باشد که صف شریانی های بالادست را تا حد صف بهینه کنترل نماید. به نحوی که در شرایطی که استراتژی نرخ بندی در شریانی های بالادست اعمال می شود، طول صف دارای مقدار کمتری نسبت به شرایطی است که استراتژی نرخ بندی صورت نپذیرفته است. به عبارتی به کارگیری استراتژی یاد شده نه تنها باعث بهبود در عملکرد شریانی های بالادست شده، بلکه شرایط کلی شبکه را نیز بهبود می بخشد به نحوی که متوسط سرعت و تاخیر در شبکه متناظر 19 و 14 درصد بهبود داشته اند.

  هم چنین در این رساله، به منظور ارزیابی مدل پیشنهادی، اقدام به مقایسه نتایج مدل و نتایج حل آخرین مطالعه انجام شده موجود در خصوص نرخ بندی در شبکه های شهری گردیده است که نتایج این بررسی نیز بهبود شاخص های عملکردی شبکه شامل متوسط تاخیر و زمان سفر را به میزان 8 و 6 درصد نشان می دهد.

رایانامه جهت ارتباط با دانشجوی فوق: ndehghani [AT] iust.ac.ir


دفعات مشاهده: 4832 بار   |   دفعات چاپ: 868 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر