[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره دانشکده::
معرفی افراد::
امور آموزشی::
امور پژوهشی::
فضاهای تحقیقاتی::
اخبار و رویدادها::
آیین نامه ها و فرم ها::
تسهیلات پایگاه::
::
اطلاعات تماس

AWT IMAGE

آدرس: تهران، میدان رسالت، خیابان هنگام، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی مکانیک

کدپستی: 13114-16846

صندوق پستی: 163-16765

تلفن:9-77491228

فاکس:77240488

کانال تلگرام تحصیلات تکمیلی  دانشکده

..
سیستم جامع گلستان

AWT IMAGE

..
..
برنامه کلاس
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
سایت دانشکده مکانیک را چگونه ارزیابی می کنید:
عالی
خوب
متوسط
   
..
قطب علمی

AWT IMAGE

قطب علمی مکانیک جامدات تجربی و دینامیک

..
کادمان

AWT IMAGE

کانون دانش آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران

..
:: شبیه سازی به روش خطوط جریان ::

بازگشت به صفحه شخصی دکتر مجید سیاوشی

 معرفی روش شبیه سازی خطوط جریان برای مدل سازی مخازن هیدروکربوری 

با توجه به نیاز صنایع نفت و گاز به شبیه‌سازی مخازن زیر زمینی نفت و گاز (مخازن هیدروکربوری) و پیش‌بینی نحوه برداشت از مخازن، این ضرورت وجود دارد که مخازن هیدروکربوری با دقت و سرعت مناسب شبیه‌سازی شوند. در سال‌های اخیر پیشرفت‌های وسیعی در زمینه تجهیزات تصویربرداری زیرزمینی و روش‌های زمین آماری۱ صورت گرفته است که این اجازه را می‌دهد که خصوصیات مخازن با دقت و جزئیات بیشتری بیان گردند. اما با این وجود، هنوز هم از روش‌های عددی توسعه یافته در دهه ۱۹۵۰ میلادی - که در نرم‌افزارهای تولید شده در بیش از ۳۰ سال قبل استفاده می‌شدند - به منظور شبیه‌سازی مخازن استفاده می‌شود. پیشرفت تجهیزات سخت‌افزاری اعم از پردازنده‌ها، حافظه کامپیوترها و توسعه کمپایلرها این اجازه را می‌دهد که مدل‌های مخزن پیچیده‌تر با جزئیات بیشتر و چند میلیون شبکه شبیه‌سازی شوند اما تغییر محسوسی در روش‌های عددی حل معادلات ایجاد نشده است و کماکان این روش‌ها دارای محدودیت‌های اساسی هستند. بطوریکه با افزایش ابعاد مخزن و افزایش تعداد شبکه‌های ایجاد شده برای حل مسئله، نیاز به امکانات سخت‌افزاری به شدت افزایش می‌یابد تا جایی که کامپیوترهای معمولی توانایی حل مسائل در اندازه میدان نفتی۲ را که دارای مدل زمین‌شناسی با شبکه‌های ریز می‌باشد، نخواهند داشت. در چنین مخازنی انجام بهینه‌سازی، تحلیل حساسیت، تطبیق تاریخچه، بررسی مسائل ازدیاد و بهبود برداشت یا مسائلی از این دست - که به منظور بررسی تاثیر پارامترهای مختلف نیازمند انجام چندین مرتبه شبیه‌سازی می‌باشند - با استفاده از نرم‌افزار‌های رایج، بسیار گرانقیمت و بلکه غیرممکن است.

روش خطوط جریان با نگرشی جدید اقدام به حل مسائل شبیه‌سازی مخازن می‌کند. این روش نوین دارای قابلیت‌هایی است که عیوب روش‌های معمول در شبیه‌سازی مخازن نفتی را پوشش می‌دهد و بر سرعت حل مسئله می‌افزاید و در مقایسه با روش‌های شبیه‌سازی رایج - بخصوص در مسائلی که اثرات جابجایی سیال غالب است- بسیار سریعتر عمل می‌کند. هر قدر که مدل مخزن پیچیده‌تر باشد، مزیت نسبی استفاده از روش خطوط جریان در مقایسه با روش‌های متداول بیشتر خواهد بود. علاوه بر این با توجه به اینکه در هر لحظه فقط یک خط جریان در حافظه بارگذاری می‌شود، میزان حافظه مورد نیاز برای انجام محاسبات به شدت کاهش می‌یابد. ارائه داده‌های مهندسی جدید، ارائه الگوی مناسب از جریان و نحوه ارتباط بین چاه‌ها، توانایی شبیه‌سازی مدل‌های زمین‌شناسی در ابعاد واقعی میدان به همراه شبکه‌های ریز و قابلیت موازی‌سازی محاسبات بر روی خطوط جریان، بخشی از مزیت‌های این روش نسبت به سایر روش‌های شبیه‌سازی رایج می‌باشد.

 

مراحل روش شبیه سازی خطوط جریان

 شبیه‌سازی مبتنی بر خطوط جریان در طی چند مرحله اقدام به حل مساله می‌نماید. در این روش معادله فشار از معادلات انتقال جداسازی شده و این معادلات به طور جداگانه حل می‌شوند. بنابراین برخلاف روش‌های متداول، در روش خطوط جریان دو نوع گام‌ زمانی وجود دارد؛ ۱- گام زمانی کلی (dtp) برای به ‌روز رسانی فشار و  ۲- گام زمانی انتقال (dtsl) برای حل معادلات انتقال بر روی خطوط جریان. با این شیوه اثرات ناهمگنی مخزن و محدودیت‌های ناشی از به‌ کارگیری شبکه‌های ریز، از معادلات انتقال رفع می‌شود و معادلات انتقال بر روی دسته‌ای از خطوط جریان به صورت یک بعدی حل می‌شوند، در نتیجه شبیه‌سازی با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد.

برای انجام شبیه سازی مبتنی بر خطوط جریان (همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است)، در ابتدا با تعریف هندسه مخزن، شرایط مرزی، موقعیت چاه ها، دبی یا فشار چاه ها و شرایط اولیه مخزن، معادله فشار بر روی شبکه سه بعدی اویلری و برای یک گام زمانی کلی حل می شود. سپس با استفاده از معادله دارسی، مقادیر سرعت در وجه سلولها محاسبه می گردد. با تعریف پارامتر «زمان پرواز» (TOF) و با استفاده از روش ارائه شده توسط Pollock، خطوط جریان ترسیم شده و مقادیر زمان پرواز بر روی خطوط جریان بدست می آید. سپس معادلات انتقال بر روی خطوط جریان و به صورت تابعی از TOF بازنویسی شده و پارامترهای مساله از شبکه اویلری بر روی خطوط جریان تصویر می شوند. تغییرات جرم و انرژی ناشی از اثرات جابجایی، به صورت یک بعدی، بر روی خطوط جریان و در فضای TOF حل می شوند. نتایج بدست امده مجدداً بر روی شبکه اویلری تصویر شده و نتایج حل با اعمال اثرات جملات برشی (گرانش زمین و کشش سطحی) اصلاح می شوند.

AWT IMAGE

شکل ۱- مراحل انجام شبیه سازی به روش خطوط جریان

 

نرم‌افزار شبیه‌سازی تزریق آب در مخازن نفتی به روش خطوط جریان

برای نخستین بار در کشور، یک نرم‌افزار محاسباتی برای انجام شبیه‌سازی به روش خطوط جریان توسعه یافته است که بوسیله آن می‌توان فرآیند تزریق غیرامتزاجی آب به داخل مخازن نفتی را شبیه‌سازی نمود. برای حل معادلات اشباع بر روی خطوط جریان از روش عددی جدیدی استفاده شده که بر سرعت و دقت حل مسئله می‌افزاید. علاوه بر این امکان استفاده از قابلیت پردازش موازی بر روی CPU های چند هسته‌ای نیز وجود دارد.
توانایی نرم‌افزار بر روی مدل مخزن SPE10 مورد ارزیابی قرار گرفته و دقت و سرعت آن به اثبات رسیده است. مدل مخزن SPE10 دارای توزیع تراوایی و تخلخل بسیار پیچیده‌ای می‌باشد و با هدف فراهم آوردن مدلی جهت ارزیابی کارآیی شبیه‌سازها و الگوریتم‌های محاسباتی ارائه گردیده است.

AWT IMAGE

شکل ۲- مقادیر تراوایی افقی و عمودی در مدل بزرگنمایی شده مربوط به مدل SPE10

 برای اعتبارسنجی نتایج حاصل از شبیه‌سازی خطوط جریان، همین مساله با استفاده از نرم‌افزار تجاری CMG شبیه‌سازی شده است. با این تفاوت که در این نرم‌افزار تجاری از یک شبکه ریزتر استفاده گردیده و نتایج حاصل از شبیه‌ساز خطوط جریان با نتایج نرم‌افزار تجاری بر روی شبکه ریزتر مقایسه شده است.

 

AWT IMAGE

 

 شکل ۳- توزیع اشباع آب درون مخزن بعد از ۷۰۰ روز تزریق آب با استفاده از روش خطوط جریان (شبکه ۳۰x۵۵x۱۷) و مقایسه آن با نتایج نرم افزار تجاری CMG (شبکه ۶۰x۱۱۰x۳۴) .

به وضوح در شکل ۳ مشاهده می شود که با وجود استفاده از شبکه ریزتر در نرم افزار تجاری، نتایج حاصل از روش خطوط جریان بر نتایج بدست آمده از نرم افزار تجاری منطبق می باشد.

در شکل های ۴ و ۵ میزان دبی حجمی و حجم کلی تولید نفت در چاه های تولید در طی ۲۰۰۰ روز سیلابزنی به نمایش درآمده و نتایج حاصل از روش خطوط جریان و نرم افزار تجاری با هم مقایسه شده اند.

AWT IMAGE

شکل ۴- مقایسه مقدار پیش بینی شده دبی حجمی تولید نفت در چاه ها با استفاده از نرم افزار تجاری CMG-IMEX و روش خطوط جریان 

AWT IMAGE

شکل ۵- مقایسه مقادیر پیش بینی شده حجم تولید کلی نفت در چاه های تولید با استفاده از نرم افزار CMG-IMEX و روش خطوط جریان

 

 

 

توسعه شبیه ساز حرارتی خطوط جریان برای مدلسازی مسائل ازدیاد برداشت حرارتی

 برای شبیه سازی تزریق سیال داغ به داخل مخزن به منظور حل مسائل ازدیاد برداشت حرارتی با استفاده از روش شبیه سازی خطوط جریان پیشنهاد شد که علاوه بر معادلات انتقال جرم ( یا معادلات اشباع)، معادله انرژی نیز بر روی خطوط جریان و در فضای TOF حل شود. در همین راستا یک شبیه ساز حرارتی برای تزریق آب داغ به داخل مخازن نفت سنگین توسعه یافته است و نتایج آن با نتایج حاصل از یک نرم افزار تجاری مقایسه گردیده است.

برای بررسی کارآیی روش خطوط جریان، مدل مخزن SPE10 با حدود ۴۰۰ هزار شبکه استفاده شده است که در شکل زیر توزیع تراوایی مخزن در لایه های مختلف نشان داده شده است.

AWT IMAGE

شکل ۶ - توزیع تراوایی افقی و عمودی در لایه های مختلف مخزن

 

در تصویر زیر نحوه تغییرات اشباع آب و دمای سیال در طی ۲۰۰۰ روز سیلابزنی با آب داغ که با استفاده از شبیه ساز حرارتی خطوط جریان بدست آمده اند، به نمایش درآمده است.

 

AWT IMAGEAWT IMAGE

 شکل ۷ - نحوه تغییرات اشباع آب و دمای مخزن در طی ۲۰۰۰ روز سیلابزنی با آب داغ

 

در شکل های زیر توزیع خطوط جریان بدست آمده از شبیه ساز خطوط جریان در مخزن، توزیع اشباع آب و دما درون مخزن نشان داده شده و نتایج حاصل از شبیه ساز خطوط جریان با نتایج بدست آمده از نرم افزار تجاری CMG مقایسه شده است.

AWT IMAGE

شکل ۸ - خطوط جریان ترسیم شده توسط شبیه ساز خطوط جریان بین یک چاه تزریق و چهار چاه تولید

AWT IMAGE

شکل ۹ - مقایسه مقادیر پیش بینی شده اشباع آب در مدل SPE10 با استفاده از شبیه ساز حرارتی خطوط جریان و نرم افزار تجاری CMG بعد از ۵۰۰ روز تزریق آب داغ به داخل مخزن

 AWT IMAGE

شکل ۱۰ - مقایسه مقادیر پیش بینی شده دما در مدل SPE10 با استفاده از شبیه ساز حرارتی خطوط جریان و نرم افزار تجاری CMG بعد از ۵۰۰ روز تزریق آب داغ به داخل مخزن

 


Geostatistical methods ۱
Field scale ۲
Time of flight ۳

  بازگشت به صفحه شخصی دکتر مجید سیاوشی

 

دفعات مشاهده: 14567 بار   |   دفعات چاپ: 2600 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 18 بار   |   0 نظر
::
School of Mechanical Engineering
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 55 queries by YEKTAWEB 4665