نام و نام خانوادگی دانشجو: سید احمد یزدیان رشته: مهندسی صنایع – مهندسی سیستم های اقتصادی اجتماعی استاد راهنما: دکتر کامران شهانقی اساتید مشاور: دکتر غلامرضا جلالی نایینی، دکتر احمد ماکویی ایمیل: yazdian@iust.ac.ir تاریخ دفاع: سه شنبه 16/10/1393 عنوان رساله دکتری: تحلیل و بهینه سازی سیستم های تولید مجدد با در نظر گرفتن تصمیمات قیمت گذاری و وارانتی تحت شرایط تقاضای وابسته به قیمت و چند مولفه ای چکیده با توجه به افزایش روز افزون تولید انواع کالاها و محصولات مختلف، کوتاه تر شدن چرخه عمر محصولات و روند رو به رشد مصرف گرایی، علی الخصوص در جوامع پیشرفته، دفع محصولات مستعمل در پایان عمرشان در محیط زیست، همراه با دیگر ضایعات در دهه های اخیر با سرعت قابل توجهی رو به افزایش بوده است. این امر از یک سو، باعث کاهش زمین در دسترس برای دفع ضایعات شده و از سوی دیگر مشکلات و آلودگی های متعدد زیست محیطی را بعلت وجود مواد سمی در بسیاری از این محصولات، مانند محصولات الکتریکی و الکترونیکی، قطعات خودرو، تایر و ... به بار می آورد. یکی از فعالیت هایی که در دهه های اخیر در قبال بسیاری از محصولات مستعمل یا دور انداخته شده در کشورهای توسعه یافته اتخاذ می شود تولید مجدد (یا بازتولید) آن ها می باشد. بازتولید را می توان شکل تکامل یافته بازیافت دانست که نه تنها ارزش کالای مستعمل را به چیزی بیش از ارزش مواد اولیه آن باز می گرداند، بلکه هزینه های تولید را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد. در فرآیند بازتولید، محصولات مستعمل (یا هسته ها) از بازار جمع آوری شده و پس از طی عملیاتی چون دمونتاژ، تمیزکاری، تعمیر/تعویض قطعات و مونتاژ مجدد دوباره برای مصرف به بازار عرضه می شوند. فعالیت های بازتولید محصولات نه تنها به دلایل زیست محیطی و قانونی، بلکه بعلت منافع اقتصادی، امروزه به شکل جدی از سوی بسیاری از تولیدکنندگان اصلی و بازتولید کنندگان مستقل مورد توجه قرار گرفته اند. اما در هر صورت، درجه بهینه تعمیر اجزا و قطعات محصول، قیمت فروش محصول بازتولیدی و طول دوره وارانتی ارائه شده برای اینگونه محصولات، در جهت ترغیب هر چه بیشتر مشتری به خرید، از تصمیمات مهم در یک محیط بازتولیدی می باشند. در این رساله، تحلیل و بهینه سازی فعالیت های یک سیستم بازتولیدی از منظر عملیاتی (تصمیماتی چون میزان تولید و درجه تعمیرات اجزاء) و بازاریابی (تصمیماتی چون میزان خرید، قیمت گذاری و وارانتی) در محصولات چند جزیی و با سطوح کیفی متغیر مورد توجه قرار گرفته است. به عبارت دیگر، در این پژوهش با بهره گیری از مدلسازی های آماری، چون مدل سازی نرخ شکست و قابلیت اطمینان اجزا و کل محصول، تحلیل های رگرسیونی و ... و استفاده از مدلسازی و بهینه سازی ریاضی نسبت به تعیین قیمت بهینه خرید هسته ها، میزان ارتقای هر یک از اجزاء محصول، قیمت فروش محصول بازتولیدی و طول دوره وارانتی آن در یک چارچوب یکپارچه در جهت حداکثر نمودن سود بازتولید کننده اقدام نموده ایم. بدین منظور مدل های برنامه ریزی غیرخطی و غیرخطی عدد صحیح توسعه داده شده از روش های حل دقیق و فراابتکاری بهره گرفته شده است. در نهایت یک مطالعه موردی در ارتباط با یک شرکت بازتولیدکننده کارتریج پرینتر مورد بررسی قرار گرفته است. |