مهندس سیف اله همتی دانشجوی دوره دکتری این دانشکده در رشته مهندسی عمران گرایش سازه، 10 تیرماه سال 99 از رساله خود تحت عنوان «بررسی آزمایشگاهی رفتار بادبندهای کمانش ناپذیر لولهای تمام فولادی» در محل سالن کنفرانس دکتر عباسنیا با راهنمایی دکتر برخورداری و دکتر خیرالدین دفاع نمود. |
چکیده این رساله به شرح زیر میباشد: مهاربندهای معمولی درکشش میتوانند عملکرد قابل قبولی داشته باشند ولی در بارهای فشاری قبل از تسلیم دچار کمانش شده و زمینه برای خسارت دیدن سازه فراهم میشود. مهاربندهای کمانشتاب تحت کشش و فشار رفتار نسبتاً متقارنی دارند و قبل از کمانش، با وارد شدن عضو باربر به ناحیه غیر ارتجاعی، میتوانند شکلپذیری و اتلاف انرژی بالایی از خود نشان داده و عملکرد لرزهای قابل قبولی داشته باشند. بااینوجود به دلایلی چون سنگینی ناشی از وزن بتن تازه و همچنین مشکلات ساخت و نصب، بهکارگیری انواع رایج این نوع مهاربند، در صنعت ساختمان، گسترش چندانی پیدا نکرده است. هدف از این رساله، دستیابی بهنوعی مهاربند کمانش تاب تمام فولادی با هسته (عضو تحملکننده بار) لولهای است که رفتار لرزهای مهاربندهای معمولی را بهبود بخشیده و نواقص مهاربندهای کمانشتاب رایج را کاهش دهد. در این راستا یازده نمونه با جزییات انتهایی (بخش انتقالی گوناگون) شامل: سه نمونه بدون غلاف (بهعنوان نمونههای شاهد) دو نمونه دارای عضو مهارکننده کمانش (غلاف) نبشی، پنج نمونه با غلاف لولهای بیرونی و یک نمونه با غلاف مفتولی (جاسازیشده در داخل هسته) موردمطالعهی آزمایشگاهی قرار گرفت. عملکرد نمونهها تحت بارهای چرخهای بر اساس مدلهای شکست، ظرفیت باربری وتوان تحمل تغییر شکل محوری، ارزیابی گردید. نتایج آزمایشها نشان داد نمونههای ساختهشده از دو لوله متداخل که در دو انتهای عضو هسته آنها کلاهکهای فولادی جوش شده و غلاف آنها دارای مشخصات هندسی مناسبی باشند نسبت به سایر نمونهها بهترین عملکرد رادارند و میتوانند ما را به هدف برسانند. این نمونهها باوجود تحمل بار بیشتر نسبت به نمونههای دیگر، در بخش انتهایی کمتر دچار چرخش شده و تشکیل مفصل پلاستیک و خسارت موضعی آنها به تأخیر میافتد. همچنین کمانش کلی نمونهها نیز دیرتر به وجود میآید. علاوه بر آن رفتار نمونهها در فشار و کشش نسبتاً متقارن است. بهگونهای که در محدوده غیرخطی بار فشاری تحمل شده نمونهها به حدود 1/07 برابر بارکششی آنها میرسد. این نمونهها همچنین در محدوده غیر ارتجاعی میتوانند دارای حلقههای هیسترزیس پایدار و افزایشی بوده و با اطمینان چرخههای اصلی بارگذاری را تا 2% تغییر طول محوری عضو هسته طی نمایند. مازاد بر آن، قادرند تعدادی از چرخههای اضافی را تا رسیدن به جابهجایی غیر ارتجاعی تجمعی 200 برابر جابهجایی تسلیم را نیز تحمل نمایند. واژههای کلیدی: مطالعهی آزمایشگاهی؛ مهاربند کمانش تاب تمام فولادی لولهای؛ رفتار چرخهای؛ اتلاف انرژی؛ مودهای خرابی رایانامه جهت ارتباط با دانشجوی فوق: shematisemnan.iust.ac.ir |