[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره مرکز تحقیقات::
معرفی افراد::
فعالیت های علمی پژوهشی::
اخبار و اطلاعات جاری::
فضاهای آموزشی و تحقیقاتی::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
وب سايت اين مركز را چگونه ارزيابي مي فرماييد؟
كارآمد و پربار
قابل قبول
مي تواند بهتر باشد
متوسط
   
..
اطلاعات تماس
AWT IMAGE
  تهران ، نارمک ، دانشگاه علم و صنعت ایران،، دانشکده برق، مرکز تحقیقات نانوپترونیکس
کد پستی: 13114-16846
 تلفن: 73222667-021
فکس: 73225777-021
پست الکترونیک:
nrc( -At -) iust.ac.ir
..
:: جلسه دفاعیه دکتری ::
 | تاریخ ارسال: 1400/8/3 | 
                                         AWT IMAGE
جلسه دفاعیه دکترای آقای حسین عرب دانشجوی استاد گرامی آقای دکتر شهرام محمدنژاد با عنوان "طراحی، شبیه‌سازی و ساخت گسیلنده‌ی نوری تک‌فوتون نقطه کوانتو‌می ‌به منظور استفاده در پردازش اطلاعات کوانتومی " روز سه شنبه مورخ ۱۴۰۰/۷/۲۷  ساعت ۱۰ بصورت غیرحضوری برگزار گردید.


چکیده پایان نامه:
یکی از جذاب­ترین و چالش­ برانگیزترین حوزه ­های تحقیقاتی، توجه به توسعه­ ی فناوری فوتونیک کوانتومی است. در همین راستا طراحی، ساخت و توسعه ­ی منابع گسیلنده­ ی تک­فوتونی از مهمترین اقداماتی است که در راستای تحقق مخابرات، محاسبات و پردازش اطلاعات کوانتومی مورد نیاز می­ب اشد. یکی از اساسی­ ترین چالش­ ها در این راستا، طراحی، شبیه­ سازی و پیاده­ سازی یک منبع تک­فوتون قطعی ایده­ آل می ­باشد که بتواند تک­فوتون­ های با توزیع کوانتومی را متناسب با پنجره ­های مخابراتی فضای آزاد (۸۰۰~ نانومتر) و یا پنجره­ های انتقال در فیبر نوری (۱۳۳۰ – ۱۵۵۰ نانومتر) تولید نمایند. بدین منظور در سالیان اخیر، روش­های مختلفی برای تولید منابع تک­فوتون معرفی شده­ اند. از بین روش­ های معرفی شده، استفاده از نقاط کوانتومی گرافنی، یکی از جدیدترین روش­ها به منظور تولید منابع تک­فوتونی می­باشد که هر دو چالش عمل­کرد در دمای پایین و نیاز به تجهیزات پیشرفته و گران قیمت به منظور تحقق افزاره­ های مبتنی بر نقاط کوانتومی نیمه­ رسانا­های ترکیبی را برطرف خواهد نمود. از آن­جایی که نقاط کوانتومی گرافنی قادر به گسیل نور در محدوده ­های مادون قرمز نزدیک نیستند و بنابراین نمی ­توانند در کاربردهای مخابرات کوانتومی فضای آزاد مورد استفاده قرار گیرند، در این رساله تلاش می­شود تا اثر همزمان آلایش نقاط کوانتومی گرافنی با اتم­ های سلنیوم و نیز عامل­دار کردن ساختار با گروه ­های عاملی نیتروژن­ دار به منظور بررسی تغییرات در طیف نشری ساختار مورد بررسی قرار گیرد. در این راستا، در بخش شبیه ­سازی با استفاده از نرم­ افزار شبیه­ سازی اتمی گوسین، در ابتدا ساختار نقاط کوانتومی طراحی می­ شود و انرژی حالت پایه­ ی کل سامانه محاسبه شده و فاصله­ ی بین ترازهای انرژی غالب سامانه به دست می­آید. در ادامه با محاسبات وابسته به زمان نظریه تابعیت چگالی، طیف نشری ساختارها به دست آمده است. با توجه به نتایج به دست آمده از شبیه ­سازی­های اتمی، برای نقطه ی کوانتومی گرافنی، طول موج نشری ۴۸۴.۸ نانومتری به دست آمده است که با دقت بسیار بالایی با نتایج حاصل از سنتز این ساختارها، مطابقت دارد. استفاده از آلایش و عامل­دار کردن ساختار خالص به صورت همزمان با اتم­های سلنیوم و گروه ­های عاملی نیتروژن­دار، طیف نشری سامانه را به سمت طول موج­های مادون­ قرمز نزدیک تا ۷۶۰ نانومتر، جابجا می­کند و ساختار را قادر می­سازد تا در طول­ موج­ های متناسب با کاربردهای مخابراتی نیز عمل نماید. در بخش سنتز تجربی نیز هر سه ساختار معرفی­ شده در بخش شبیه­ سازی با روش­ های شیمیایی سنتز شده و تاثیر تغییر پارامترهای ورودی در نتایج طیف نشری ساختار آلایش شده نیز بررسی می­­ شود. سنتز هر سه ساختار سنتز شده مورد صحت­سنجی قرار گرفته و نتایج طیف نشری آن­ها گسیل­ هایی با طول موج­های به ترتیب ۴۹۶ نانومتری، ۵۱۵ – ۵۴۷ نانومتری و ۷۶۱ – ۷۸۷ نانومتری را برای این سه ساختار نشان می­ دهد که تطابق بالای نتایج به دست آمده را با نتایج بخش شبیه­ سازی نشان می­دهند. همچنین با انجام آزمایشات تک­فوتونی، خلوص تک­فوتونی بسیار بالا با مقدار تابع همبستگی مرتبه­ ی دوم کمتر از ۰.۰۵  برای نقاط کواتومی سنتز شده به دست می­ آید و بازدهی تک­فوتونی ۴۲% ، ساختار آلایش ­شده و عامل­دار شده را به عنوان بستری بسیار مناسب برای کاربردهای مخابرات و پردازش اطلاعات کوانتومی معرفی می­کند.

 
دفعات مشاهده: 4612 بار   |   دفعات چاپ: 468 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز تحقیقات نانوپترونیکس ایران می باشد . نقل هرگونه مطلب با ذکر منبع بلامانع می باشد .
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4657