|
|
|
|
بازدید از ایستگاه مسافربری تهران1398 |
|
|
| تاریخ ارسال: 1398/10/8 | |
|
مقدمه
در تاریخ 04/10/98 بازدیدی یکروزه از ایستگاه حمل فراورده های نفتی شهر ری به همراه استاد محترم جناب آقای دکتر باقری به همراه دانشجویان به عمل آمد. این بازدید که مرتبط با کلاس مدیریت ریسک در راه آهن بود، با هدف آشنایی دانشجویان با ایستگاه های حمل فراورده های نفتی و تحلیل ریسک آن ها صورت گرفت. در ادامه گزارشی کوتاه اما جامع از مکان های بازدید شده و نکاتت فرا گرفته شده ارائه می شود.
شرح بازدید:
ایستگاه مسافری راه اهن تهران:
در روز بازدید ابتدا از ایستگاه مسافربری راه اهن شهر تهران بازدید به عمل امد. در این بخش از بازدید مدیریت ایستگاه راه آهن تهران به توضیح جانمایی تسهیلات ایستگاه پرداخت و ضمن ارائه توضیحاتی در مورد بخش های مختلف ایستگاه، به جابجایی برخی از موارد که بر اساس مطالعات انجام شده توسط دانشجویان دکتر باقری روی جانمایی تسهیلات ایستگاه تهران، اشاره کرد. که شامل دستگاه های ATM ، قرآن بزرگ ایستگاه راه آهن تهران، افزایش فاصله صندلی های سالن انتظار و کاهش تعداد آن ها و .... که به گفته ی جناب آقای مهندس منادی همه این موارد منجر به تسهیل در جابجایی و تردد مسافرین در این ایستگاه به خصوص در شرایط اضطراری شده است. در ضمن اشاره ای هم به درب های خروج اضطراری داشتند.
در ادامه مشخص شد که راهی برای معلولین و افراد کم توان به رستوران طبقه دوم و همچنین امکان استفاده از سرویس بهداشتی وجود ندارد. البته تمهیدات خاصی جهت رفاه حال افراد معلول و کم توان اندیشیده شده بود که در حال اجرا می باشد و در آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسد. طبق نظر کارشناسان مربوطه حاضر در ایستگاه، با وجود فضای خالی طبقه دوم که قرار است دارای کاربری تجاری شود، و همچنین استفاده بهینه از طبقه اول، می توان با جایگزین کردن اقلام کم اهمیت از جمله گلدان های تزیینی اضافی و...، راهی برای افراد کم توان نیز ایجاد کرد. با توجه به این که این مرکز حدودا روزانه حدود20000 مسافر روانه شهر های مختلف میکند، از نظر اقتصادی نیز این امر به صرفه خواهد بود.
در بخش دوم بازدید، بوسیله درزین به ایستگاه شهر ری رفتیم. در میان راه از تانکر های حامل مازوت بازدید به عمل آمد. به نظر من دو مشکل اساسی در این محل وجود داشت. اولا، برچسب لوزی شکلی که معرف ماده داخل تانکر باشد (بجز یک مورد) وجود نداشت. طبق گفته کارشناس، این علامت هر سه سال بعد از تعمیرات اساسی فقط روی یک قسمت تانکر با رنگ کشیده می شوند. این علامت که رنگ کشیده می شود عملا بعد از چندبار بارگیری ناپدید می شود و یا به سختی قابل رویت می باشد. مشخصا اگر این علامت با برچسب هایی از جنس مناسب و به تعداد کافی در هر سمت تانکر نصب شود، در صورت بروز حادثه احتمال کاهش عواقب بالا می رود. دوم، کمبود لکوموتیو در این محل باعث شده تا مخازن بارگیری شده به مدت نامشخص در این محل بمانند.
در قسمت بعد، از تقاطع همسطحی که از آن عبور کردیم بازدید شد. بارزترین مشکل این گذرگاه عدم دید هر دو ریل و جاده بود. با دیوار کشی اطراف ریل دید کافی هم برای رانندگان و هم برای راهبر قطار وجود نداشت. همچنین چراغ راهنمایی نیز قبل از گذرگاه دیده نمی شد. مورد آخر در مورد این گذرگاه این که در اطراف آن یک پالایشگاه گاز وجود داشت که در زمان حضور ما (حدود 10 دقیقه) حداقل سه خودرو حاوی گاز عبور کردند. وقوع حادثه در این مکان می تواند فاجعه باشد.
در قسمت پایانی بازدید نیز از ایستگاه بارگیری مازوت دیدن کردیم. عدم ایمنی پرسنل در این مکان به شدت مشهود بود. نبود حفاظ و راهبند از نمونه های آن هستند. همچنین تانکرهای بارگیری شده نیز در محل به انتظار لکوموتیو بودند. این امر نشان دهنده تاثیر عامل کمبود لکوموتیو بر ایمنی حمل و نقل ریلی را نشان می دهد. انفجار این ماده شعاع بزرگی را در بر خواهد گرفت که چون تعداد تانکر ها زیاد است و محل به پالایشگاه نزدیک است، می تواند باعث تراژدی غم انگیزی شود. در واقع ممکن است که این عوامل کوچک دست به دست هم داده و تشکیل یک زنجیره رویداد را بدهند و فاجعه ای عظیم رخ دهد. توجه به این عوامل کوچک از جمله برچسب ایمنی، عدم استقرار طولانی واگن های بارگیری شده و... می تواند نقش چشم گیری در ایمنی محیط داشته باشد.
در پایان نیز با بازدید از قسمت VIP ایستگاه راه آهن، بازدید خاتمه یافت. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران می باشد. استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع می باشد. |
|
|
|