برگزاری دفاعیه دکتری مهندس حمید بیگدلی راد

 | تاریخ ارسال: 1402/11/18 | 
مهندس حمید بیگدلی راد دانشجوی دوره‌‌ی دکتری این دانشکده در رشته‌‌ی مهندسی عمران گرایش مهندسی حمل و نقل، ۲۳ بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲ از رساله خود تحت عنوان «مدل ریاضی تحلیل تصادفات با استفاده از روش شناسایی سیستم» به صورت حضوری با راهنمایی دکتر شهریار افندی‌زاده دفاع نمود.
چکیده این رساله به شرح زیر می‌باشد:
دسترسی به تمام داده‌های مربوط به عوامل انسانی رانندگان به منظور مدل‌‌سازی احتمال تصادفات هم پرهزینه بوده و هم بسیار زمان‌‌بر است. بنابراین تلاش است صرفاً از روی شناسایی چهره راننده اطلاعاتی درمورد احتمال تصادف وی حاصل شود. داده‌‌های اولیه از رانندگان و شرایط روانی آن‌ها دریافت شد. همچنین با استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام این داده‌‌ها تکمیل شد. با توجه به مطالعات پیشین و روش انتخاب ویژگی متغیرهای مؤثر بر تصادفات که مربوط به خطای انسانی می‌شوند، انتخاب شدند. با استفاده از روش‌ شناسایی سیستم جعبه خاکستری به ساخت مدل پرداخته شد تا وزن هریک از متغیرها محاسبه شود. درنهایت با روشی نوین با استفاده از فنون شناسایی چهره و پردازش تصویر، تلاش شد که چهره رانندگان مورد شناسایی قرارگرفته و ارتباطی بین ویژگی‌‌های چهره رانندگان و احتمال تصادف آن‌ها در شرایط متناظر، حاصل شود. به‌منظور انجام شناسایی چهره از الگوریتم شبکه عصبی کانولوشن آبشاری چندمنظوره استفاده شد که بر روی پایگاه داده کاسیا وب فیس آموزش‌دیده است. برای شناسایی جزئیات چهره‌‌ها از الگوریتم گروه هندسی بصری و یادگیری بدون نظارت استفاده می‌شود. در گام بعد (تخصیص به کلاس‌‌ها) برچسب‌زنی انجام می‌شود تا یادگیری با نظارت باشد. پس از آموزش، مرحله اعتبارسنجی هم برای هر چهره انجام می‌شود. پس از آموزش چهره‌‌های تولیدشده و تست آن‌ها، مقدار میانگین خطای مطلق  برابر ۰.۰۴۲ گزارش شد که مناسب است. دقت داده‌‌های اعتبارسنجی مقدار ۰.۸۸ به‌دست‌آمده که با توجه به این نکته که این مسئله یک مسئله حل‌نشده است، دقت بالایی را گزارش کرده است. نتایج نشان داد راننده‌‌ها در سنین ۱۸ تا ۲۸ و ۴۰ تا ۵۰ دارای بیشترین خطر بوده و نکته جالب‌توجه اینکه بازه سنی ۲۹ تا ۳۹ کمترین خطر را گزارش نموده است. الزاماً رانندگان دارای سابق تصادف برای مخاطرات آینده‌ایمن نیستند. رانندگی در ساعت ۱۵ تا ۱۹ و ۲۰ تا ۲۴ بسیار پرخطر است که می‌تواند ناشی از خستگی‌‌های شغلی افراد در زمان بازگشت به منزل و یا خواب‌آلودگی در ساعات پایانی روز باشد. خودروهای تک‌سرنشین هم نسبت به سفرهای چندنفره بیشترین مخاطرات را در پی داشته است. در نهایت چهره هر فرد به یکی از گروه های پرخط تخصیص داده شد و پیشنهاداتی برای کمک به کاهش احتمال تصادفات وی داده شد.
واژه‌های کلیدی: پردازش تصویر، احتمال تصادفات رانندگی، خطای انسانی، شناسایی چهره، جعبه خاکستری
رایانامه جهت ارتباط با دانشجوی فوق: Hamid.bigdeli۲۹gmail.com

دفعات مشاهده: 1930 بار   |   دفعات چاپ: 327 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر