[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی ::
معرفی قطب ::
معرفی افراد ::
امکانات و توانمندیها ::
تفاهم نامه ها::
کتابخانه الکترونیکی::
معرفی کتاب ::
نشریه ::
اخبار ::
فرم عضویت::
تماس با ما ::
تسهیلات پایگاه::
::
مجله پژوهشهای معماری اسلامی
AWT IMAGE
..
شبکه خبری و تحلیلی مهندس نیوز

AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
مجله همشهری معماری
AWT IMAGE
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
سایت قطب علمی معماری را چگونه ارزیابی می کنید:
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
..
Rss

AWT IMAGE

..
:: یادداشت مهندس نقره کار در نقد دعوت پیتر آیزنمن به ایران ::

  در این رویکرد، ایشان علاوه بر آنکه عالم را در عالم دنیا محدود می نماید و خود وسایر انسانها را در بعد مادی و حیوانی محصور می کند ، موجب از خود بیگانگی و مسخ فطرت الهی و روح تعالی جوی خود و سایر انسانها می شود و فلسفه هنر پوچ گرا (نیهیلیستی ) و هرج و مرجطلب(آنارشیستی) نتیجه اجتناب ناپذیر چنین انسان شناسی است.در این رویکرد عملا به صاحبان زر و زور و تزویر نیز این مجوز را می دهند ، که بر مبنای گرایشات حیوانی و اشباع ناپذیر خود، هر نوع فساد و جنایتی را روا دارند و هر کاری مجاز شمرده می شود، و هیچ معیار و داوری نیز برای ارزیابی و نقد اعمال و آثار حاکمان مستکبر ارائه نمی نمایند.

  این اندیشه به بهانه نظریه داروین پیروی بی چون و چرا از نفس اماره، یعنی (لیبرالیسم) را در انسان شناسی و ماکیاولیسم شیطانی و سیاسی استکبار جهانی را در سلطه امپریالیستی آن بر جهان توجیه فلسفی _ هنری می نماید .

  در این اندیشه همه اجزاء و عناصرعالم دنیا و از جمله انسانیکه حیوان تعریف شده ، در حال تغییر و دگرگونی مادیبوده و در جبر مجموع عناصر محیطی و شرایط زمانی و مکانی قرار می گیرد .

  در این اندیشه با نفی روح الهی انسان و فلسفه معاد، برای انسانها سرنوشتی جز پیری و مرگ ، برای جامعه جز تنازع و جنگ و برای لذت جوئی و زیبایی ، جز شهوت و غضب و برای حاکمان جز سلطه (زر و زور و تزویر) چیزی را نمیشناسد و از چیزی دفاع نمی کند .

  این رویکرد همان گرایش شیطانی است، که از فطرت الهی و روح جاویدان انسانها، اظهار بی خبری می کند و خلقت آدم را تنها به خاک نسبت می دهد و ملعون خداوند است تا روز قیامت .

  در این رویکرد که بی خبر از نفس عقلانی و نفس روحانی انسانها است، در فلسفه هنر، با پیروی از سامری های بت ساز، گوساله های زرین و بت های فریبنده را به نام آثار معماری میسازند و شهرهای ما را که باید شهر امن (بلد امین) و شهر پاک ( بلدطیب) و شهر یاد خدا ( ذکر ا..) باشد، ازساختمانهای ظاهر فریب و هیولاهای نا مانوس ، بی معنا و رهزن ، پر کرده اند.

  در یک کلام آیزنمن و امثال او بت سازان معاصر در حرفه معماری اند.بی جهت نیست که اغلب به نوعی وابسته به جریانهای صهیونسیتی فراماسونری و اسکتباری (غربی ، عبری و عربی)بوده و توسط رسانه های آنها به شدت تشویق و تبلیغ میشوند بی سبب نیست که طرح توسعه خانه خدا (بیت اله الحرام)توسط حاکمان سر سپرده عرب به امثال آنها واگذار می شود تا اصالت زدایی کنند و به قلب بیداری اسلامی یعنی ایران انقلابی دعوت می شوند تا فرهنگ زدائی کنند .

  معرفی ، تبلیغ و تشویق این بت سازان معاصر، خودآگاه یا ناخودآگاه ، نوعی تهاجم و شبیخون فرهنگی در حوزه فلسفه هنر و معماری است مکتب اسلام ، انسان را دارای دو بعد مادی و روحانی میشناسد ، از بعد مادی انسانی موجودی است متنوع و متغیر و وابسته به مجموع شرایط زمانی و مکانی آنچنان که امثال آیزنمن می گویندولی از بعد روحی ، انسان دارای فطرت الهی است، از خداست و به سوی خداست ، بنابراین گرایش ذاتی به حقیقتی ازلی و ابدی ، غیر قابل تبدیل و تحویل دارد و حقیقت بالقوه و جاودان انسان، این بعد اوست.

  خداوند خود را با یکصد صفت حسن در قرآن معرفی نموده است ، یعنی معیارها و ارزشهای اصیل ، ثابت و تعالی بخش انسان در حوزه نظر و عمل ، صفات ذاتی و فعلی خداوند است .

  آدم شدن انسان در گرو ایمان و عمل ، مبتنی بر این صفات است .بنابراین در یک کلام می توان گفت در فرهنگ غربی ، بعد از شکاکیت یونان باستان و شکاکیت بعد از قرون وسطی، اکنون سومین دوران اوج شکاکیت در فرهنگ غربی است .

  این شکاکیت به دلیل انحرافات مسیحیت کلیسایی از وحی معصومانه و رویکرد مادی گرای فرهنگ غربی به عالم و آدم است و محروم نمودن خود از وحی خطاناپذیر و تحریف ناشده قرآن و سنت معصومین(س). معجزه انقلاب اسلامی و نقش پیامبر گونه حضرت امام (ره) ، تاریخ فرهنگی جهان را دگرگون نمود ، بیداری اسلامی ، یک رسالت تاریخی و جهانی است، قرن بیست و یک قرن بیداری اسلامی است، علماء دانشمندان و هنرمندان ما، باید با درک چنین مسئولیتی ، رسالت تاریخی خود را در مقابل تهاجم و شبیخون فرهنگی غرب، که جهان را به فساد و خونریزی کشیده است ، بایک جهاد علمی و انقلابی اعمال نمایند .

  بانیان چنین دعوتی، اگر نیت خیری دارند، می توانستند نظرات و آثار امثال آیرنمن را توسط خبرگان فرهنگی و حرفه ای به ارزیابی و نقد بگذارند یا حداقل در میزگردی نظرات و آثار چنین افراد فورمالیسم و بت سازی را به بحث و نقد بکشانند . ما مصرانه از مسئولینمی خواهیم از ورود سربازان شبیخون فرهنگی و هنری دشمن جلوگیری نمایند و از صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران می خواهیم، فلسفه هنر پوچ گرا و اصالت ستیز آنها را توسط خبرگان هنر و معماری به ارزیابی و نقد بگذارند.

دفعات مشاهده: 6546 بار   |   دفعات چاپ: 1419 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 23 بار   |   0 نظر
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علم و صنعت ایران می باشد . نقل هرگونه مطلب با ذکر منبع بلامانع می باشد .