[صفحه اصلی ]    
بخش‌های اصلی
معرفی ::
شرح خدمات سازمانی::
قوانین و مقررات::
طرح ها::
اخبار و اطلاعیه ::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
ساتع
..
سرویس های صنعتی دانشگاه
 ورود به صفحه سرویس های صنعتی
..
فرصت مطالعاتی داخلی صنعتی
ورود به فرصت مطالعاتی صنعتی
..
الگوی تضمین متقابل
..
پسادکتری صنعتی
ورود به صفحه پسادکتری صنعتی و فرصت مطالعاتی دانشگاهی
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
اطلاعات تماس

AWT IMAGE

آدرس: تهران، میدان رسالت، خیابان هنگام، دانشگاه علم و صنعت ایران، ساختمان قدیم گنجینه، دفتر همکاری های علمی، صنعتی و فناوری

کدپستی: ۱۳۱۱۴-۱۶۸۴۶

تلفن: ۷۷۲۴۰۴۴۲- ۷۷۲۴۰۴۴۸- ۷۷۲۴۱۱۹۶

فاکس:۷۷۴۹۱۲۳۶

پست الکترونیکی:

stcATiust.ac.ir

..
:: تعاریف مربوط به مالکیت فکری ::

  اختراع (Invention)

  محصول یا فرآیندی است که راه نوینی را جهت انجام کاری ارائه می دهد یا راه حل فنی جدیدی را برای حل مشکلی پیشنهاد می کند.

 

  حق ثبت اختراع یا پتنت (Patent)

  حــق انحصاری اسـت کـه در قبـال اختـراع ثبت شده به مختـــرع یا نمـاینده قانونی او اعــطا (grant) می‌شود.

  پتنت حمایت قانونـی از اختـراع را برای دارنده آن تأمین می‌کند. این حمـایت برای مــدت محـدودی (حداکثر بیست سال) در ازای افشای جزئیات اختراع برای عموم، اعطا می‌گردد . حمایت پتنت به این معنا است که مورد اختراع را نمی‌توان بدون اجازه دارنده‌ پتنت به صورت تجاری تولید کرد، استفاده یا توزیع نمود و به فروش رساند. به این نکته مهم باید توجه داشت که پتنت مجوز تولید محصول اختراعی نیست بلکه تنها دیگران را از تولید آن باز می دارد . حقــوق پتنت معـمولاً پس از ارائه دادخواست از سوی دارنده آن به دادگاه، احقاق می شود. دادگاه در بیشتر نظام‌ها، شخص یا اشخاص نقض کننده حقوق پتنت را از این کار باز داشته و وی را مکلف به جبران خسارتهای وارده به صاحب حق اختراع می نماید . همچنین چنانچه شخص ثالثی در دادگاه حق اعطا شده پتنت را به چالش کشیده و در این امر موفق شود، حق پتنت اعطا شده غیر معتبر شناخته خواهد شد. به عنوان مثال بتواند ثابت نماید که اختراع فاقد شرایط قانونی و لازم بوده است .

  دارنده پتنت حق دارد تصمیم بگیرد چه کسی می ­ تواند در طول مدت حمایت، از اختراع وی بهره‌برداری نماید. وی می‌تواند با عقد قرارداد اجازه یا لیسانس استفاده از اختراع را به افراد دیگر واگذار کند. دارنده‌ پتنت همچنین می‌تواند حق اختراع خود را بطور کامل به دیگری بفروشد که خریدار، دارنده جدید آن اختراع شناخته خواهد شد.

  با انقضای دوره زمانی پتنت (حداکثر 20 سال از زمان ثبت تقاضانامه)، حمایت از اختراع پایان گرفته و استفاده از آن در اختیار عموم خواهد بود. یعنی دارنده پتنت دیگر حقوق اختراع خود را دارا نبوده و هر شخصی می‌تواند از آن بهره برداری تجاری کند .

 

  اختراع کوچک (Utility Models)

  بطور کلی، اختراع کوچک اختراعی است که تمام الزامات قابلیت ثبت اختراع را ندارد ولی دارای استفاده صنعتی است. هدف از شمول اختراعات کوچک در نظام مالکیت فکری بعضی از کشورها، پرورش و مراقبت از نوآوریهای درون زاد بخصوص در کسب و کارهای کوچک و متوسط و در بین اشخاص حقیقی است. به عنوان مثال در کشور آلمان می توان محصولات جدید را با هزینه کمتر، راحت تر و در مدت زمان کوتاهتری به صورت اختراع کوچک به ثبت رساند. به خصوص در مورد شرط دارا بودن گام ابتکاری اختراعات کوچک، سخت گیری زیادی صورت نمی گیرد .

  در حال حاضر کشورهایی که اختراعات کوچک را ثبت می کنند، عبارتند از: استرالیا، آرژانتین، ارمنستان، اطریش، بلاروس، بلژیک، برزیل، بلغارستان، چین، کلمبیا، کاستاریکا، جمهوری چک، دانمارک، استونی، اتیوپی، فنلاند، فرانسه، گرجستان، آلمان، یونان، گواتمالا، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، قزاقستان، کنیا، قرقیزستان، مالزی، مکزیک، هلند، پرو، فیلیپین، لهستان، پرتقال، جمهوری کره، جمهوری مولداوی، فدراسیون روسیه، اسلواکی، اسپانیا، تاجیکستان، ترینیداد و توباگو، ترکیه، اکراین، اروگوئه، و ازبکستان .

 

  تحقیق بنیادی (Fundamental Research)

  عبارت است از تحقیق طراحی شده برای ایجاد درک نوینی از اصول و فرایندهای اساسی و اصلی.

  

  تحقیق کاربردی (Applied research)

  عبارت است از تحقیقی که طراحی می شود برای ایجاد (خلق) فناوری جدید.

 

  حق انحصاری اثر (Copyright)

  حق انحصاری اثر عبارت است از حقوق اعطا شده به پدیدآورندگان آثار و کارهای ادبی و هنری.

 

 

  حق ثبت اختراع (Patent)

  پتنـت حــق انحصاری اسـت کـه در قبـال اختـراع ثبت شده به مختـــرع یا نمـاینده قانونی او اعــطا (grant) می‌شود.

 

  علائم تجاری (Trademarks)

  علامت تجاری نشانه شاخصی است که معرف کالاها یا خدمات معین ایجاد شده توسط شخص یا شرکت خاصی می باشد.

 

  علائم جغرافیایی (Geographical Indications)

  علامت جغرافیایی نشانه ای است برای کالاهایی که مبدا جغرافیایی ویژه ای دارند و دارای کیفیت یا اعتباری می باشند که ناشی از خاستگاه آنهاست.

 

  طرحهای صنعتی (Industrial Designs)

  طرح صنعتی جنبه تزئینی یا زیبایی شناسی کالا را نشان می دهد. طرح می تواند شامل خصوصیات سه بعدی مثل شکل کالا یا خصوصیات دوبعدی مانند الگوها، خطوط و رنگ باشد.

 

  مالکیت صنعتی (Industrial Property)

  مالکیت صنعتی دربرگیرنده اختراعات، طرحهای صنعتی، علائم تجاری و خدماتی، نامهای تجاری،‌ نشانه های جغرافیایی مبدأ‌ کالا و حمایت علیه رقابت غیر منصفانه است.

  نوآوری (Innovation)

  نوآوری یعنی تبدیل اختراع به محصول یا فرآیند بازار پسند. به عبارت دیگر نواوری بهره برداری موفقیت آمیز از ایده های نو است .

دفعات مشاهده: 7554 بار   |   دفعات چاپ: 1447 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 143 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 53 queries by YEKTAWEB 4665