دوره ۹، شماره ۳ - ( ۶-۱۴۰۰ )                   جلد ۹ شماره ۳ صفحات ۶۰-۳۹ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirahmadi A, Shajari M, Pirbabaei M T. (2021). Aesthetic of Visual Perception from the Ibn haysam's Perspective in architecture (case study: Jame Mosque of Esfahan). JRIA. 9(3), 39-60. doi:10.52547/jria.9.3.4
URL: http://jria.iust.ac.ir/article-1-1243-fa.html
میراحمدی احمد، شجاری مرتضی، پیربابایی محمدتقی. زیبایی‌شناسیِ ادراکِ بصری در معماری از منظر ابن‌هیثم (موردپژوهی: مسجد جامع اصفهان) پژوهش‌هاي معماري اسلامي ۱۴۰۰; ۹ (۳) :۶۰-۳۹ ۱۰,۵۲۵۴۷/jria.۹.۳.۴

URL: http://jria.iust.ac.ir/article-۱-۱۲۴۳-fa.html


۱-
۲- دانشگاه تبریز
چکیده:   (۷۱۲۷ مشاهده)
ابن‌هیثم در رساله المناظر، با روشی مبتنی بر فرآیندِ ادراکِ کیفیاتِ بصریِ شیءِ مرئی، «زیبایی» را تبیین کرده‌است که دیدگاهی خاص و متفاوت از آرای رایج فلاسفه و اندیشمندان آن اعصار به‌حساب می‌آید. ایشان زیبایی را حاصل تعامل 22 کیفیتِ بصری در فرآیند ادراک می­داند که نقش هر یک از کیفیات بصری در این فرآیند، یکسان نیست. بعضی کیفیات مانند نور و رنگ به‌تنهایی، بعضی دیگر در ترکیبِ باهم و بعضی هم با قرارگیری در تناسبی کلی، باعث خلق زیبایی می‌شوند. در این پژوهش، فرآیند ادراک و آرای زیبایی‌شناسانه ابن‌هیثم تحلیل و نقش آن در معماری بررسی شد. در راستای تبیین بهتر موضوع و تدقیق در نتایج، مسجد جامع اصفهان با پیشینه بیش از هزار سال تاریخِ معماری، مورد مطالعه قرارگرفت. پژوهش از نوع کیفی و به روش توصیفی تحلیلی است. بدین منظور، ابتدا اطلاعات حاصل از مطالعات کتابخانه­ای و منابع اسنادی، مورد بررسی قرارگرفت؛ و سپس با رویکرد تطبیقیِ موردمحور، زیبایی از منظر ابن‌هیثم در مسجد جامع اصفهان، تحلیل و ارزیابی شد. طبق آرای ابن‌هیثم، قوای ظاهری و باطنی نفس، هر دو در فرآیند ادراک نقش دارند و این ادراک در سه سطح حسی، معرفتی و استدلالی، حاصل می‌گردد. ادراکِحسیِ پدیده‌های مرئی با حسِ بینایی صورت می‌پذیرد. ادراکِ معرفتی و ادراکِ استدلالی در ادامه ادراکِ حسی می‌آید و براساس نوع کیفیتِ بصریِ قابلِ ادراک و نیاز مخاطب به انجام تمییز، قیاس و تأمل در اشیا و استفاده از قوه ذهن و حافظه در فرآیند ادراک، انجام می‌شود. نتایج بدست آمده، مشخص می‌کند که ابن‌هیثم ماهیت زیبایی را نه مطلقا عینی یا ذهنی، بلکه ترکیبی از عین و ذهن می‌داند. همچنین، ایشان مراتب مختلفی از ادراک را مطرح می‌نماید که با توجه به زمانِ فرآیندِ ادراک، به‌صورت ادراکِ اجمالی (درآنِ‌واحد) یا ادراکِ تأملی (با دِرَنگ) است و با میزان آشناییِ مخاطب با شیءِ قابلِ ادراک و استفاده وی از قدرتِ تحلیلِ ذهنی رابطه دارد. در معماری به واسطه ارتباط مخاطب با بنا، مبحث زیبایی و ادراک اهمیت زیادی دارد. آگاهی معماران با فرآیند ادراک، این امکان را ایجاد می‌کند تا در فضای معماری با استفاده از سطوح و مراتب مختلف ادراکی، باعث تعامل و توجه بیشتر مخاطب با بنا گردد. از طرفی، کیفیات بصری موجود در فرآیند ادراک، قابل تعمیم در معماری بوده و می‌تواند به تحلیل زیبایی‌شناسی اثر، کمک‌‌‌نماید.
متن کامل [PDF 1603 kb]   (۱۲۸۱ دریافت)    

فهرست منابع
۱. ابن‌هیثم، علی‌بن‌حسن‌بن‌حسن. ۱۹۸۳. المناظر؛ المقالات: ۱-۲-۳. فی الابصار علی الاستقامه، حققها و راجعها علی الترجمه اللاتینیه عبدالحمید صبره. کویت: المجلس الوطنی للثقافه و الفنون و الآداب.
۲. آداجیان، تامس و سارتول، کریسپین. ۱۳۹۵. دانشنامه فلسفه استنفورد: تعریف هنر و زیبایی. ترجمه فائزه جعفریان. تهران: ققنوس.
۳. بلخاری‌قهی، حسن. ۱۳۸۷. معنا و مفهوم «زیبایی» در «المناظر» و «تنقیح‌المناظر». تهران: فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران.
۴. بلخاری‌قهی، حسن. ۱۳۹۷. زیبایی‌شناسی در حکمت اسلامی و فلسفه غربی. تهران: دانشگاه تهران.
۵. پیرنیا، محمدکریم. ۱۳۸۶. سبک¬شناسی معماری ایرانی. تهران: سروش دانش.
۶. تاتارکیویچ، ووادیسواف. ۱۳۹۲. تاریخ زیبایی‌شناسی قرون وسطا. جلد اول. ترجمه سید جواد فندرسکی. تهران: نشر علم.
۷. تاتارکیویچ، ووادیسواف. ۱۳۹۶. تاریخ زیبایی‌شناسی قرون وسطا. جلد دوم. ترجمه محمود عمادیان و سید جواد فندرسکی. تهران: نشر علم.
۸. حاجی‌قاسمی، کامبیز. ۱۳۸۳. گنجنامه؛ دفتر هفتم: مساجد جامع (بخش اول). تهران: روزنه.
۹. حسین‌زاده، محمد. ۱۳۸۵. حواس باطنی از منظر معرفت‌شناسی. معرفت فلسفی. شماره ۴. سال ۳. صص ۶۵-۱۰۸.
۱۰. دادخواه، پژمان و حاتم، غلامعلی. ۱۳۹۲. جستاری بر تزئینات صفه استاد مسجد جامع اصفهان. فصلنامه هنرهای تجسمی نقش‌مایه. شماره ۱۶. سال ۵. صص ۷-۱۴.
۱۱. دلفانی، پروانه و بنی‌اردلان، اسماعیل. ۱۳۹۷. تاثیر نظریه ابصار ابن‌هیثم بر رواج پرسپکتیو خطی در نقاشی دوره رنسانس. تاریخ و تمدن. شماره ۲۸. سال ۱۴. صص ۱۵۹-۱۸۳.
۱۲. ذال‌حسینی، علی. ۱۳۸۶. ابن‌هیثم و علم مناظر. فقه و تاریخ تمدن. شماره ۱۲. سال ۳. صص ۶۳-۸۲.
۱۳. ریگین، چارلز. ۱۳۹۴. روش تطبیقی: فراسوی راهبردهای کمی و کیفی. ترجمه: محمد فاضلی. تهران: آگه.
۱۴. شاپوریان، رضا. ۱۳۴۹. اطلاعات درباره ابن‌الهیثم بصری و اثر مشهورش کتاب المناظر. خرد و کوشش. شماره ۶. صص ۲۴۶-۲۳۵.
۱۵. طاهری، اسحاق. ۱۳۸۸. نفس و قوای آن از دیدگاه ارسطو. ابن‌سینا و صدرالدین‌شیرازی. قم: موسسه بوستان کتاب.
۱۶. طباطبایی، صالح. ۱۳۷۸. ابن‌هیثم: فیزیکدان اسلامی. ترجمه و تالیف صالح طباطبایی. تهران: روزنه.
۱۷. فارسی، کمال‌الدین. ۱۱۰۹ ه.ق. تنقیح المناظر لذوی الابصار و البصائر {نسخه خطی}. نگهداری در کتابخانه مجلس شورای اسلامی.
۱۸. فارسی، کمال‌الدین. ۱۳۴۷ ه.ق. تنقیح المناظر لذوی الابصار و البصائر. حیدرآباد دکن. بمطبعه مجلس دائره المعارف العثمانیه الکائنه فی الهند.
۱۹. فلوطین، ۱۳۸۹. دوره آثار فلوطین «تاسوعات». ترجمه محمدحسن لطفی. تهران: خوارزمی.
۲۰. کشمیری، مریم و رهبرنیا، زهرا. ۱۳۹۷. تبیین الگوپردازی. ریزنگاری و حجم‌پردازی در نگارگری ایرانی بر پایه مبانی ادراک در المناظر ابن‌هیثم. مبانی نظری هنرهای تجسمی. شماره ۶. صص ۲۰-۵.
۲۱. لنگ، جان. ۱۳۹۰. آفرینش نظریه معماری (نقش علوم رفتاری در طراحی محیط). ترجمه علیرضا عینی¬فر. تهران: دانشگاه تهران.
۲۲. نجیب‌اغلو، گلرو. ۱۳۸۹. هندسه و تزئین در معماری اسلامی (طومار توپکایی). ترجمه مهرداد قیومی بیدهندی. تهران: روزنه.
۲۳. نظیف، مصطفی. ۱۳۹۴. ابن‌هیثم و دانش نورشناسی: آراء و اکتشافات. ترجمه فاطمه موحدی محصل توسی. تهران: دانشگاه تهران و شهید باهنر کرمان.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش های معماری اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Researches in Islamic Architecture

Designed & Developed by : Yektaweb