۱. ابنهیثم، علیبنحسنبنحسن. ۱۹۸۳. المناظر؛ المقالات: ۱-۲-۳. فی الابصار علی الاستقامه، حققها و راجعها علی الترجمه اللاتینیه عبدالحمید صبره. کویت: المجلس الوطنی للثقافه و الفنون و الآداب.
۲. آداجیان، تامس و سارتول، کریسپین. ۱۳۹۵. دانشنامه فلسفه استنفورد: تعریف هنر و زیبایی. ترجمه فائزه جعفریان. تهران: ققنوس.
۳. بلخاریقهی، حسن. ۱۳۸۷. معنا و مفهوم «زیبایی» در «المناظر» و «تنقیحالمناظر». تهران: فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران.
۴. بلخاریقهی، حسن. ۱۳۹۷. زیباییشناسی در حکمت اسلامی و فلسفه غربی. تهران: دانشگاه تهران.
۵. پیرنیا، محمدکریم. ۱۳۸۶. سبک¬شناسی معماری ایرانی. تهران: سروش دانش.
۶. تاتارکیویچ، ووادیسواف. ۱۳۹۲. تاریخ زیباییشناسی قرون وسطا. جلد اول. ترجمه سید جواد فندرسکی. تهران: نشر علم.
۷. تاتارکیویچ، ووادیسواف. ۱۳۹۶. تاریخ زیباییشناسی قرون وسطا. جلد دوم. ترجمه محمود عمادیان و سید جواد فندرسکی. تهران: نشر علم.
۸. حاجیقاسمی، کامبیز. ۱۳۸۳. گنجنامه؛ دفتر هفتم: مساجد جامع (بخش اول). تهران: روزنه.
۹. حسینزاده، محمد. ۱۳۸۵. حواس باطنی از منظر معرفتشناسی. معرفت فلسفی. شماره ۴. سال ۳. صص ۶۵-۱۰۸.
۱۰. دادخواه، پژمان و حاتم، غلامعلی. ۱۳۹۲. جستاری بر تزئینات صفه استاد مسجد جامع اصفهان. فصلنامه هنرهای تجسمی نقشمایه. شماره ۱۶. سال ۵. صص ۷-۱۴.
۱۱. دلفانی، پروانه و بنیاردلان، اسماعیل. ۱۳۹۷. تاثیر نظریه ابصار ابنهیثم بر رواج پرسپکتیو خطی در نقاشی دوره رنسانس. تاریخ و تمدن. شماره ۲۸. سال ۱۴. صص ۱۵۹-۱۸۳.
۱۲. ذالحسینی، علی. ۱۳۸۶. ابنهیثم و علم مناظر. فقه و تاریخ تمدن. شماره ۱۲. سال ۳. صص ۶۳-۸۲.
۱۳. ریگین، چارلز. ۱۳۹۴. روش تطبیقی: فراسوی راهبردهای کمی و کیفی. ترجمه: محمد فاضلی. تهران: آگه.
۱۴. شاپوریان، رضا. ۱۳۴۹. اطلاعات درباره ابنالهیثم بصری و اثر مشهورش کتاب المناظر. خرد و کوشش. شماره ۶. صص ۲۴۶-۲۳۵.
۱۵. طاهری، اسحاق. ۱۳۸۸. نفس و قوای آن از دیدگاه ارسطو. ابنسینا و صدرالدینشیرازی. قم: موسسه بوستان کتاب.
۱۶. طباطبایی، صالح. ۱۳۷۸. ابنهیثم: فیزیکدان اسلامی. ترجمه و تالیف صالح طباطبایی. تهران: روزنه.
۱۷. فارسی، کمالالدین. ۱۱۰۹ ه.ق. تنقیح المناظر لذوی الابصار و البصائر {نسخه خطی}. نگهداری در کتابخانه مجلس شورای اسلامی.
۱۸. فارسی، کمالالدین. ۱۳۴۷ ه.ق. تنقیح المناظر لذوی الابصار و البصائر. حیدرآباد دکن. بمطبعه مجلس دائره المعارف العثمانیه الکائنه فی الهند.
۱۹. فلوطین، ۱۳۸۹. دوره آثار فلوطین «تاسوعات». ترجمه محمدحسن لطفی. تهران: خوارزمی.
۲۰. کشمیری، مریم و رهبرنیا، زهرا. ۱۳۹۷. تبیین الگوپردازی. ریزنگاری و حجمپردازی در نگارگری ایرانی بر پایه مبانی ادراک در المناظر ابنهیثم. مبانی نظری هنرهای تجسمی. شماره ۶. صص ۲۰-۵.
۲۱. لنگ، جان. ۱۳۹۰. آفرینش نظریه معماری (نقش علوم رفتاری در طراحی محیط). ترجمه علیرضا عینی¬فر. تهران: دانشگاه تهران.
۲۲. نجیباغلو، گلرو. ۱۳۸۹. هندسه و تزئین در معماری اسلامی (طومار توپکایی). ترجمه مهرداد قیومی بیدهندی. تهران: روزنه.
۲۳. نظیف، مصطفی. ۱۳۹۴. ابنهیثم و دانش نورشناسی: آراء و اکتشافات. ترجمه فاطمه موحدی محصل توسی. تهران: دانشگاه تهران و شهید باهنر کرمان.