دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده: (2407 مشاهده)
رشد و توسعه گردشگری (انبوه) در سالهای گذشته پیامدهای نامطلوب و نامناسب فرهنگی-اجتماعی مانند استحاله و تهاجم فرهنگی، بروز مفاسد و ناهنجاریهای اجتماعی و تخریب فرهنگ بومی را در بسیاری از مناطق بههمراه داشته است. کشورهای اسلامی برای توسعه این نوع از گردشگری اغلب با چالش مواجه هستند؛ از اینرو متفکران و اندیشمندان مسلمان راهکارهایی را برای رفع این مشکلات فرهنگی-اجتماعی ارائه نمودهاند که یکی از آنها ارائه الگویی جایگزین مطابق با احکام اسلام و شریعت است. با اندک توجهی میتوان دریافت که درباره زیرساختهای گردشگری مثل خطوط هوایی و هتلها هیچ قوانین و معیارهای طبقهبندیشدهای برای ارائه خدمات به مسلمانان و گردشگران اسلامی وجود ندارد. بخش گردشگران مسلمان احتیاجات مادی و معنوی خاصی در مسافرت دارند که این موارد بر انتخاب هتل مدنظر آنها تأثیر خواهند گذاشت. در این مقاله تلاش شده است مهمترین مؤلفههای طراحی یک هتل برای رفع نیازهای مادی و معنوی گردشگران مسلمان مطابق با شریعت و شاخصهای آنها براساس کتب و مفاهیم دین اسلام شناسایی و تبیین شوند. سؤال اصلی این پژوهش در این راستا اینگونه خواهد بود: چه استانداردها و ضوابطی برای طراحی یک هتل مطابق با شریعت باید رعایت شوند؟ راهبردهای این پژوهش بهلحاظ هدف، توسعهای و کاربردی و به لحاظ رویکرد (ویژگی و ماهیت دادهها)، کیفی و کمی بوده و ازنظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع پیمایش است. رویکرد اصلی نظری و پارادایم پژوهش اصل «شرع» بهعنوان احکام اساسی دین اسلام بوده است؛ و هدف آن تبیین هتلِ مطابق با شریعت میباشد. کشورهای اسلامی استانداردهایی را برای ارائه خدمات گردشگری و مهماننوازی با عنوان دوستانه با مسلمان تدوین کردهاند. اصطلاح دوستانه با مسلمان به محصولات یا خدمات صنعت گردشگری اشاره دارد که بر اساس احکام شریعت تولید و ارائه میشوند. با توجه به اهمیت ویژگیهای هتل اسلامی، مؤلفههای 1. تفکیک جنسی در امکانات تفریحی، 2. ایمنی و امنیت اخلاقی، 3. فضای محرمیت، و 4. طراحی و معماری اسلامی بهعنوان شاخصهایی برای این هتلها انتخاب شدند. هتلهای زنجیرهای پارس ازنظر تطابق با شریعت در مؤلفههای طراحی اسلامی و تفکیک جنسیت در وضع مطلوبی قرار دارند؛ اما در مؤلفههای فضای محرمیت و ایمنی و امنیت اخلاقی نیاز به توجه بیشتر هستند. از منظر نظری، این پژوهش آگاهی هتلها را از بخشهای جدید بازار افزایش میدهد که لازمه حیات در این بازار رقابتی است؛ زیرا حتی هتلهای کشورهای غیراسلامی هم برای جذب گردشگران مسلمان تلاش میکنند. وجود شاخصهای مطابق به شریعت نقاط ضعف هتلها را در این بخش آشکار نموده و مقایسه میان آنها را ممکن میسازد. این شاخصها همچنین قابل کاربرد برای ارائه مجوزهای بینالمللی در صنعت گردشگری حلال هستند.