Volume 12, Issue 3 (10-2024)                   JRIA 2024, 12(3): 1-18 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Borjian Boroujeni M, Yazdanfar S A, Sahragard Monfared N. (2024). Prioritizing environmental components affecting children’s health in residential complexes (comparing the views of child specialists in architecture and psychology with parents and educators of children). JRIA. 12(3), 1-18. doi:10.61186/jria.12.3.1
URL: http://jria.iust.ac.ir/article-1-1640-en.html
1- Faculty of Architecture and Urban Planning, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran.
2- Faculty of Architecture and Urban Planning, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran
Abstract:   (1467 Views)
Childhood is the most crucial period of human life, and the well-being of children is essential for the growth of any society. Given that children spend a significant amount of time at home, the design of residential environments profoundly impacts their health. Unfortunately, current residential designs are often based solely on the preferences of adults, leading to alarming changes in children’s daily habits. These changes contribute to various health issues, including depression, obesity, aggressive behavior, asthma, attention deficit disorders, and heart disease, often confining children to virtual spaces and depriving them of a healthy childhood.
This research aims to prioritize design components in residential complexes that most effectively promote children’s health and to identify the most important physical criteria for fostering healthy environments for children. To achieve this, a survey questionnaire was developed based on a descriptive-analytical review of relevant literature, targeting four groups: child architects, child psychologists, parents, and educators, totaling 100 participants. The collected data were analyzed using Friedman’s test and Shannon’s entropy, revealing the most significant environmental components affecting children’s health in residential complexes from each group’s perspective.
The results indicate that the most critical shared concern among all four groups is safety and security, which is a fundamental requirement for creating child-friendly environments. Following this, children’s architects emphasize the importance of play spaces as multifunctional areas that support educational, social, psychological, and cultural development. In contrast, parents prioritize adequate lighting and peace of mind regarding their children’s well-being. Psychologists focus on fostering social connections among children to enhance their life skills and independence, while educators share parents’ concerns about sufficient lighting for children’s developmental needs.
Full-Text [PDF 659 kb]   (60 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: General
Received: 2022/10/29 | Accepted: 2024/08/19 | Published: 2024/12/28

References
1. ابراهیمی، حمیدرضا، نوید سعیدی رضوانی، و آرزو معانی منجیلی. 1390. تدوین اصول، طراحی فضاهای بازی کودکان با تاکید بر گروه سنی 5 تا 12 سال، مطالعه موردی: رشت. باغ نظر 8 (19): 31-42.
2. اسراری نظامی، ساناز، و منصوره رضاسلطانی. 1398. عوامل موثر بر محرک‌های رشد جسمانی کودک در طراحی فضای بازی با رویکرد روانشناسی محیط. در دومین کنفرانس بین المللی عمران، معماری و مدیریت توسعه شهری در ایران، تهران.
3. باقری، محمد، و حمیدرضا عظمتی. 1389. ارتقای سلامت جسمی-روانی شهروندان با طراحی محیط و منظر شهری. انسان و محیط زیست7 (1): 83-88.
4. برجیان بروجنی، مونا، نداسادات صحراگرد منفرد، و سید عباس‌آقا یزدانفر. 1401. شناسایی و ارزیابی فاکتورهای محیطی جهت دستیابی به مسکن سلامت‌محور کودکان. در دومین سمپوزیوم بین‌المللی آرمانشهر کودکان، تهران.
5. بهرام‌پور، عطیه، و علی‌اصغر ملک‌افضلی. 1397. نقش مولفه «ایمنی و امنیت» فضاهای شهری در حضورپذیری کودکان، مطالعه موردی: محله فاطمی در منطقه 6 تهران. فصلنامه مطالعات شهر ایرانی اسلامی 9 (33): 39-49.
6. بهروزفر، فریبرز، و محمود رازجویان. 1380. مبانی طراحی فضاهای باز نواحی مسکونی در تناسب با شرایط جسمی و روانی کودکان. تهران: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی.
7. پیکانی، امید، و سیروس باور. 1397. معیارهای طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد ارتقای سلامت کودکان در فضاهای شهری. معماری‌شناسی 1 (6): 1- 10.
8. ترکمان، مژگان، سارا جلالیان، و امید دژدار. 1395. نقش معماری و عوامل کالبدی محیط آموزشی بر تسهیل یادگیری کودکان. شباک 2 (11): 1- 14.
9. حسینی، آرزو، مجید صالحی‌نیا، مینو شفایی، و بهرام صالح صدق‌پور. 1400. محیط‌های محرک بازی کودک: عوامل مؤثر بر انگیزش بازی کودک در عرصه میانی مجتمع‌های‌ مسکونی. معماری و شهرسازی پایدار 9 (1): 13- 26.
10. حسینی، سید باقر، حمیدرضا عظمتی، و محمد باقری. 1385. تاثیر ادراکی-رفتاری فضاهای باز محله در سلامت دانش‌آموزان. فناوری آموزش 1(1): 19-10.
11. حیدری، طاهره، و فرناز ایمن‌پور. 1394. بررسی حقوق کودکان در معماری شهری. در کنفرانس بین‌المللی مدیریت و علوم انسانی، دامغان.
12. داریوشی، لیدا، و سارا علیپور. 1396. ادراک محیط از منظر روانشناسی کودک. در اولین همایش ملی توسعه پایدار و مدیریت شهری با رویکرد آرامش شهروندی، کرمانشاه.
13. راتوس، اسپنسر. 1388. روانشناسی عمومی. ترجمه‌ی حسین ابراهیمی مقدم، خدیجه ابوالمعالی، فریبا نبوی‌آل‌آقا، محمد مظفری، مهدی محی‌الدین‌بناب، حمید محمدی‌فرود، علی عسکری، افسانه طاهری، بایرامعلی رنجگر، ضیاالدین رضاخانی، و علی پیکانی. تهران: ساوالان.
14. سیف، سوسن، رضا کرمی‌نوری، پروین کدیور، و حسین لطف‌آبادی. 1393. کتاب روانشناسی رشد 1. تهران: سمت.
15. شیعه، اسماعیل، و شقایق شرفی. 1393. ارزیابی عوامل موثر در ایمنی فضاهای تفریحی برای کودکان (مطالعه موردی: محله نیاوران تهران). اطلاعات جغرافیایی 23 (90-91): 18-24.
16. صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در ایران و مرجع ملی پیمان‌نامه حقوق کودک «وزارت دادگستری». 1400. پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک به همراه سه پروتکل الحاقی.
17. عنایتی، الهه، امیر قمرانی، و احمد عابدی. 1399. اثر فضای شهری بر سلامت روانی- اجتماعی کودکان و نوجوانان شهر اصفهان. جغرافیا و مطالعات محیطی 10 (38): 37-47.
18. غفاری، علی، و مریم بنایی ابرند آبادی. 1390. خانه سالم چیست؟ مسکن و محیط روستا30 (133): 15-28.
19. کارخانه، وحید، و حمید احمدی. 1394. شاخص‌های عمومی شهر دوستدار کودک. در همایش ملی عمران و معماری با رویکردی بر توسعه پایدار. فومن.
20. کرد شاکری، پرنیان، و نگار بزرگ‌زاده یزدی. 1396. تحلیل هدفمند آثار مسابقه شهر من، محله من شناخت تکاملی کودک و نوجوان از شهر (3 تا 16 سالگی). تهران: سازمان عمران و بهسازی شهری.
21. گلسون، براندن، و نیل سایپ. 1392. شهر کودکانه. ترجمه‌ی پیمان ضیایی و مونا واله. ویراستاری شهین خاصی. تهران: به سفارش اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران.
22. گیفورد، رابرت. 1378. روانشناسی محیط‌های مسکونی. ترجمه‌ی وحید قبادیان. معماری و فرهنگ 1 (2-3).
23. متینی، مریم، نوید سعیدی رضوانی، و رضا احمدیان. 1393. معیارهای طراحی محلات مبتنی بر رویکرد شهر دوستدار کودک (نمونه موردی: محله فرهنگ مشهد، مطالعات جغرافیایی مناطق خشک 5 (15): 91-112.
24. مرتضایی‌منش، فاطمه، کمال رهبری‌منش، و مصطفی کیانی. 1395. تبیین رابطه کیفیت فضای باز مسکن و میزان اضطراب کودکان بر مبنای نظریه رشد اریکسون (مطالعه موردی: مجتمع‌های مسکونی در تهران). هویت شهر 10 (3): 85-98.
25. مظفر، فرهنگ، حمیدرضا عظمتی، و محمد باقری. 1385. طراحی بوستان‌های شهری و رشد خلاقیت کودکان. فناوری آموزش 1 (1): 27-37.
26. میرغلامی، مرتضی، مینو قره‌بگلو، و پریا پارسا. 1397. بررسی تطبیقی تعامل کودک با محیط شهری از منظر اندیشه اسلامی و غربی. پژوهش‌های معماری اسلامی 6 (3): 69- 90.
27. Asrari Nezami, Sanaz, and Mansure Rezasoltani. 2019. Affecting Factors on Simulator of Physival Growth of the Child with Environmental Pshycology Approach. In International Conference on Civil Engineering, Architecture and Urban Development Management in Iran. Tehran.
28. Bagheri, Mohammad, and Hamidreza Azemati. 2010. Improving Citizen's Health and Well-Being Through Urban Landscape Design. Journal of Human and Environment 7 (1): 83-88.
29. Bahrampur, Atieh, and Ali Asghar Malek Afzali. 2018. The Role of "Safty and Security" in Urban Space on Child Attendance, Case Study: FATEMI Community in District 6 Tehran). Journal of Studies on Iranian-Islamic City 9 (33): 39-49.
30. Behruzfar, Fariborz, and Mahmood Razjuyan. 2001. Urban Open Space Design Priciple, Regarding Children's Physio-Psychological Premises. Tehran: Road, Housing and Urban Development Research Center
31. Borjian Borujani, Mona, Neda Sadat Sahragard Monfared, and Seyed Abbas Agha Yazdanfar. 2022. Exploration and Assessment of Environmental Factors for Child Health-Oriented Housing. In The Second International Symposium on the Utopia of Children, Tehran.
32. Christian, Hayley, Stephen. R. Zubrick, Sarah Foster, Billie Giles-Corti, Fiona Bull, Lisa Wood, Matthew Knuiman, Sally Brinkman, Stephen Houghton, and Bryan Boruff. 2015. The Influence of the Neighborhood Physical Environment on Early Child Health and Development: A Review and Call for Research. Health & Place (33): 25-36. [DOI:10.1016/j.healthplace.2015.01.005]
33. Chudacoff, Howard. 2007. Children at Play: An American History. NYU Press.
34. Daryush, Lida, and Sara Alipur. 2017. Perception of Environment from Children Psychology View. In National Conference of Sustainable Development and Urban Management with the Approach of Citizen's Safety, 22 May, Kermanshah.
35. Dockery, Alfred Michael, Garth Kendall, Li, Jianghong, Anusha Mahendran, Rachel Ong, and Lyndall Strazdins. 2010. Housing and Children's Development and Wellbeing: A Scoping Study.
36. Dockery, Alfred Michael, Rachel Ong, Garth Kendall, Jianghong Li, and Simon Colquhoun. 2014. What Impact Does A Child's Housing Have on Their Development and Wellbeing? Australian Housing and Urban Research Institute.
37. Dunn, James R. 2020. Housing and Healthy Child Development: Known and Potential Impacts of Interventions. Annual Review of Public Health 41(1): 381-396. [DOI:10.1146/annurev-publhealth-040119-094050]
38. Ebrahimi, Hamid Reza, Navid Saeidi Rezvani, and Arezoo Maani Manjili. 2011. Investigating the Development of Design Principles of Playground Areas for Children by Focusing on Age Group (5-12) (Case Study: Rasht). Bagh-e Nazar 8 (19): 49-60.
39. Ellen, Ingrid. and Sherry Glied. 2015. Housing, Neighborhoods, And Children's Health. Future of Children (25): 135-154. [DOI:10.1353/foc.2015.0006]
40. Enayati, Elaheh, Amir Ghamarani, and Ahmad Abedi. 2021. The Effect of Urban Space on Psychosocial Health of Children and Adolescents in Isfahan. Geography And Environmental Studies 10 (38): 37-46.
41. Evans, Gary W. 2005. Child Development and the Physical Environment. Annual Review of Psychology 57(1): 423-451. [DOI:10.1146/annurev.psych.57.102904.190057]
42. Ferguson, Kim, Rochelle Cassells, Jack Macallister, and Gary Evans. 2013. The Physical Environment and Child Development: An International Review. International Journal of Psychology: Journal International de Psychologie (48). [DOI:10.1080/00207594.2013.804190]
43. Fortson, Jane G., and Lisa Sanbonmatsu. 2010. Child Health and Neighborhood Conditions: Results from a Randomized Housing Voucher Experiment. The Journal of Human Resources 45(4): 840-864. [DOI:10.3368/jhr.45.4.840]
44. Fromm, Erich. 1947. Man for Himself: An Inquiry into the Psychology of Ethics.
45. Ghaffari, Ali, and Maryam Banayi. 2011. What is Healthy House? Journal of Housing and Rural Environment 30 (133): 15-28.
46. Gifford, Robert. 1987. Environmental Psychology: Principles and Practice. Translated by Vahid Ghobadian. Architecture and Culture 1 (2-3).
47. Gleeson, Brendan, and Neil Sipe. 2013. Creating Child Friendly Cities: Reinstating Kids in the City. Translated by Peiman Ziaei, and Mona Vaaleh. Tehran: TISA Publicatin.
48. Gray, Peter. 2011. The Decline of Play and the Rise of Psychopathology in Children and Adolescents. Am J Play, 3.
49. Hasselaar, Evert. 2006. Health Performance of Housing: Indicators and Tools. Delf University of Technology.
50. Heidary, Tahereh, and Farnaz Eimanpoor. 2015. Investigation of Children's Rights in Urban Architecture. In International Conference on Management and Humanities, Damghan.
51. Holt, Nicholas, Ceara Cunningham, Zoë Sehn, John Spence, Amanda Newton, and Geoff Ball. 2009. Neighborhood Physical Activity Opportunities for Inner-City Children and Youth. Health and Place (15): 1022-1028. [DOI:10.1016/j.healthplace.2009.04.002]
52. Hosseini, Arezoo, Majid Salehinia, Minoo Shafaei, and Bahram Saleh Sedgpour. 2021. Playful Environments: The Factors Affecting the Kids' Motivation to Play in the Middle Area of Residential Complexes. Journal of Sustainable Architecture and Urban Design 9 (1): 13-26.
53. Hosseini, Seyed Bagher, Hamidreza Azemati, and Mohammad Bagheri. 2006. Perceptual-Behavioral Impact of Neighborhood Open Spaces on Student Health. Technology of Education Journal (TEJ) 1 (1): 17-28.
54. Ina Säumel, Jan Hogrefe, Luca Battisti, Thomas Wachtel, Thomas Wachtel. 2021. The Healthy Green Living Room at One's Doorstep? Use and Perception of Residential Greenery in Berlin, Germany. Urban Forestry and Urban Greening (58). [DOI:10.1016/j.ufug.2020.126949]
55. Jackson, Laura E. 2003. The Relationship of Urban Design to Human Health and Condition. Landscape and Urban Planning (64): 191-200. [DOI:10.1016/S0169-2046(02)00230-X]
56. Karkhane, Vahid, and Hamid Ahmadi. 2016. General Index of Child Friendly City. In National conference on Civil Engineering and Architecture with Focus on Sustainable Development, Fuman.
57. Kord Shakeri, Parnian, and Negar Bozorg Zade Yazdi. 2017. My City, My Neighborhood Art Contest; A Grounded Analysis on Childrens Cognitive Development in Urban Settlements. Tehran: Urban Development and Improvement Organization Publications.‬‬‬‬‬‬
58. Krysiak, Natalia. 2020. Designing Child-Friendly High-Density Neighborhoods: Cities for Play.
59. Lumeng, Julie C., Danielle Appugliese, Howard J. Cabral, Robert H. Bradley, and Barry Zuckerman. 2006. Neighborhood Safety and Overweight Status in Children. Arch Pediatr Adolesc Med 160(1): 25-31. [DOI:10.1001/archpedi.160.1.25]
60. Matini, Maryam, Navid Saeidi Rezvani, and Reza Ahmadian. 2014. Neighborhood Design Criteria Based on the Child Friendly City (Case Study: Farhang Mashhad). Journal of Arid Regions Geographic Studies 5(15): 91-112.
61. McDonald, Samantha M., Marsha Dowda, Natalie Colabianchi, Dwayne Porter, Rod K.Dishman, and Russell R. Pate. 2015. Perceptions of the Neighborhood Environment and Children's Afterschool Moderate-to-Vigorous Physical Activity. Pediatr Exerc Sci 27(2): 243-251. [DOI:10.1123/pes.2014-0139]
62. Mirgholami, Morteza, Minoo Gharehbaglou, and Parya Parsa. 2018. Comparative Study of Child and Environment Intercommunication from Islamic and Western Perspective. Researches In Islamic Architecture 6(3): 69-90.
63. Mortezaiemanesh, Fatemeh, Kamal Rahbarimanesh, and Mostafa Kiani. 2016. A Study of the Relationship between the Quality of Residential Outdoor and Children's Anxiety Level on the Basis of Erikson's Theory of Psychosocial Development (Case Study: A Number of Residential Buildings in Tehran). Hoviatshahr 10 (3): 85-98.
64. Mozaffar, Farhang, Hamidreza Azemati, and Mohammad Bagheri. 2006. Urban Parks Design and Children's Creativity Development. Technology of Education Journal (TEJ) 1(1): 27-37.
65. Paula Maria Lozano MD, Jennifer F. Bobb , Flavia P. Kapos DDS, Maricela Cruz, Stephen J Mooney, Philip M. Hurvitz, Jane Anau, Mary Kay, Andrea Cook, Anne Vernez Moudon, David Arterburn, and Adam Drewnowski. 2024. Residential Density is Associated with BMI Trajectories in Children and Adolescents: Findings from the M2H Study. AJPM Focus.
66. Peykani, Omid, and Sirus Baavar. 2019. Design Criteria of Residential Complex with Development of Child Health Approach in Urban Space. Memarishenasi 1 (6): 1-10.
67. Rathus, Spencer A. 2009. Psychology: Concepts and Connections: Brief Version. Translated by Hosein Ebrahimi Moghaddam and et al. Tehran: Savalan.
68. Sayf, Sussan, Reza Karami Nuri, Parvin Kadivar, and Hosein Lotf Abadi. 2014. Developmental Psychologj. Tehran: SAMT.
69. Shieh, Esmail, and Shaghayegh Sharafi. 2014. Effective Evaluation of Safety of Recreational Space for Children (Case Study: Tehran Niavaran Neighborhood). Journal of Geographical Data 23 (90-91): 18-24.
70. Torkaman. Mojgan, Sara Jalalian, and Omid Dejdar. 2016. The Role of Architecture and Physical Factors of Educational Environment on Facilating Children's Learning. SHABAK 2 (11): 1-14.
71. United Nations Children's Fund (UNICEF). 2021. The Convention of Rights of the Children. The Universal Convention on the Rights of the Child and Its Three Additional Protocols.
72. Weitzman, Michael, Ahmareen Baten, David G. Rosenthal, Risa Hoshino, Ellen Tohn, and David E. Jacobs. 2013. Housing and Child Health. Curr Probl Pediatr Adolesc Health Care 43(8): 187-224. [DOI:10.1016/j.cppeds.2013.06.001]

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Researches in Islamic Architecture

Designed & Developed by : Yektaweb