محرابهای گچبری عصر ایلخانی، به عنوان یکی از باشکوهترین جلوههای تزئین در معماری این دوره، علاوه بر تنوع آشکار در فرمها و ابعاد ساخت، شامل مجموعهی منحصربفردی از آرایهها و همچنین کتیبههای گوناگون میباشد. این نقوش که تقریباً، در کلیهی اجزاء و قسمتهای محرابهای گچبری اعم از پیشانی، حاشیهها، ستونها (پیلک)، سرستونها، طاقنماها و لچکیها به چشم میخورد؛ شامل انواع نقوش گیاهی (اسلیمی و ختایی) و هندسی (گره) است که در اکثر نمونهها، تلفیق آنها با خطوط و اقلام موجود (کوفی، ثلث و...) دیده میشود. در این مقاله، علاوه بر معرفی انواع آرایههای هندسی به کار رفته در محرابهای گچبری عصر ایلخانی، تنوع، تداوم یا تکرار هر یک از گرههای مذکور و نحوهی کاربرد آنها در بخشهای مختلف محرابها، از حیث وسعت فضای اختصاص یافته و مکان به کار برده شده، مورد ارزیابی قرار گرفته است. روش یافتهاندوزی بر پایه پژوهشی میدانی (عکاسی، طرح خطی1 تصاویر) و با استناد به منابع مکتوب صورت گرفته که به روش تاریخی-تطبیقی، برمبنای الگوهای هندسی، به تحلیل دادههای بدست آمده از نمونههای مطالعاتی میپردازد. نتایج حاصله، که از بررسی 12 محراب گچبری تاریخدار یا منسوب به دورهی ایلخانی به دست آمده، حاکی از آن است که کاربرد نقوش هندسی در این محرابها، حضوری پُررنگ داشته که بیشترین درصد را، گرههایی برپایه عدد مبنای2 شش و هشت (گرههای شش و شمسه، هشت و طبل گردان و...) به خود اختصاص داده است. این گرهها غالباً، در دیوارهای جانبی و روبروی طاقنما و حاشیههای محرابهای گچبری قرار گرفته و تقریباً در اکثر موارد، با نقشمایههای گیاهی (گل، برگ و...) و شکلهای هندسی ساده (دایره، مثلث، لوزی و...)، توأمان شده است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |