Volume 11, Issue 3 (9-2023)                   JRIA 2023, 11(3): 1-26 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hashemi Toghroljerdi M, noghreh kar S, kowsar F. Quantitative and qualitative evaluation of Shiite shrine inscriptions; A case study of the Qibla door to the dome of the holy shrine of Imam Hossein (a.s.). JRIA 2023; 11 (3) :1-26
URL: http://jria.iust.ac.ir/article-1-1400-en.html
Department Of architecture, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
Abstract:   (2099 Views)
Through acknowledging the inclination of the world to transform around the existential axis of the Imams of Athar (a.s.) as the embodiment of God and models of flawless humanity, the ideal architectural markers of sacred shrines should be understood. Believers seek God's face in the Haram, which is a location of heavenly grace. In sacred shrines, signs and symbols of revelation are significant because Ashura is a portal of light leading to the interior of the Qiblah and a sign ensuring that the path is clear. Islamic art and architecture are visible representations of God's word, with spiritual-ritual inscriptions being the most common symbols that, by making truths manifest, provide a bridge between the material and the meaningful worlds. This article addresses the question of what conceptual-form model has been used to express the original religious concepts in the epic-religious architecture of this sacred path, with reference to religious-spiritual inscriptions as a permanent medium from the door of the Qibla to the dome of the Holy Shrine of Imam Hussein (AS). And the sacred shrine's dome, which represents Ahrar's quest for justice and serves as a point of connection between the earth and the sky, Using the analytical-interpretive method to take field observations and take pictures, it is determined that the sacred inscriptions of the Holy Shrine are set as a symbolic medium corresponding to the uprising of Imam Hussein (a.s.) in order to understand the text of the inscriptions in the dome and to know the type of writing and artistic format. The employment of Surah verses "Saf," "Yasin," and "Fajr" in the direction of the Qiblah to the inside of the dome has been more noticeable, despite the word of majesty "Allah," which is located in the center of some inscriptions. Surah "Fajr" in particular, which is a Surah about the holy existence of Imam Hussein (AS), has been recorded in the inscription of a scroll attached to the dome's land (the height of the leg and land is approximately 5 meters, and it is approximately 14 meters to the top and with a circular geometry system). The inscriptions also make the visit to Ashura and the holy place more evident. In 1373 AH, the renowned Qajar scribe Mohammad Hossein Shahid of Mashhad created a kind of calligraphy known as Tholut calligraphy. During this time, he was also successful in writing inscriptions for the Holy Shrine of Imam Reza (a.s.). During the building phase, there was also discussion over the idea of four tranji inscriptions on the dome's leg, which would thank the Lord for the success of decorating and gilding the dome. Finally, taking into account the current plan to promote the holy dome of Imam Hussein (a.s.), this article suggests adding a mention of the unity and brotherhood between the two nations of Iran and Iraq in the inscriptions on the dome's leg, as well as repeating Surah Fajr in the leg's scroll inscription.
Full-Text [PDF 23512 kb]   (540 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Definition of Islamic practical and theoretical wisdom in architecture and urbanism
Received: 2020/12/7 | Accepted: 2023/09/18 | Published: 2023/09/18

References
1. قرآن کریم. 1374. ترجمه‌ی ناصرمکارم شیرازی. تهران و قم: دارالقرآن کریم، دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی.
2. انصاری، محمد باقر. 1386. خطبه‌ی غدیر در آیینه اسناد. قم: دلیل ما.
3. آل‌طعمه، سلمان هادی. 1378. کربلا و حرم‌های مطهر. ترجمه‌ی حسین صابری. تهران: مشعر.
4. آوینی، سید مرتضی. 1390. فتح خون. تهران: واحه.
5. ایمانی، علی. 1385. سیر خط کوفی در ایران. تهران: زوار.
6. پوپ، آرتور. 1386. معماری ایران. ترجمه‌ی غلامحسین صدری افشار. تهران: اختران.
7. توسلی، محمود. 1368. طراحی شهری در بافت قدیم شهر یزد. چاپخانه رودکی.
8. جامع تفاسیر نور. 1384. سی‌دی دائره المعارف چندرسانه‌ای قرآن کریم. تهران و قم: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.
9. جهانیان، عطیه. و علیرضا شیخی. 1399. مطالعه تطبیقی کتیبه‌های ضریح امام حسین(ع) با کتیبه‌های ضریح حضرت عباس(ع). نگارینه هنر اسلامی 7 (19): 191-205.
10. حلیمی، محمدحسین. 1390. زیبایی‌شناسی خط در مسجد جامع اصفهان. تهران: قدیانی.
11. داننده، سمیراسادات. 1396. مقایسه ترکیب‌بندی در دو کتیبه ثلث طوماری از محمدرضا امامی و محمد حسین شهید مشهدی در صحن عتیق حرم امام رضا(ع). نگره 12 (44): 21- 39.
12. زمرشیدی، حسین. 1361. خط معقلی. تهران: سازمان انتشارات کیهان.
13. شایسته‌فر، مهناز. 1384. ﻧﻘﺶ ﺗﺰئینی ﻭ ﭘﻴﺎﻡ‌ﺭﺳﺎﻧﻲ ﮐﺘﻴﺒﻪ ﺩﺭ ﻣﻌﻤﺎﺭﻱ ﺍﺳﻼﻣﻲ. ﮐﺘﺎﺏ ﻣﺎﻩ ﻫﻨﺮ (89-90): 94-108.
14. شریعت، زهرا. 1386. تزئینات کتیبه‌ای آستان مقدس قم. مطالعات هنر اسلامی 4 (7): 89-110.
15. صحراگرد، مهدی. 1390. مروری بر احوال و آثار محمد حسین شهید‌المشهدی در حرم امام رضا(ع) در جلوه‌های هنری مکتب قاجار در آستان قدس رضوی. مشهد: موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی.
16. صحراگرد، مهدی. 1397. شاهکارهای هنری در آستان قدس رضوی: کتیبه‌های صحن جدید (آزادی). مشهد: موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی.
17. صیدانلو، جواد، و محمد کرمی‌نیا. 1398. معناشناسی وجه‌الله در قرآن کریم از منظر آیت‌الله جوادی آملی. مشکات (144): 122-143.
18. طالقانی، سید محمود. 1358. پرتوی از قرآن، جلد 4. تهران: شرکت سهامی انتشار.
19. علی‌آبادی، محمد. 1386. هندسه جاویدان (یا هندسه آسمانی) در معماری. نشریه بین‌المللی علوم مهندسی دانشگاه علم و صنعت 18 (5): 63-73.
20. فضائلی، حبیب‌الله. 1362. اطلس خط (تحقیق در خطوط اسلامی). اصفهان: مشعل.
21. فضائلی، حبیب‌الله. 1362. تعلیم خط. تهران: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
22. قربانی، مهدی. 1395. نگاهی به آثار خوشنویسان ایرانی در کتیبه‌های عتبات عالیات. چیدمان (15): 60.
23. کرن، لورنز. 1391. کتیبه‌های مذهبی در معماری اسلامی. ترجمه‌ی عبدالناصر خیاط. ماهنامه کتاب ماه هنر (166): 78-88.
24. گنجنامه. 1395. مساجد (مسجد ملک کرمان). تهران: مرکز اسناد و تحقیقات دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی.
25. مرکز تحقیقاتی باقرالعلوم. 1373. موسوعه کلمات الامام الحسین(ع). قم.
26. معماریان، غلامحسین. 1384. سبک‌شناسی معماری ایرانی. تهران: سروش دانش.
27. مکی‌نژاد، مهدی. 1398. گنج سلطان. مجموعه مقالات انتشارات فرهنگستان هنر (موسسه تألیف و نشر آثار هنری).
28. مهندسین مشاور یادنگار زمان. طرح توسعه حرم مطهر امام حسین(ع).
29. نصر، سیدحسین. 1375. جوانان مسلمان و دنیای متجدد. تهران: طرح نو.
30. نقره‌کار، عبدالحمید. علی‌محمد رنجبرکرمانی، و مهدی حمزه‌نژاد. 1387. درآمدی بر هویت اسلامی در معماری و شهرسازی. تهران: دفتر معماری و طراحی شهری وزارت مسکن و شهرسازی.
31. هاشمی طغرالجردی، سید مجید، و شیما السادات مرعشی. 1397. تجلی شهر علم در متون مقدس و نمادهای هندسی- تزئینی مسجد گنجعلی-خان کرمان. در دومین همایش ملی مستندنگاری میراث طبیعی و فرهنگی. دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی.
32. هاشمی طغرالجردی، سید مجید، علیرضا جواهری، و مسعود حیدرپور. 1397. کارکرد اجتماعی وقف و بناهای عام‌المنفعه الگوی پایدار احسان در شهرسازی ایرانی- اسلامی: نمونه موردی مجموعه گنجعلی‌خان کرمان. در چهارمین همایش ملی معماری و شهرپایدار. دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی.
33. هیلن براند، رابرت. 1377. معماری اسلامی. ترجمه‌ی ایرج اعتصام. تهران: شرکت پردازش و برنامه‌ریزی شهری.
34. Holy Quran. 1995. Translated by Nasser Makarem Shirazi. Tehran and Qom: Dar al-Qur'an Karim, Department of Islamic History and Knowledge Studies.
35. Fazaeli, Habibullah. 1983. Line Teaching. Tehran: Islamic Republic of Iran Broadcasting.
36. Al Tomeh, Salman Hadi. 1999. Karbala and Holy Shrines. Translated by Hossein Saberi. Tehran: Mashar.
37. Aliabadi, Mohammad. 2006. Eternal Geometry (or Celestial Geometry) in Architecture. International Journal of Engineering Sciences, Iran University of Science and Technology 18 (5): 63-73.
38. Ansari, Mohammad Baqher. 2007. Ghadeer's Sermon in the Mirror of Documents. Qom: Dalil-e Ma.
39. Avini, Seyed Morteza. 2013. Conquer Blood. Tehran: Vaheh.
40. Baqer Uloom Research Center. 1994. Encyclopedia of the Words of Imam al-Hossein (A.S.). Qom.
41. Danandeh, Samirasadat. 2016. Comparison of Composition in Two Inscriptions of the Third Scroll of Mohammad Reza Emami and Mohammad Hossein Shahid of Mashhad in the Ancient Courtyard of Imam Reza's Shrine (A.S.). Negareh 12 (44): 21-39.
42. Fazaeli, Habibullah. 1983. Line Atlas (Research on Islamic Lines). Isfahan: Mashal.
43. Ganjnameh. 2015. Mosques (Malek Kerman Mosque). Tehran: Document and Research Center, Faculty of Architecture and Urban Planning, Shahid Beheshti University.
44. Ghorbani, Mehdi. 2015. A Look at the Works of Iranian Calligraphers in the Inscriptions of Atbat Aliyat. Chideman (15): 60.
45. Halimi, Mohammad Hossein. 2011. Aesthetics of Calligraphy in Isfahan Jame Mosque. Tehran: Qadiani.
46. Hashemi Toghroljerdi, Seyyed Majid, Alireza Javaheri, and Massoud Heidarpour. 2017. The Social Function of Waqf and Public Benefit Buildings, a Sustainable Model of Charity in Iranian-Islamic Urban Planning: A Case Study of the Ganj Ali-Khan Collection in Kerman. In The 4th National Architecture and Sustainable City Conference. Shahid Rajaee Teacher Training University.
47. Hashemi Toghroljerdi, Seyyed Majid, and Shaima al-Sadat Marashi. 2017. Manifestation of the City of Knowledge in Sacred Texts and Geometric-Decorative Symbols of Ganj Ali Khan Mosque in Kerman. In The Second National Conference on Documenting Natural and Cultural Heritage. Shahid Rajaee Teacher Training University.
48. Hillenbrand, Robert. 1999. Islamic Architecture. Translated by Iraj Itsam. Tehran: Urban Planning and Processing Company.
49. Imani, Ali. 2006. The Course of the Kufi Line in Iran. Tehran: Zovvar.
50. Jahanian, Atiyeh, and Alireza Sheikhi. 2019. A Comparative Study of the Inscriptions of the Shrine of Imam Hossein (AS) with the Inscriptions of the Shrine of Hazrat Abbas (AS). Negarineh Islamic Art 7(19): 191-205.
51. Jame Tafseer Noor. 2005. Quran Multimedia Encyclopedia CD. Tehran and Qom: Computer Research Center for Islamic Sciences.
52. Kern, Lawrence. 2013. Religious Inscriptions in Islamic Architecture. Translated by Abdul Nasser Khayat. Ketab-e Mah-e Honar (166): 78-88.
53. Makinejad, Mehdi. 2018. Sultan's Treasure Researches. Iranian Academy of the Arts Publications (Institute for Authoring and Publishing Works of Art).
54. Memarian, Gholamhossein. 2005. Iranian Architectural Stylistics: Tehran: Soroush.
55. Nasr, Seyed Hossein. 1996. Muslim Youth and the Modern World. Tehran: Tarh-e No.
56. NoghrehKar, Abdul Hamid, Ali Mohammad Ranjbarkarmani, and Mehdi Hamzenejad. 2008. An Introduction to Islamic Identity in Architecture and Urban Planning. Tehran: Ministry of Housing and Urban Development, Architecture and Urban Design Office.
57. Pope, Arthur. 2007. Iran's Architecture. Translated by Gholamhossein Sadri Afshar. Tehran: Akhtaran.
58. Sahra Gard, Mehdi. 2017. Artistic Masterpieces in Astan Quds Razavi, Inscriptions of New Courtyard (Azadi). Mashhad: Astan Quds Razavi Printing and Publishing Institute.
59. SahraGard, Mahdi. 2011. A Review of the Status and Works of Muhammad Hossein Martyr al-Mashhadi in the Shrine of Imam Reza (AS) in the Artistic Manifestations of the Qajar School in Astan Quds Razavi. Mashhad: Astan Quds Razavi Institute of Artistic Creations.
60. Saidanlo, Javad, and Mohammad Kerminia. 2018. Semantics of the Face of Allah in the Holy Quran from the Perspective of Ayatollah Javadi Amoli. Mashakat (144): 122-143.
61. Shaistefar, Mahnaz. 2004. The Decorative Role and Message Delivery of the Inscription in Islamic Architecture. Ketab-e Mah-e Honar (89-90): 94-108.
62. Shariat, Zahra. 2007. Inscription Decorations of the Holy Threshold of Qom. Islamic Art Studies 4 (7): 89-110.
63. Taleghani, Seyed Mahmoud. 1979. Light from the Qur'an, 4th Volume. Tehran: Publishing Company.
64. Tavassoli, Mahmoud. 1989. Urban Design in the Old Context of Yazd City. Rudaki Printing House.
65. Yad Neghar Zaman Consulting Engineers. The Development of Imam Hossein's Holy Shrine.
66. Zomarshidi, Hossein. 1982. Reasonable Line. Tehran: Kayhan Publishing Organization.

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Researches in Islamic Architecture

Designed & Developed by : Yektaweb