اهداف :
الف:اهداف کمی
1- افزایش تعداد طرح های تحقیقاتی داخلی جدید پس از تسویه کلیه طرح های در دست اجرا
2- افزایش تعداد مقالات حداقل و بالابردن سرانه مقالات برای دانشگاه
3- افزایش تعداد اعضاء هیأت علمی فعال در آزمایشگاه ها و محورهای تحقیقاتی
4- توسعه کاربرد خدمات فناوری اطلاعات (به عنوان زیرساخت بخش تحقیقات) حداقل تا سقف برنامه عملیاتی تهیه شده
ب: اهداف کیفی
ایجاد شرایط مناسب تحقیقات در دانشگاه علم و صنعت ایران و آمادگی مقدماتی ساختارها و زیر ساخت های علمی لازم برای گسترش و نهادینه کردن امر پژوهش ایجاب می نماید تا گام های مؤثرتری برای توسعه همه جانبه تحقیقات و پژوهش مدار شدن دانشگاه و آماده سازی برای تبدیل شدن به دانشگاه پژوهشی برداشته شود ; بدین ترتیب اهداف کیفی زیر برای برنامه ریزی پژوهش پیش بینی شده است:
1- تغییر بنیادین ساختار دانشگاه برای پویایی علمی و تبدیل شدن به دانشگاه پژوهشی با :
• کاهش تمرکز و تسهیل فرآیند تصویب و اجرای طرح های تحقیقاتی از طریق اجرای طرح تخصیص اعتبار پژوهشی ایجاد و توسعه آزمایشگاه های تحقیقاتی مبتنی بر ایجاد کرسی های استادی
• ایجاد هسته های تحقیقاتی به محوریت اساتید و دانشیاران فعال
• ایجاد هویت تشکیلاتی برای هسته های تحقیقاتی در ساختار و گردش کارهای دانشگاه
• تثبیت ساختار پژوهش مدار برای دانشگاه
• نهادینه سازی اولویت توجه به توانمندیها و قابلیت های پژوهشی اعضاء هیأت علمی در اعطای هر نوع تسهیلات و امکانات
• تقویت زیر ساخت های تحقیقاتی کاربردی و گسترش ساختارهای پایدار ارتباط دانشگاه و صنعت از جمله تأسیس پارک علمی- تحقیقاتی دانشگاه
2- گسترش تحقیقات گروهی (به عنوان یک ضرورت برای ایجاد ظرفیت های پژوهش بزرگ) با:
• تأسیس و تقویت واحدهای پژوهشی نوع 1، 2 و 3 در دانشگاه
• جذب محققین داخلی و خارجی از طریق ایجاد دوره های دکتری، فرصت های مطالعاتی
3- گسترش تحقیقات بنیادی به ویژه در علوم پایه براساس نیازسنجی در حوزه های مهندسی
4- اولویت دادن به سرمایه گذاری و پشتیبانی زیر ساخت های مورد نیاز تحقیقات در اطلاع رسانی، منابع علمی و تجهیزات آزمایشگاهی
برنامـه آتــی:
1ـ بازنگری طرح اعتبار پژوهشی
2- بررسی دقیق عملکرد و برنامه های تمام مراکز تحقیقاتی پژوهشکده ها, آزمایشگاه های تحقیقاتی, قطبهای علمی, گروه های پژوهش مدار و واحدهای پژوهشی
3ـ طراحی سیستم کنترل و نظارت بر خدمات آزمایشگاهی
4ـ فعال تر نمودن معاونین پژوهشی دانشکده ها در راستای تمرکز زدائی و تفویض اختیارات |