دانشکده مهندسی راه آهن- آزمایش بارگذاری پلهای راه و راه آهن
آزمایش بارگذاری پل نکا

حذف تصاویر و رنگ‌ها

  آزمایش بارگذاری پل نکا

 

  کارفرما: پژوهشکده حمل و نقل

  مشاور: معاونت پژوهشی دانشکده راه­آهن دانشگاه علم و صنعت

  مجری: دکتر سعید محمدزاده

   AWT IMAGE

  شکل 1-الف- پل خرپایی راه­آهن نکا

  AWT IMAGE

  شکل 1-ب-عبور دیزل با سرعت مشخص از روی پل

AWT IMAGE 

  شکل 1-ج-ایجاد ضربه با رهاسازی وزنه‌ی 35 کیلوگرمی از ارتفاع 65/1 متری

 

  پل خرپایی نکا به دهانه­ی 36 متری، در ناحیه‌ی راه‌آهن شمال و در 300 متری ایستگاه نکا واقع است. خرپا شامل 12 چشمه‌ی 3 متری به ارتفاع 3/3 متر و عرض 5/5 متر است که عبور یک خط راه‌آهن را از روی رود نکا تامین می‌نماید (شکل 1-الف). در آزمایش پل نکا، 89 سنسور استفاده شد (شتاب در 27 نقطه ، تغییر مکان ‌ ها در 20 نقطه و کرنش ‌ ها در 42 نقطه). آزمایش­ها با عبور دیزل 120 تنی و یا دیزل به همراه دو واگن مخزن­دار 80 تنی با سرعت­های 5 الی 55 کیلومتر بر ساعت انجام گردید (شکل 1-ب). 20 سری آزمایش با د ی تالاگر 48 کانال ه دینامیکی با سرعت نمونه‌برداری 2000 داده برثانیه بر کانال و 22 سری آزمایش با د ی تالاگر 98 کانال ه استاتیکی با سرعت داده برداری 20 داده بر ثانیه برکانال انجام شد. حداکثر میزان بارگذاری در بارگذاری با دیزل به 120 تن و در بارگذاری با دیزل به همراه دو واگن به 215 تن ‌رسید. همچنین، به منظور بدست آوردن فرکانس­های ارتعاشی و شکل­های مودی سازه، آزمایش ضربه بر روی پل نکا انجام شد و اطلاعات ارتعاش آزاد پل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بارگذاری ضربه توسط وزنه‌ی 35 کیلوگرمی که از ارتفاع 65/1 متری بر وسط یکی از تیرهای عرضی رها می‌شد، انجام گردید (شکل 1-ج). ضربه بطور جداگانه بر هر 13 تیرعرضی عرشه وارد شد. اطلاعات توسط دستگاه ثبات دینامیکی با سرعت قرائت دو کیلو هرتز اندازه­گیری گردید و از روی اطلاعات، فرکانس طبیعی و شکل­های مودی سازه شناسایی گردید.

 

فیلم آزمایش

  مقالات ارائه شده:

  1- Sensor Fusion of the Neka Bridge with Neural Network, Sh. Ataei, A. Aghakouchak, M.S. Marefat, S. Mohammadzadeh International Conference on Experimental Vibration Analysis For Civil Engineering Structures, EVACES 2005, 26-28 October 2005, Bordeaux, France.

  2- Sensor fusion of a railway bridge load test using neural networks, Sh. Ataei, A.A. Aghakouchak, M.S. Marefat and S. Mohammadzadeh, Expert Systems with Applications , Volume 29, Issue 3 , October 2005, Pages 678-683.

  3- معتبرسازی مدل اجزای محدود پل راه­آهن بکمک شبکه عصبی مصنوعی، ش. عطایی، ع.ا. آقاکوچک، م.ص. معرفت، س. محمدزاده، پذیرفته برای چاپ در مجله فنی و مهندسی مدرس.

نشانی مطلب در وبگاه دانشکده مهندسی راه آهن:
http://idea.iust.ac.ir/find-18.1514.1552.fa.html
برگشت به اصل مطلب