مدیریت ارتباطات فرهنگی و اجتماعی- نشست فرهنگی ویژه اساتید
گزارش وبینار : "افزایش مهارت های فردی" (کنترل استرس، کنترل خشم، تقویت انگیزه)_۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1399/2/31 | 
گزارش وبینار  :  "افزایش مهارت های فردی" (کنترل استرس، کنترل خشم، تقویت انگیزه)


گزارش وبینار  :  "افزایش مهارت های فردی" (کنترل استرس، کنترل خشم، تقویت انگیزه) 
با همکاری:  مرکز مشاوره و سلامت معاونت فرهنگی و اجتماعی و کانون همیاران سلامت روان
سخنران : آقای محسن خالقی، عضو کادر درمان مرکز مشاوره و سلامت دانشگاه
 چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹   ساعت ۱۵:۰۰ الی ۱۳:۳۰
 
پس از تلاوت آیاتی از قران کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، این وبینار در ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه آغاز گردید.
آقای محسن خالقی در ابتدا و پس از معرفی خود، و خیر مقدم به شرکت کنندگان، از آنها درخواست کرد پرسش های خود را در طول وبینار مطرح نمایند تا دیگران نیز بتوانند از این پرسش ها استفاده نمایند.
ایشان با توضیح در مورد اصطلاح " خود مراقبتی"، اشاره کردند خود مراقبتی فعالیت هایی را شامل می شود که هر شخص برای حفظ سلامتی خود انجام می دهد. در واقع با رعایت موارد "خود مراقبتی" نیاز ما به مراجعه به پزشک کمتر می شود.
ما باید توجه داشته باشیم که بدلیل شرایط بیماری کرونا، مواردی همچون، مشکلات تحصیلی، مشکلات روانی، مشکلات درسی، نگرانی از دست دادن نزدیکان و ... می تواند در ما ایجاد استرس نماید.
در واقع تکیه بر تکنیک " تاب آوری" به ما کمک می کند تا بتوانیم در برابر این شرایط مقاوم بوده و با کمترین آسیب از آن عبور کنیم.
آقای خالقی با تعریف " تاب آوری " به فرآیند سازگاری با روبرو شدن با مشکلات، دلیل مقاومت بیشتر بعضی از اشخاص در برابر برخورد با مشکلات را استفاده از این روش دانست. این افراد معمولا طول عمر بیشتری  داشته و کمتر دچار بیماری می شوند. افراد "تاب آور" می دانند که مشکلات جزیی از زندگی بوده و با استفاده از روش های حل مسئله سعی در عبور از آنها دارند.
  فرد تاب آور کسی است که هیجانات خود را می شناسد و می تواند آنها را مدیریت کند.
در ادامه ایشان به مولفه های "تاب اوری" اشاره کرده و بیان داشتند: یکی از مولفه های تاب آوری " هوش هیجانی " است. هوش هیجانی مدیریت هیجانات را بعهده می گیرد و آنها را پایش می کند. هوش هیجانی تجزیه و تحلیل هیجاناتی که اتفاق می افتند، مثل خشم، نارضایتی، ترس و ... را بعهده می گیرد.
دومین مولفه ی "تاب آوری" استحکام است. یعنی اینکه ما علیرغم مشکلات پیش آمده، تسلیم نشویم و پرتوان به ادامه دادن برنامه های خود بپردازیم.
سومین مولفه " تاب آوری" معنادار کردن لحظه ها و روزها و بطور کلی زندگی ماست. ما باید مدام به این توجه داشته باشیم که چه چیزهایی حال ما را بهتر یا بدتر می کند.
چهارمین مولفه هم "هدف گذاری" است. در واقع با تغییر شرایط و اتفاق افتادن برخی مشکلات، ما نباید هدف گذاری هایمان را تغییر دهیم و از انها دست بکشیم.
آقای خالقی سپس به راه های ایجاد "تاب آوری" پرداختند.
۱. شبکه سازی ۲. هدف گذاری ۳. مثبت اندیشی ۴. دیدن مشکلات بعنوان موضوعات زود گذر
بحث بعدی در خصوص استرس بود، که سخنران با اشاره به تعریف "استرس"، که نوعی از واکنش انسان در مقابل تغییر می باشد.اشاره کردند داشتن کمی استرس برای همه انسان ها  لازم است. چرا که باعث می شود تا انسان ها بدنبال یافتن راه حل برای مشکلاتشان باشند.
استرس می توند عوامل مختلفی همچون، تغییر مکان زندگی، تغییر مکان تحصیل، تغییر رشته و ...داشته باشد
تفاوت استرس و اضطراب در این است که، استرس یک فشار درونی است، اما اضطراب یک فشار بیرونی.
ایشان در ادامه به دو راه مقابله با استرس پرداخته و گفتند: یک راه مسیر هیجان مدار است. که معمولا موقتی و کوتاه مدت است.مثل گوش دادن به موسیقی، تماس با دوستان و ... که استرس را از بین نمی برد، ولی آن را کاهش می دهد.
راه دوم " مسئله مدار" است. در این راه ما اقدامی برای حل مسئله خود انجام می دهیم. مثل اینکه با شخصی مشورت می کنیم.
در مواقع ایجاد استرس می توان به تنفس عمیق پرداخت، با دوستی تماس گرفت، فیلمی نگاه کرد و یا به انجام کاری مشغول شد.
سپس ایشان به برخی از ویژگی های اشخاص دارای استرس پرداختند. مواردی همچون ترس از آینده، شکایت مدام از شرایط، دریافت و پخش اخبار منفی و عصبانیت سریع.
در بخش پایانی نیز ایشان به موضوع " دیگر مراقبتی" پرداخته و اشاره کردند اینگونه اشخاص مراقب اشخاص آسیب پذیر جامعه بوده و دارای مسئولیت پذیری اجتماعی هستند و برای رسیدن به اهدافشان مدام راه های تازه ای پیدا می کنند.
در انتهای وبینار آقای خالقی به پرسش های شرکت کنندگان پاسخ دادند.
نشانی مطلب در وبگاه مدیریت ارتباطات فرهنگی و اجتماعی:
http://idea.iust.ac.ir/find-42.14972.59918.fa.html
برگشت به اصل مطلب