تحصیلات تکمیلی دانشگاه- خدمات آموزشی
فرصت تحقیقاتی

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1401/2/19 | 

فرآیند استفاده از فرصت کوتاه‌مدت تحقیقاتی دانشجویان دکترا

فایل شیوه‌نامه (لطفاً قبل از مراجعه به کارشناس، به دقت مطالعه شود)
میزان مقرری
شرایط ضامنین

۱- اعلام سهمیه‌ی دانشگاه توسط سازمان امور دانشجویان (معمولاً اواخر اردیبهشت هر سال)

۲- اعلام سهمیه به دانشکده‌ها (توزیع سهمیه براساس تعداد دانشجویان دکتری ورودی هر سال تحصیلی خواهد بود)

۳- تحویل مدارک زیر به دانشکده:
  • رزومه
  • کاربرگ استفاده از فرصت تحقیقاتی کوتاه‌مدت داخل و خارج از کشور (پیوست شماره ۱)

  • کاربرگ مشخصات انگلیسی: جدول ذیل این فرم (مربوط به مقاطع تحصیلی قبلی) فقط در صورتی پر شود که دانشجو متقاضی ریز نمره تأیید شده است (متقاضیان فرصت کوتاه‌مدت داخل، نیازی به تکمیل این فرم ندارند)
  • چکیده‌ی پیشنهاده‌ی رساله
  • نامه‌ی پذیرش از دانشگاه یا مؤسسه‌ی محل تحقیق با آرم مؤسسه یا دانشگاه برای فرصت خارج از کشور یا نامه موافقت معاونت پژوهشی محل فرصت برای فرصت داخل

  • تصویر کارت ملی

  • تصویر صفحه اول گذرنامه

  • نمره زبان (دارای اعتبار)

  • تصویر صورتجلسه‌ی شورای آموزشی- پژوهشی دانشکده مبنی بر موافقت با فرصت کوتاه‌مدت تحقیقاتی دانشجو

۴- ارسال مدارک از دانشکده به تحصیلات تکمیلی دانشگاه همراه نامه‌ای که اولویت استفاده‌ی دانشجو از سهمیه در آن قید شده باشد.

۵- ثبت‌نام دانشجو در سامانه سجاد به نشانی: https://portal.saorg.ir و دریافت نام کاربری و رمز عبور.

تذکر: دانشجویان محترم لطفا با مرورگر Google Chrome وارد سامانه شوند و راهنمای کاربری سامانه را به دقت مطالعه فرمایند.

۶- ثبت درخواست فرصت کوتاه‌مدت تحقیقاتی توسط دانشجو در سامانه سجاد (برای ثبت درخواست، لازم است مدارک اسکن و بارگذاری شود).

۷- تایید و ارسال مدارک به سازمان امور دانشجویان توسط تحصیلات تکمیلی دانشگاه.
۸- بررسی مدارک در کارگروه تخصصی سازمان امور دانشجویان و اعلام نظر به دانشگاه در خصوص واجدین شرایط استفاده از فرصت تحقیقاتی.
۹- ارائه فرم تسویه حساب با امور دانشجویان (پس از موافقت در کارگروه تخصصی).

کاربرگ تسویه با امور دانشجویان

۱۰- تحویل سند رسمی تعهد تنظیم شده در دفترخانه اسناد رسمی به همراه یک نسخه کپی، به صورت تایپ شده و با قید مبلغ تعهد به شرح مندرج در شیوه‌نامه توسط واجدین شرایط.

فایل نحوه تکمیل کاربرگ وثیقه

تذکر: سند تعهد صرفاَ پس از فارغ‌التحصیلی و طبق مفاد شیوه‌نامه لغو خواهد شد.

فایل تعهد کارمندی (پیوست شماره ۲)

توجه: در صورتی که دانشجو پس از ارسال مدارک به هر دلیلی موفق به استفاده از فرصت کوتاه‌مدت تحقیقاتی نشود، باید انصراف خود را به تحصیلات تکمیلی دانشگاه اعلام نماید تا پس از تأیید سازمان، مراحل لغو سند تعهد انجام شود.

۱۱- ارسال نامه‌ی حمایت مالی دانشجو از سازمان امور دانشجویان به دانشگاه.

۱۲- تحویل نامه‌ی حمایت مالی به دانشجو جهت اقدام برای دریافت ویزا.

تذکر مهم: چنانچه به هر دلیلی دانشجو موفق به استفاده از فرصت کوتاه‌مدت تحقیقاتی نشود، برای تسویه حساب حتما باید نامه حمایت مالی را به همراه نامه انصراف (با ذکر دلیل انصراف) عودت دهد.

۱۳- ارائه‌ی تصویر گذرنامه، ویزا و بلیت، فرم تکمیل‌شده‌ی تعهد استرداد وجه اضافی و شماره حساب بانک تجارت به تحصیلات تکمیلی دانشگاه و بارگذاری مدارک مذکور در سامانه سجاد.

کاربرگ تعهد استرداد وجه اضافی

۱۴- ارسال مدارک بند ۱۳ به سازمان امور دانشجویان.

۱۵- مراجعه‌ی دانشجو جهت دریافت کمک‌هزینه ارزی یا ریالی.

مراحل انجام تسویه حساب پس از بازگشت از فرصت کوتاه‌‌مدت تحقیقاتی.

تحویل مدارک ذیل به تحصیلات تکمیلی دانشگاه و بارگذاری در سامانه سجاد:

  • کاربرگ گزارش تحقیقات انجام شده توسط دانشجو با تأیید استاد راهنما و مدیر تحصیلات تکمیلی دانشکده

کاربرگ گزارش

  • گزارش استاد دانشگاه محل تحقیق از تحقیقات دانشجو با امضاء استاد راهنما

  • بلیت رفت و برگشت

  • رسید پرداخت بیمه

  • تصویر ویزا و گذرنامه با مهر ورود و خروج (ارائه اصل گذرنامه برای تطبیق الزامی است)

تذکر مهم:

  • مدت استفاده از فرصت کوتاه‌مدت تحقیقاتی خارج، حداکثر ۶ ماه می‌باشد و غیر قابل تمدید است. دانشجو می‌تواند حداکثر ۶ ماه دیگر نیز با هزینه شخصی از فرصت تحقیقاتی استفاده نماید.
    مشمولین نظام وظیفه برای اقامت بیشتر حتماَ باید درخواست مجدد خود را از طریق سازمان امور دانشجویان برای سازمان نظام وظیفه ارسال نمایند.

  • ثبت‌نام و اخذ پایان‌نامه در نیمسال‌هایی که دانشجو در فرصت تحقیقاتی به سر می‌برد، الزامی است.
  • کمک هزینه‌ی دانشجویان متأهل هیچ تفاوتی با دانشجویان مجرد ندارد و افزایش نخواهد یافت.

لغو تعهد پژوهشی فرصت تحقیقاتی دکترا
لغو تعهد پژوهشی فرصت تحقیقاتی دکترا از سه طریق زیر با تأیید نهایی تحصیلات تکمیلی دانشگاه و ارسال نامه برای سازمان امور دانشجویان امکان‌پذیر است:
۱- پسادکترا: با نامه دفتر امور پژوهش دانشگاه مبنی بر گذراندن دوره پسادکترا.
۲- دستیار پژوهشی: با ارائه تفاهم‌نامه یا قرارداد همکاری.
۳- پذیرش و چاپ مقالات: تأیید کاربرگ مقالات (اصل مقالات هم ضمیمه شود) توسط استاد راهنما با امضا و مهر معاونت پژوهشی دانشکده.

کاربرگ مقالات

توجه: لازم است فایل تمامی مدارک از طریق پست الکترونیک برای کارشناس تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارسال گردد.
 

نشانی مطلب در وبگاه تحصیلات تکمیلی دانشگاه:
http://idea.iust.ac.ir/find-52.10459.45714.fa.html
برگشت به اصل مطلب