دانشکده مهندسی صنایع- برگزاری دفاعیه های دکتری
دفاعیه دکتری

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1391/10/6 | 

عنوان رساله :  ارائه مدلی یکپارچه برای تصمیم یاری بهینه گرا و تصمیم گیری قاعده پایه در محیط امکانی و احتمالی یگانه و هیبریدی

  دانشجو: امیر یوسفلی                                          E_Mail: ayousefli@ind.iust.ac.ir

  اساتید راهنما: دکتر غضنفری

  اساتید مشاور: دکتر سید جعفر سجادی ، دکتر کامران شهانقی  

  تاریخ دفاع: یکشنبه 10/10/91 ساعت 11:30

  

  چکیده

  بخش زیادی از مسائل دنیای واقعی مانند مسائل برنامه­ریزی، زمانبندی، مکانیابی، حمل و نقل، مالی، ارزیابی­های اقتصادی، تخصیص و غیره،‌در فضای غیر قطعی اتفاق می­افتند. نوع مسئله و مهمتر از آن فضای تصمیم گیری و نوع اطلاعات موجود در ارتباط با مسئله،‌ نوع عدم قطعیتی را که با آن مواجه هستیم مشخص می­سازند. وجود داده­های تاریخی و آماری، ‌امکان استفاده از ابزارهای آماری را فرآهم می­آورد، در حالی که دانش خبرگان بهتر است توسط منطق فازی و پیمانه­های آن فرموله شود. به­طور کلی می­توان ادعا کرد که تصمیم­گیری در فضای غیر قطعی به مراتب سخت­تر از تصمیم­گیری در فضای قطعی می­باشد و ابعاد مسئله هنگام دخیل کردن عدم قطعیت شدیداً بزرگتر از ابعاد مسئله در حالت قطعی خواهد بود.

  تا کنون مدل­های زیادی جهت مواجهه با مسائل تصمیم­گیری در فضای غیر قطعی ارائه شده است که در جای خود دارای کاربردهای فراوانی می­باشند. انواع مدل­های بهینه­سازی فازی، احتمالی، هیبریدی، برنامه­ریزی بازه­ای، بهینه­سازی استوار و ...، روش­هایی جهت فرموله کردن یا حل مسائل بهینه­سازی در فضای غیر قطعی بوده­اند که در هر دسته نیز انواع مختلفی از طبقه­بندی­ها و مدل­ها ارائه شده است.

  در این رساله برآنیم تا با تکیه بر پژوهش­های پیشین در زمینه بهینه­سازی و تصمیم گیری در فضای غیر قطعی، روش­هایی جهت تصمیم­یاری و تصمیم­سازی در فضاهای غیر قطعی فازی، ‌احتمالی و هیبریدی ارائه کنیم، به­طوری که در قالب یک چارچوب ساخت یافته، ‌بتوان تصمیم­گیرنده را در برآورد نتایج حاصل از تصمیمات حال در آینده، کمک کرد و ابزارهایی ساده و در عین حال کاربردی جهت مواجهه با مسائل پیچیده در هنگام تصمیم گیری نهایی به او ارائه نمود. جهت نشان دادن نوع استفاده و کارایی مفاهیم توسعه داده شده، موضوعاتی کاربردی در حوزه­های مهندسی صنایع و مهندسی مکانیک در نظر گرفته شده است، که در بخش ششم رساله به آن پرداخته می­شود. مدل برنامه­ریزی بازاریابی و قیمت گذاری، مدل تعیین اندازه اقتصادی سفارش، مکانیابی نقطه انتقال، شبیه سازی توربین گاز و ...، مطالعات موردیی هستند که مورد توجه قرار خواهند گرفت، به طوری­که مدل­های پایه­ای آنها وارد فضای تصمیم­گیری غیر قطعی شده و از ابزارهای توسعه داده شده، جهت مواجهه با آنها استفاده خواهد شد.

نشانی مطلب در وبگاه دانشکده مهندسی صنایع:
http://idea.iust.ac.ir/find-61.11055.26943.fa.html
برگشت به اصل مطلب