دانشکده مهندسی صنایع- برگزاری دفاعیه های دکتری
دفاعیه دکتری

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1395/1/16 | 

                                                                                           AWT IMAGE

استاد راهنما دکتر مهدوی مزده

اساتید مشاور:  دکتر جعفری، دکتر پیمان اخوان

اساتید داور داخلی:  دکتر فتحیان، دکتر برزین پور

اساتید داور خارجی دکتر رضا حسنوی، دکتر مجید رمضان، دکتر جلال رضایی نور

مکان و زمان جلسه دفاع:  روز شنبه 21 فروردین ماه 95 ساعت 11:15- سالن شهید شهبازی

عنوان رساله:  توسعه مدلی برای خلق دانش در زنجیره تأمین دانش توسعه محصولات جدید

 

چکیده

هدف این پژوهش بررسی خلق دانش در زنجیره تأمین دانش توسعه محصولات جدید، نظریه­پردازی و ارائه مدل در این خصوص می­باشد. به این منظور مطالعات وسیع اکتشافی انجام و نظریه­ای برخاسته از بطن موضوع ارائه گردید، این نظریه با روش­های کمّی در طیف گسترده­ای از پروژه­ها و فرایندهای توسعه محصول جدید بررسی و مورد تأیید قرار گرفت و بر اساس آن ساختاری اجرایی پیشنهاد گردید. فرایند تحقیق منجر به ارائه چهار مدل متناسب شد که عبارتند از مدل نظری، مدل پویایی سیستم، مدل معادلات ساختاری و مدل اجرایی. مدل­های پویایی سیستم و معادلات ساختاری به منظور تحلیل و تأیید نظریه­های حاصل از مدل نظری توسعه یافتند و مدل اجرایی پیشنهاد یک ساختار اجرایی مبتنی بر نتایج تحقیق به سازمان مورد مطالعه بود. مطالعات اکتشافی با رویکرد تئوری زمینه­ای و از طریق 35 مصاحبه با رؤسای صنایع، رؤسای دفاتر طراحی، مدیران پروژه­های سیستمی و مدیران پروژه­های برون­سپاری شده انجام پذیرفت. تحلیل داده­های گردآوری شده در سه سطح کدگذاری باز، کدگذاری انتخابی و کدگذاری محوری منجر به ارائه 4 نظریه اصلی و 14 نظریه فرعی مرتبط با آنها گردید. دو نظریه­ اصلی بیانگر تأثیرپذیری مثبت ظرفیت خلق دانش از توسعه زنجیره تأمین دانش و تأثیرگذاری مثبت آن بر موفقیت توسعه محصول جدید می­باشند. این دو نظریه و نظریه­های فرعی مرتبط با آنها از طریق بررسی سیستم تخصیص منابع لایه دانشی سازمان و تحلیل آن در بازه زمانی 25 ساله و ارایه یک مدل شبیه­سازی با رویکرد تحلیل پویایی­های سیستم با استفاده از 7 شاخص، مورد بررسی و تأیید قرار گرفتند. دو نظریه اصلی دیگر بیانگر تأثیرپذیری مثبت فرایندهای چهارگانه خلق دانش از توسعه زنجیره تأمین دانش و تأثیرگذاری مثبت آنها بر موفقیت توسعه محصول جدید می­باشند. این دو نظریه و نظریه­های فرعی مرتبط با آنها با بررسی 246 پروژه توسعه محصول جدید با رویکرد تحلیل معادلات ساختاری و از طریق 3 پرسشنامه طراحی شده مورد بررسی و تأیید قرار گرفتند. نهایتاً با جمع­بندی نتایج به دست آمده از فازهای مختلف تحقیق، یک مدل اجرایی شامل 7 مؤلفه و 7 مشخصه اصلی پیشنهاد گردید.

نشانی مطلب در وبگاه دانشکده مهندسی صنایع:
http://idea.iust.ac.ir/find-61.11055.44880.fa.html
برگشت به اصل مطلب