دانشکده مهندسی صنایع- برگزاری دفاعیه های دکتری
دفاعیه دکتری

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1396/3/24 | 

 AWT IMAGE

استاد راهنما: دکتر علیرضا علی احمدی

اساتید مشاور: دکتیر فرناز برزین پور، دکتر سید فرشاد فاطمی اردستانی، دکتر رابرت هانمن

اساتید داور داخلی: دکتر محمد فتحیان، دکتر میرسامان پیشوایی

اساتید داور خارجی: دکتر حمیدرضا نویدی، دکتر بابک تیمورپور

مکان و زمان جلسه دفاع: دوشنبه 29 خرداد ماه 96 ساعت 8 صبح- مکان سالن شهید شهبازی دانشکده

عنوان: توسعه مدل بهینه سازی انتشار اطلاعات در شبکه های اجتماعی در بستر مخابرات همراه

چکیده

مسأله‌ی یافتن تأثیرگذارترین گره­ها جهت حداکثرسازی انتشار اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین مسائل بهینه‌سازی در حوزه‌ی تحلیل شبکه‌های اجتماعی می‌باشد. این مسأله که با عنوان "حداکثرسازی اثر" نیز شناخته می‌شود، به دنبال پیدا کردن تعداد اندکی از گره‌های شبکه است تا بتوان از طریق فعال نمودن آن‌ها، بیشترین تعداد گره‌ها را در انتهای فرآیند انتشار فعال نمود. این مسأله در دو حالت کلی غیررقابتی و رقابتی تا کنون در ادبیات مطرح شده است. برای تحلیل این مسأله تا کنون در اغلب پژوهش‌های صورت گرفته، به توسعه‌ی الگوریتم‌های ابتکاری، فراابتکاری و تقریبی پرداخته شده است. در رساله‌ی حاضر برای اولین بار برای تحلیل و بررسی مسأله‌ی حداکثرسازی اثر در شرایط غیررقابتی و با در نظر گرفتن مفروضات مختلف، مدل‌های مختلف برنامه‌ریزی ریاضی توسعه پیدا کرده است. عوامل مختلف تأثیرگذار روی انتشار اطلاعات از جمله ویژگی‌های شخصیتی گره‌ها، محتوای پیام‌ در حال انتشار، سلیقه‌ی گره‌ها و ... در این مدل‌ها دیده شده است.

لذا با توجه به مفروضات مختلف مدل‌های " بهینه­سازی قطعی انتشار"، " بهینه­سازی سطح آگاهی" و " بهینه­سازی غیرقطعی انتشار" در شرایط غیررقابتی توسعه داده شد. از سوی دیگر نیز در شرایط رقابتی با در نظر گرفتن تأثیر عوامل فوق‌الذکر بر فرآیند انتشار، ضمن توسعه‌ی یک مدل اثرگذاری انتشار در شرایط رقابتی، مسأله‌ی مذکور با استفاده از مفاهیم تئوری بازی به‌صورت یک بازی ایستا با اطلاعات کامل مدل‌سازی شده و مدل "بهینه­سازی قطعی انتشار در شرایط رقابتی" نیز توسعه یافته است.

تمام مدل‌های مذکور روی مجموعه‌ی داده‌ی دانشگاه ابرار پیاده‌سازی شده و کارایی آن‌ها از طریق مقایسه‌ی نتایج حاصله با نتایج جاصل از بکارگیری برخی از الگوریتم‌های شناخته شده در ادبیات نشان داده شده است.

شایان ذکر است از آنجا که در نظر گرفتن ویژگی‌های شخصیتی گره‌ها در فرآیند انتشار یکی از نوآوری‌های اصلی رساله‌ی حاضر می‌باشد، در کنار مدل‌های چهارگانه‌ی ارائه شده، "مرکزیت اجتماعی بودن" که نشان‌دهنده‌ی میزان اجتماعی بودن گره‌های در شبکه‌های اجتماعی می‌باشد نیز در این رساله توسعه یافته است.

نشانی مطلب در وبگاه دانشکده مهندسی صنایع:
http://idea.iust.ac.ir/find-61.11055.50019.fa.html
برگشت به اصل مطلب