روابط عمومی دانشگاه- آخرین اخبار
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: ساماندهی آموزش عالی در همه سطوح، از مهمترین سیاست های وزارت علوم است

بازیابی تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1398/2/15 | 
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: ساماندهی آموزش عالی در همه سطوح، از مهمترین سیاست های وزارت علوم است
 
دکتر باقری (قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری) در آیین گرامیداشت مقام معلم در دانشگاه علم و صنعت ایران، مهمترین برنامه های این وزارتخانه در جهت ساماندهی آموزش عالی کشور را تشریح کرد.
قائم مقام وزیر علوم که در جمع اعضای هیات رییسه و هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و در آیین گرامیداشت مقام معلم در دانشگاه - که نهم اردیبهشت 1398 در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) دانشگاه برگزار شد - سخنرانی می کرد با ابراز خوشحالی از حضور در جمع دانشگاهیان علم و صنعت ایران و گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید دکتر مرتضی مطهری، پاسداشت مقام استاد را وظیفه تک تک  افراد دانست و افزود: اگرچه یک روز از سال به طور نمادین برای قدردانی از استاد مطهری نامگذاری شده؛ ولی باید در همه ایام سال، زحمات تمام کسانی که در کسوت معلمی بهترین سالهای عمر خود را صرف تعلیم و تعلم فرزندان این آب و خاک کرده و می کنند، پاس بداریم.
وی در ادامه گفت: آموزش عالی کشور در چهل سال گذشته به مدد تلاش و سختکوشی همکاران دانشگاهی دستاوردهای بسیار خوب و عظیمی به ویژه در 5 سال اخیر داشته است و دو برابر شدن تعداد مقالات پراستناد ما در 5 سال گذشته نشان می دهد علیرغم همه کمبودها و مشکلات، استادان پر تلاش ما توانسته اند توسعه علم در کشور را به پیش ببرند.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سپس به تبیین چند سیاست جاری در وزارت علوم در رابطه با دانشگاهها پرداخت و افزود: در دهه های 70 و 80 به دلیل تقاضای اجتماعی روزافزون برای ورود به دانشگاهها دچار توسعه کمی بی رویه شدیم که برخی پیامدهای آن امروز بر ما آشکار شده است. توسعه رشته گرایشها و برخی نابسامانی هایی که در زیرنظام های آموزش عالی وجود دارد، ما را بر آن داشت که توسعه را با تدبیر و درایت و بر مبنای ضرورت به پیش ببریم. یکی از مهمترین برنامه های امروز ما ساماندهی آموزش عالی در همه سطوح است.
او گفت: هم اکنون، در دوره گذر از آموزش عالی کلاسیک به آموزش عالی جامعه محور هستیم و فراهم آوردن شرایط جدید از اولویت های کاری ماست. بنابراین ارتقای کیفی امور آموزش و پرداختن به جزئیات و جستجوی راهکارهای افزایش بیش از پیش مهارت دانشجویان، از برنامه های مهم ما در سال جاری بوده است.
دکتر باقری ارتقای کیفیت رابطه استاد و دانشجو را دغدغه امروز جامعه ما و جهان دانست و تاکید کرد: امروزه نقش معلمین بیش از گذشته است. وی در ادامه، به افزایش اختیارات دانشگاهها و حرکت وزارت به سمت سیاست گذاری، نظارت و ارزیابی دانشگاهها اشاره کرد و واگذاری تدوین و تصویب برنامه درسی به دانشگاهها را از اولین گامها در این راستا برشمرد. او همچنین از واگذاری اختیار ایجاد هسته های پژوهشی و تاسیس پژوهشکده ها به هیات امنای دانشگاهها و واگذاری اختیار انتشار مجلات به انجمن های علمی بدون نیاز به طی شدن روند اخذ مجوز از وزارت خبر داد و گفت: از این پس وزارت تنها به ارزیابی مجلات و تدوین سیاست ها و تعیین چارچوب انتشار آن می پردازد.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان تاکید کرد: باید به این سمت برویم که دانشگاهها بتوانند در چارچوب اختیارات قانونی هیات امنا تصمیم گیری نموده و پاسخگو باشند و وزارت علوم بیشتر به سیاست گذاری و نظارت و ارزیابی که در قانون برایش پیش بینی شده بپردازد.
 
دکتر ذاکری: رویکرد میان رشته ای و آینده پژوهی به پویایی دانشگاه کمک کرده
پیش از سخنرانی دکتر باقری، دکتر ذاکری (رییس دانشگاه) در سخنانی با تبریک روز بزرگداشت استاد و مقام معلم، از تلاش همه اعضای هیات علمی دانشگاه در طول نیمسال قبل و جاری تقدیر و تشکر کرد. دکتر ذاکری با تاکید بر اینکه برند دانشگاه علم و صنعت ایران، دوره کارشناسی آن بوده و باید حفظ شود، به برنامه های خوب دانشگاه و وزارت علوم برای ارزیابی درونی اشاره و بر اهمیت پیگیری شاخص های آموزشی در گروهها و دانشکده ها تاکید کرد.
رییس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به حرکت دانشگاه به سمت رشته های بین رشته ای اشاره کرد و گفت: باید بدانیم جهت حرکت علم به کدام سمت است و آینده پژوهی داشته باشیم  و این امر پویایی مجموعه را به دنبال دارد. وی از ابلاغ واگذاری اختیار توسعه رشته های دکتری از سوی وزارت علوم به دانشگاههای سطح یک خبر داد و ابراز امیدواری کرد دانشگاه ما در این زمینه حرکت خوبی داشته باشد.
دکتر ذاکری همچنین بر اهمیت موضوع ارتقای رابطه استاد و دانشجو و ضرورت مشخص شدن وظایف اساتید و دانشجویان در این زمینه، تاکید کرد و گفت: ما در دانشگاه، کارگروه مشاورین جوان را تشکل دادیم و بنا داریم با استفاده از نظر خبرگان، آیین نامه آن را تدوین و تکمیل کنیم تا هر عضو هیات علمی جدید، تحت پرورش استاد مجرب تر قرار گیرد. این کار قبلا در برخی دانشکده ها اجرایی شده و ثمرات ارزشمندی داشته است.
در بخش دیگر آیین گرامیداشت مقام معلم در دانشگاه و پیش از معرفی و تجلیل از سرآمدان آموزشی دانشگاه، دکتر واحدی (معاون آموزشی دانشگاه)، به تبیین نحوه تعیین شاخصها، روند تدوین و اجرایی شدن آیین نامه ارزیابی آموزشی و انتخاب سرآمدان آموزشی بر اساس امتیاز کسب شده پرداخت. وی گفت این آیین نامه، در 9 محور و 44 شاخص پس از اعمال نظرات شخصی اعضای هیات علمی به تصویب هیات رییسه دانشگاه رسید.
دکتر واحدی توضیح داد: در مرحله اجرایی فرآیند، کلیه فعالیت های آموزشی نیمسال اول 97-96 و نیمسال دوم 97-96 مربوط به 444 عضو هیات علمی در 15 دانشکده و سه گروه آموزشی بررسی شده است که در نتیجه 22 عضو هیات علمی واجد شرایط سرآمدی شناخته شدند و علاوه بر آن از میان اعضای هیات علمی جوان دانشگاه 3 عضو هیات علمی به عنوان سرآمدان جوان آموزشی برگزیده شدند.
معاون آموزشی دانشگاه در پایان تصریح کرد: آیین نامه ارزیابی آموزشی قطعا نیازمند تکمیل و توسعه است. وی ابراز امیدواری کرد در سامانه مکانیزه، بسترهای خوبی برای درج و محاسبه امتیازات آموزشی فراهم شود.
 
 
نشانی مطلب در وبگاه روابط عمومی دانشگاه:
http://idea.iust.ac.ir/find-112.14457.56344.fa.html
برگشت به اصل مطلب