مرکز آموزش الکترونیکی- رشته ها
رشته مهندسی الکترونیک

بازیابی تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1395/10/18 | 

ضرورت وجودی و نیاز کشور

  بسیاری از محصولات وخدمات در جامعه نوین امروزی برپایه عملکرد مهندسین الکترونیک طراحی،تولید،ومورد استفاده قرار میگیرد. الکترونیک نوین استفاده از سیستم های پیچیده را در تمامی زمینه های مهندسی ، تولید وساخت فراهم نموده است .هم چنین شاخه های جدیدی از مهندسی نظیر مکاترونیک ، بیوالکتریک والکترونیک نوری به ترتیب از تلفیق علم الکترونیک با مهندسی مکانیک ، علوم پزشکی وفیزیک نور پدید آمده اند.

هدف از ارائه دوره کارشناسی ارشد الکترونیک ، آموزش وکسب مهارت دانشجویان در جنبه های عملی ونظری طراحی وپیاده سازی سیستم های الکترونیکی است به گونه ای که مهندسین الکترونیک قادر به طراحی وتولید تجهیزات الکترونیک مورد نیاز صنایع کشور بوده ویا سیستمهای موجود را تجزیه وتحلیل نموده وارتقاء دهند.

این قبیل سیستم ها شامل افزاره های میکروالکترونیک ومدارهای الکترونیکی چه بصورت مجزا وچه مجتمع اعم از مدارهای دیجیتال،آنالوگ ویا مختلط میباشد.

کسب مهارتهای لازم به همراه دانش فنی وقدرت خلاقیت وابتکار است که مسیرهای شغلی فراوانی را فراروی فارغ التحصیلان این رشته قرار میدهد.

قابلیت ها و تخصصی که فارغ التحصیلان در این رشته بدست می آورند

  • درک یکپارچه از مباحث موجود در دروس گذرانده شده ومهارتهای بکارگیری آنها
  • ارائه ایده های راهبردی وتحول آفرین
  • توانایی ایجاد گروه های کاری ورهبری آنها
  • کار آفرینی در حوزه الکترونیک
  • ارائه خدمات مشاوره ای ومطالعاتی
  • شناسایی نیازهای کشور در حوزه های مرتبط وارائه راه حل
  • قابلیت انجام کار تحقیقاتی در حیطه الکترونیک ودر مرزهای دانش

عناوین برخی از محورهای تخصصی رشته الکترونیک

  • طراحی مدارهای مجتمع
  • برنامه نویسی تراشه های مجتمع از پیش آماده
  • پردازش سیگنالهای دیجیتال
  • ارتقاء ایمنی وقابلیت اطمینان سیستمهای الکترونیکی
  • طراحی سیستمهای اپتو الکترونیک

صنایع و حوزه‌های که فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در آن به فعالیت بپردازند

  • موسسات تحقیقاتی
  • شرکت های مهندسی دولتی وخصوصی
  • صنایع دفاعی
  • صنایع نفت و گاز و پتروشیمی
  • صنایع مخابراتی
  • صنایع ماشین سازی
  • صنایع خودرو سازی                                                

سیلابس کارشناسی ارشدمهندسی الکترونیک

ردیف اصلی پیش نیاز
1 طراحی مدارات فرکانس بالا 3 اصلی انتخابی
2 طراحی مدارات مجتمع خطی 3 اصلی انتخابی
3 پردازش سیگنالهای دیجیتال 3 اصلی انتخابی
4 تئوری و تکنولوژی ساخت ادوات نیمه هادی۱ 3 اصلی انتخابی
5 کوانتم الکترونیک۱ 3 اصلی انتخابی
اختیاری
1 طراحی سخت افزار به کمک زبان   VHDL 3 اختیاری
2 طراحی مدارهایVLSI 3 اختیاری
3 تبدیل داده ها 3 اختیاری
4 طراحی معماری سیستمهای هوشمند 3 اختیاری
5 معماری کامپیوتر پیشرفته 3 اختیاری
6 بینایی ماشین 3 اختیاری
7 محاسبات تحمل پذیر خطا 3 اختیاری
8 آزمون پذیری و طراحی سیستمهای آزمون پذیر 3 اختیاری
9 آزمون غیرمخرب 3 اختیاری
10 نانو الکترونیک۱ 3 اختیاری
11 ادوات نانو و مجتمع سازی 3 اختیاری
12 پردازش تکاملی 3 اختیاری
13 الکترونیک نوری۱ 3 اختیاری
14 الکترونیک نوری۲ 3 اختیاری
15 طراحی مدارات مجتمع جریان 3 اختیاری
16 طراحی مدارهای مجتمع فعال خطی 3 اختیاری
17 طراحی مدارهای واسط 3 اختیاری
18 شبکه های کامپیوتری پیشرفته 3 اختیاری
19 افزارهای قدرت و کاربردها 3 اختیاری
20 ادوات نیمه هادی۱ 3 اختیاری
21 ادوات نیمه هادی۲ 3 اختیاری
22 بررسی و کاربرد سیستمهای موازی 3 اختیاری
23 پردازش سیگنالهای دیجیتالی 3 اختیاری
24 تئوری و تکنولوژی ساخت ادوات نیمه هادی۱ 3 اختیاری
25 کوانتوم الکترونیک۱ 3 اختیاری
26 طراحی مدارهای الکترونیکی فرکانس بالا 3 اختیاری
27 میکرو پروسسور۲ 3 اختیاری
28 پردازش نور تصاویر و علائم 3 اختیاری
29 بکارگیری قابلیتهای مدارهای VLSI در طراحی مدارهای ویژه 3 اختیاری
30 طراحی مدارهای مجتمع دیجیتالی 3 اختیاری
31 مباحث ویژه۱ 3 اختیاری
32 مباحث ویژه۲ 3 اختیاری
**جبرانی ( به تخصیص گروه)
1 الکترونیک۳ 3 جبرانی
2 فیزیک الکترونیک 3 جبرانی
3 تکنیک پالس 3 جبرانی
4 مدارهای مخابراتی 3 جبرانی
5 تجزیه و تحلیل سیستمها 2 جبرانی
تحقیقاتی
1 سمینار 2 اجباری
2 ***پایان نامه 6 اجباری

*دانشجو موظف است از جدول دروس اصلی حداقل سه درس را حتماً اخذ نماید.

**دانشجویان به غیر از دروس جبرانی می بایست 32 واحد بگذرانند

*** دانشجویان آموزش محور به دلیل نداشتن پایان نامه می بایست به جای پایان نامه 6 واحد درس اخذ نمایند.

موقعیت درس واحد
1 دروس اصلی (اجباری) 9
2 دروس تخصصی ( اختیاری) 15
3 سمینار 2
4 پایان نامه 6
جمع 32

نشانی مطلب در وبگاه مرکز آموزش الکترونیکی:
http://idea.iust.ac.ir/find-88.17459.48087.fa.html
برگشت به اصل مطلب