| آقای احسان محمدی دانشجوی دکترای جناب آقای دکتر منتظری، روز سه شنبه 5/8/94 از رساله دکترای خود تحت عنوان "کنترل فعال مقاوم در برابر عیب برای توربین های گازی صنعتی براساس روش عیب یابی مبتنی بر منطق فازی" دفاع خواهد کرد. این جلسه ساعت 16:30 روز سه شنبه در آمفی تاتر دانشکده مهندسی مکانیک برگزار می گردد. |
چکیده: توربینهای گازی به دلیل شرایط کاری دشوار همواره در معرض آسیب بوده و عملکرد آنها با گذشت زمان، ممکن است به دلیل فرسایش، رسوبگرفتگی و خوردگی اجزاء و همچنین تحمل تنشهای حرارتی و مکانیکی بالا دستخوش افت شود. غالباً، سیستمهای کنترل پیادهشده بر روی توربینهای گازی، با این دیدگاه که کارایی توربینهای گازی در تمام طول عمر کاری بدون تغییر خواهد ماند، طراحی میشوند. بدیهی است که از سیستم کنترل طراحیشده با چنین دیدگاهی، نمیتوان انتظار داشت که تمامی نیازهای کنترلی در شرایط مختلف سلامت موتور را برآورده سازد. همین امر، انگیزهی آغاز پژوهشی در رابطه با طراحی سیستم کنترل فعال مقاوم در برابر عیب ( AFTC ) برای مواجهه با افتکاراییهای مسیر گاز در توربینهای گازی صنعتی شد. در این رساله، ابتدا مدلی نوآورانه موسوم به مدل وینر ارتقاء یافته ( EWM ) با هدف افزایش انعطافپذیری مدلهای با ساختار بلوکی در تخمین رفتار دینامیکی سیستمهای غیرخطی ارائه شده و با درکنار هم قرار دادن مجموعهای از این مدلهای EWM با آرایشی خاص، ساختاری کلی برای تخمین رفتار توربین گازی مورد مطالعه در شرایط مختلف سلامت پیشنهاد شده است. سپس با بهرهگیری از مدلهای بدست آمده در شرایط مختلف سلامت و با بکارگیری یک الگوریتم بهینهیابی سراسری ترکیبی، پارامترهای سیستم کنترلبا هدف حفظ کارایی و ارضای قیود عملکردی، برای هر یک از شرایط سلامتِ شناساییشده بهینهیابی گردیده و از این طریق بانکی از پارامترهای سیستم کنترل ایجاد شده است. در این مطالعه، با تلفیق ویژگیهای مثبت سیستمهای تشخیص و شناسایی عیب ( FDI ) مبتنی بر منطق فازی و بهینهیابی سراسری، یک سیستم عیبیابی ترکیبی با قابلیت خود غنیسازی برای شناسایی پارامترهای سلامتِ کمپرسور، توربین ژنراتور و توربین قدرت پیشنهاد شده است. رویکرد پیشنهادی در طراحی سیستم FDI این امکان را فراهم آورده است که علاوه بر دقت قابل توجه، مقاومت در مقابل نویز سیستم اندازهگیری و سرعت عمل بالا (در مواجهه با افتکاراییهای پیشبینیشده)، سیستم عیبیابی ارائهشده از توانایی مواجهه با عیوب پیشبینینشده نیز برخوردار باشد. در مواجهه با عیوب پیشبینیشده، سیستم AFTC پیشنهادی از طریق یک واحد ناظر، پارامترهای متناظر با شرایط سلامت فعلی را از بانک پارامترهای سیستم کنترل انتخاب مینماید؛در حالیکه درمواجهه با عیوب پیشبینینشده، سیستم AFTC پس از شناسایی پارامترهای سلامت، به ایجاد مدل سریع ( EWM ) برای شرایط سلامت فعلی موتور پرداخته و سپس پارامترهای کنترلر را از طریق بهینهیابی سیستم کنترل تعیین خواهد نمود. بدینترتیب، با اضافه شدن مجموعه پارامترهای بهینهیابیشدهی جدید به بانک پارامترهای سیستم کنترل، بانک پارامترهای سیستم AFTC پیشنهادی به واسطهی مواجهه با افت کاراییهای پیشبینینشده، به تدریج یک سیر تکاملی را خواهد پیمود. نتایج بدست آمده در رسالهی حاضر، حاکی از آن است کهبا بکارگیری سیستم AFTC پیشنهادی میتوان در شرایط وقوع برخی از عوامل افت کارایی، با صدور به موقع فرمان توقف و یا ریزش بار و در برخی دیگر ازموارد حتی بدون صدور فرمان توقف و یا ریزش بار، با حفظ قیود عملکردی سیستماز ورود توربین به ناحیه کاری غیرایمن جلوگیری به عمل آورد. این در حالی است که بر طبق نتایج حاصله، در شرایط وقوع برخی از عیوب، بکارگیری کنترلر طراحیشده برای شرایط فاقد عیب ممکن است به بهای از دسترفتن حاشیهی سرج، فرارفت دمای گاز خروجی و همچنین کاهش بهرهوری و دسترسپذیری توربین تمام شود. واژههای کلیدی: توربین گازی دو محوره؛ کنترل فعال مقاوم در برابر عیب ( AFTC )؛ سیستم تشخیص و شناسایی عیب ( FDI )؛ افتکاراییهای مسیر گاز؛ مدل وینر ارتقاءیافته ( EWM )؛ منطق فازی؛ بهینهیابی سراسری ترکیبی . |