دانشکده مهندسی راه آهن- عطایی، شروان- درسها
طراحی تیر بتن پیش­تنیده -پروژه پل

حذف تصاویر و رنگ‌ها

  طراحی تیر بتن پیش­تنیده

 

 

 

 

 

  بارم نمره طراحی تیر بتن پیش­تنیده

  نمره

 

  5%

  بارگذاری

  5%

  تحلیل

  2%

  دوام

  27%

  حالت حدی خدمت­پذیری(6+(7+10+4))

  2%

  حالت حدی خستگی

  12%

  حالت حدی مقاومت(6×2)

  6%

  جزئیات آرماتوربندی

  5%

  طراحی برشگیر

  4%

  طراحی دیافراگم

  2%

  حالت حدی ساخت و اجرا

  20%

  نقشه و لیستوفر

  5%

  متره و برآورد

  5%

  مشخصات فنی خصوصی

 

  اطلاعات عمومی (خواص مصالح)

  35

  مقاومت نمونه استوانه­ای بتن تیر (مگاپاسکال) fc

  400

  مقاومت فولاد (مگاپاسکال) fy

  200

  مدول ارتجاعی آرماتور (گیگاپاسکال) Es

  1860

  مقاومت نهایی فولاد پیش­تنیدگی (مگاپاسکال) fpu

  1674

  مقاومت جاری شدن فولاد پیش­تنیدگی (مگاپاسکال) fpy

  197

  مدول ارتجاعی فولاد پیشتنیدگی (گیگاپاسکال) Ep

  71/98

  سطح مقطع هر رشته پیشتنیدگی (میلیمترمربع)*

  * uncoated 7-wire low relaxation strands (grade 270), d=12.7 mm (ASTM A416, AASHTO M203)

  1-بارگذاری

  • مرده (اولیه، ثانویه)
  • زنده، ضریب افزایش دینامیکی
  • خروج از خط
  • ترکیب بارگذاری

      2-تحلیل

      2-1-تیرخارجی

  • لنگر
  • بار مرده
  • بار زنده
  • برش
  • بار مرده
  • بار زنده

      2-2-تیرداخلی

  • لنگر
  • بار مرده
  • بار زنده
  • برش
  • بار مرده
  • بار زنده

      3-دوام

  •   پوشش آرماتور

      4-طراحی در حالت حدی خدمت­پذیری

      4-1-تنش در تیر (وسط دهانه، ربع دهانه)

  • خصوصیات هندسی

      o کنترل ارتفاع حداقل تیر

      o عرض موثر بال فشاری تیر داخلی و خارجی

      o خواص هندسی مقطع غیرمرکب (تارخنثی، ممان اینرسی)

      o خواص هندسی مقطع مرکب تحت بارهای بلند مدت

      o خواص هندسی مقطع مرکب تحت بارهای کوتاه مدت

  • تنش­های مجاز کابل پیش­تنیدگی هنگام جک­زنی، پس از انتقال [1] و پس از افت پیش­تنیدگی
  • تنش­های مجاز بتن هنگام جک­زنی، پس از انتقال و پس از افت پیش­تنیدگی
  • تعیین تعداد و شکل و ترتیب اجرای کابل­های پیش­تنیدگی
  • تخمین افت­های پیش­تنیدگی (افت­های اولیه [2] +افت­های طولانی مدت [3] ) در طول تیر
  • محاسبه تنش­های تیر در هنگام انتقال (وسط دهانه، انتهای تیر)
  • محاسبه تنش­های تیر پس از تمام افت­ها (وسط دهانه، انتهای تیر)

      4-2-تغییرشکل و ترک

  • کنترل عرض ترک
  • کنترل نسبت عمق به دهانه
  • کنترل تغییرشکل (بارهای کوتاه مدت، بارهای بلندمدت)
  • تعیین میزان پیش­خیز

      5-کنترل خستگی

      6-کنترل حالت حدی نهایی (مقاومت)

  • تحلیل خمشی مقطع (وسط دهانه، ربع دهانه)
  • مقاومت خمشی
  • آرماتور حداقل و حداکثر
  •   تحلیل برشی مقطع (فاصله d از بر تکیه­گاه، ربع دهانه)

      -جزئیات آرماتوربندی

      7-1-ناحیه انتهایی کابل پیش­تنیدگی

      7-2-آرماتور

  • مهار آرماتور
  • قطع آرماتور
  • وصله آرماتور
  • فاصله آرماتور

      8-طراحی برشگیر (فاصله d از بر تکیه­گاه، ربع دهانه)

      9-طراحی دیافراگم

      10-نقشه

  • نقشه قالب­بندی
  • نقشه آرماتوربندی
  • لیستوفر

      11-متره و برآورد

      12-مشخصات فنی خصوصی

  • روش اجرا
  • مشخصات فنی مصالح و آزمایش­های مورد نیاز
  •  نحوه تامین مصالح

      [1] transfer

      [2] کوتاه­شدگی الاستیک، اصطکاک، جارفتگی کابل

      [3] خزش بتنن، وارفتگی کابل پیش­تنیدگی، جمع­شدگی بتن

     

  • نشانی مطلب در وبگاه دانشکده مهندسی راه آهن:
    http://idea.iust.ac.ir/find-18.2615.2045.fa.html
    برگشت به اصل مطلب