 |
مهندس حمید میرزاحسین دانشجوی دوره دکتری این دانشکده گرایش مهندسی برنامهریزی حمل و نقل، ۱۵ اسفند سال ۹۵ از رساله خود تحت عنوان «مدلسازی تاثیر مدیریت تقاضای سفر شهری بر کاربری زمین» در محل سالن کنفرانس دکتر عباسنیا با راهنمایی آقای دکتر افندیزاده دفاع نمود. |
چکیده این رساله به شرح زیر میباشد:
امروزه رفع تراکم ترافیک تبدیل به موضوعی پیچیده در کلانشهرها شده است. تحقیق و تجربه نشان داده که راهکار برون رفت از این وضعیت نه صرفاً افزایش عرضه در قالب افزودن خطوط عبوری وسیله نقلیه شخصی بلکه کنترل تقاضا به معنی مدیریت انتخابهای ممکن افراد نیز هست. حال سؤال اینجاست که مدیریت تقاضای سفر شهری در چه نواحی و با چه ابعادی باید اعمال شود و نحوه اثرگذاری آن در حوزه انتخابهای بلندمدت افراد از جنبه کاربری زمین چگونه است. این رساله با ارائه مدلی سه مرحلهای تحت عنوان MHCCUE، کمینه معبر انتخابی در شرایط تعادل استفاده کننده در شبکه را جهت تعیین ابعاد و محلهای مناسب پیاده سازی سیاست های منتخب مدیریت تقاضای سفر مشخص میسازد. نتایج حاصل از پیاده سازی مدل MHCCUE برای شبکه هِرن -که مبنای مطالعات پیشین نیز بوده است- نشان می دهد که این مدل علاوه بر افزایش جریان عبوری و کاهش هزینه کل که شامل عوارض و زمان سفر کاربران است، شاخص دسترسی را بهعنوان معیار ارزیابی شبکه و اساسی ترین عامل تعاملی حمل و نقل - کاربری زمین بهبود داده و نسبت توسعه و میزان افزایش ممکن برای کاربری مدنظر در شبکه را مشخص ساخته است. در ادامه، جهت پیاده سازی مدل در یک شبکه با ابعاد واقعی، شبکه محدوده طرح ترافیک کلانشهر تهران که سیاست قیمت گذاری در آن پیاده شده است، مدنظر قرار گرفت. با توجه به پیچیدگیهای شبکه بزرگ مقیاس و گستردگی انتخاب مسیرهای ممکن بین هر زوج مبدأ - مقصد، مدل ترکیبی حل همزمان تخصیص ترافیک و تعیین عوارض کمان مبنا بر مبنای روش بهینه سازی تکامل دیفرانسیلی تحت عنوان CMDE ابداع گردید. از این رو، برنامه ای برای حل CMDE نوشته شد که با هر شکل از شبکه بدون محدودیت در تعداد گره - کمان و همچنین بدون نیاز به اطلاعات مسیر بتواند به صورت همزمان با یافتن کمترین میزان هزینه سفر بین هر زوج مبدأ- مقصد، میزان جریان عبوری، زمان سفر طی شده و عوارض تخصیص داده شده برای هر کمان از شبکه را مشخص سازد. در این رساله، ارزش زمانی کاربران و همچنین ماتریس تقاضای مبدأ – مقصد شبکه طرح ترافیک تهران به کمک تطبیق اطلاعات دوربینهای هوشمند تشخیص پلاک در مبادی ورودی و خروجی محدوده بهعنوان ورودیهای مدل برآورد شده است. در نهایت، با توجه به نتایج حل مدل CMDE و داده های کاربری فضایی (کاربرد) استخراج شده برای معابر اصلی شبکه، ارتباط بین سطح دسترسی و میزان تراکم در کاربری فضایی و همچنین نحوه و میزان اثرگذاری اعمال سیاست مدیریت تقاضای سفر انتخابی -قیمت گذاری عوارض تراکم- بر شاخص دسترسی، نسبت توسعه و میزان رشد ممکن برای کاربری مسکونی، اداری، آموزشی و تجاری در معابر اصلی محدوده طرح ترافیک تهران مشخص شده است.
واژههای کلیدی: مدیریت تقاضای سفر، قیمت گذاری تراکم، تکامل دیفرانسیلی، دسترسی، کاربری زمین.
رایانامه جهت ارتباط با دانشجوی فوق: