مهندس حمید شاکر دانشجوی دورهی دکتری این دانشکده در رشتهی مهندسی عمران گرایش راه و ترابری، ۱۹ اردیبهشتماه سال ۱۴۰۳ از رساله خود تحت عنوان «ارائه مدل پیشبینی مقاومت شکست مخلوطهای آسفالتی حاوی سرباره فولاد در دمای پایین در شرایط چرخه های یخ بندان - ذوب یخ » به صورت حضوری با راهنمایی دکتر محمود عامری و مشاوره دکتر محمدرضا محمدعلیها دفاع نمود.
چکیده این رساله به شرح زیر میباشد:
ترکخوردگی روسازی همواره بهعنوان یکی از مهمترین انواع خرابی روسازی¬های آسفالتی بهخصوص در مناطق سردسیر مطرح بوده است. بهطوریکه سالانه هزینه زیادی صرف تعمیر و بازسازی روسازی¬های آسفالتی آسیبدیده در این مناطق میشود. ایجاد و گسترش ترک همواره تحت اثر دو عامل تنش¬های حرارتی و بارگذاری ترافیکی صورت می¬گیرد. تاکنون تحقیقات مختلفی برای کاهش اثرات تنش¬های حرارتی صورت گرفته است و برای بررسی رفتار رشد ترک و پیشبینی مقاومت شکست از اصول و روش¬های مختلفی استفادهشده است.
هدف اصلی این تحقیق بهینه یابی استفاده از سرباره در ابعاد ریزدانه و درشتدانه بر اساس چقرمگی شکست در مودهای یک، دو و مد ترکیبی (مود ترکیبی یک و دو) در دمای پایین (۰، ۱۲- و ۲۴-) و در چرخه¬های صفر، یک و سه یخبندان-ذوب یخ می¬باشد. در این تحقیق ۹ مدل مختلف بر اساس دمای آزمایش، مود بارگذاری و شرایط چرخه¬های یخبندان – ذوب یخ معرفیشده است. درنهایت نتایج این تحقیق نشان داد استفاده از سرباره ریزدانه و درشت¬دانه برای جایگزینی مصالح سنگی بایستی با در نظر گرفتن دمای حداقل محیط و شرایط سیکل¬های ذوب و انجماد باشد چراکه آزمایش¬ها و بهینه یابی انجامشده در این تحقیق نشان داد که استفاده از ۱۰۰ درصد سرباره درشتدانه و ۵۰ درصد سرباره ریزدانه تنها در دمای ۱۲- سانتی¬گراد بیشترین چقرمگی شکست را ایجاد می¬کند اما اگر دما به ۲۴- کاهش پیدا کند و شرایط چرخه¬های یخبندان– ذوب یخ ایجاد شود تنها بایستی از جایگزینی سرباره درشتدانه برای رسیدن به حداکثر چقرمگی شکست استفاده گردد.
واژههای کلیدی: سرباره فولاد، بهینه یابی، چرخه¬های یخبندان-ذوب یخ ، مد I، II و ترکیبی