مهندس خلدون الالوسی دانشجوی دورهی دکتری این دانشکده در رشتهی مهندسی عمران گرایش مهندسی و مدیریت ساخت، ۱۹ تیرماه سال ۱۴۰۳ از رساله خود تحت عنوان «ارزیابی تأثیر کیفیت ارتباطات اینترنتی در مدیریت نیروی انسانی بر بهرهوری پروژههای عمرانی» به صورت حضوری با راهنمایی دکتر سید سجاد میرولد و دکتر ناصر شابختی دفاع نمود.
چکیده این رساله به شرح زیر میباشد:
فرمولهای قابل فهم برای این روابط و میزان تأثیر آنها و ارائه راهحلهای مناسب است. روش کار شامل انجام یک پیمایش اولیه بر اساس پرسشنامه اصلی تحقیق با سه محور اصلی است: استفاده از ارتباطات آنلاین در مدیریت منابع انسانی، تأثیر کیفیت ارتباطات آنلاین، و بررسی عوامل مؤثر بر بهرهوری کار در پروژههای عمرانی. نمونه تحقیق در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول، تعداد نمونه با استفاده از جدول مورگان ۲۴۸ نفر تعیین شد که شامل مهندسین پروژه، مدیران، تکنسینها و حسابداران بود. در مرحله دوم، گروه هدف مدیران، دستیاران و مهندسان پروژههای در دست اجرا بودند و تعداد پاسخگویان ۲۰۰ نفر بود. با استفاده از نرمافزار SPSS، تحلیل عاملی اکتشافی برای هر متغیر انجام شد و تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و ترسیم مدل ساختاری در برنامه AMOS انجام گرفت. در مرحله دوم، از برنامه JASP استفاده شد که در آن تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی انجام و مدل ساختاری ترسیم شد. مدل با استفاده از شاخصهای اصلاح (M.I) بهبود یافت. نتایج نشان داد که تأثیر کیفیت ارتباطات آنلاین (۴۳/۰) بیشتر از مدیریت منابع نیروی کار (۰۱/۰-) بر بهرهوری نیروی کار در پروژههای عمرانی است. اندازه تأثیر متغیرها بر مدیریت منابع انسانی ۰۷/۰ است که نشان میدهد مقادیر نزدیک به یک نشاندهنده تأثیر بیشتر بر پاسخدهی هستند. مدل نهایی بر روی ۱۰ پروژه در حال اجرا با استفاده از برنامه SPSS آزمایش شد و نشان داد که اکثر متغیرهای ورودی QQ و QH تأثیرات بالایی بر متغیرهای خروجی QP دارند. درصد حساسیتها نشان دادند که برخی از متغیرهای ورودی مانند QH۱۰.۲ و QH۱۰.۵ تأثیر ۱۰۰ درصدی بر برخی از متغیرهای خروجی دارند. متغیرهای ورودی QQ۵.۴ و QQ۲۶.۳ نیز تأثیرات بالایی بر متغیرهای خروجی مختلف داشتند. نتیجهگیری نهایی قابل قبول بود و مدل میتواند در پروژههای عمرانی در عراق مورد استفاده قرار گیرد.
رایانامه جهت ارتباط با دانشجوی فوق: khldoonfarsigmail.com
نشانی مطلب در وبگاه دانشگاه علم و صنعت ایران: http://idea.iust.ac.ir/find-32.17087.78693.fa.html برگشت به اصل مطلب