« مهندسی فناوری اطلاعات- تجارت الکترونیک »
۱-مقدمه
با توجه به حجم روزافزون اطلاعات و نقش انکارناپذیر آن در کیفیت مدیریت و اداره امور و همچنین نقش ابزاری فناوری کامپیوتر در کیفیت جمع آوری و سازماندهی اطلاعات از طرفی و نقش امکانات اینترنت در نشر و انتقال سریع آن، دوره مهندسی فناوری اطلاعات شکل گرفت. این رشته با گرایش تجارت الکترونیکی و با هدف تربیت متخصصانی با قابلیت تدوین استراتژی و طراحی و مدیریت سیستم های تجارت الکترونیکی ایجاد شده و در جهت رفع موانع برای استفاده از پتانسیل موجود در حوزه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی تعریف شده است.
۲- تعریف و اهداف
دوره مهندسی فناوری اطلاعات مجموعه ای هماهنگ از فعالیت های آموزشی - پژوهشی در زمینههای مختلف از جمله مدیریت سیستم های اطلاعاتی ، تجارت الکترونیکی، سیستم های چندرسانه ای ، امنیت اطلاعات و شبکه های کامپیوتری را در بر می گیرد. محور اصلی فعالیت های علمی ، به تناسب موضوع، تحقیق نظری ، تحقیق تجربی و یا تلفیقی از این دو است و آموزش وسیله برطرف ساختن کاستی های اطلاعاتی داوطلب و هموار ساختن راه وصول به اهداف تحقیق است. از جمله اهداف این دوره می توان به موارد زیر اشاره نمود:
· احاطه بر آثار علمی مهم در یک زمینه خاص از مهندسی فناوری اطلاعات
· آشنایی با روش های پیشرفته تحقیق و کوشش برای نوآوری در این زمینه
· دستیابی به جدیدترین مبانی علمی ، تحقیقی و فناوری در زمینه کسب و کار و تجارت الکترونیکی
· دستیابی به جدیدترین فنارویها به منظور بومی کردن آنها
· نوآوری در زمینه های علمی و تحقیقی
· کمک به پیشرفت و گسترش مرزهای دانش
· تسلط بر تعلیم ، تحقیق ، برنامه ریزی و اجراء ، هدایت ، نظارت و ارزیابی ، تجزیه و تحلیل و حل مسائل علمی و گشودن مشکلات عملی جامعه در یکی از زمینههای مهندسی فناوری اطلاعات
۳- مهارتهای دانشآموختگان
دانش آموختگان این رشته قادر خواهند بود با استفاده از دانش حاصله در این دوره مشاغل جدیدی را در زمینه های طراحی و توسعه کسب و کارهای الکترونیکی، ایجاد و توسعه سیستمهای اطلاعاتی، طراحی و تجزیه و تحلیل منابع اطلاعاتی ایجاد نموده و حتی به ارائه مشاوره در زمینه سیستمهای اطلاعاتی و تجارت الکترونیکی برای سایر سازمانهای دولتی و خصوصی بپردازند.
۴- برنامه آموزشی
برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی بصورت زیر میباشد. در این برنامه دروس جبرانی بنا به تشخیص گروه تعیین میشود و دروس اصلی و تخصصی از میان فهرست دروس اعلام شده توسط گروه ارائه می گردد:
ردیف
|
نام درس
|
واحد
|
۱
|
دروس اصلی و تخصصی
|
۲۴
|
۳
|
سمینار و پایان نامه
|
۸
|
جمع
|
۳۲
|
الف- دروس اصلی و تخصصی
ردیف
|
نام د رس
|
واحد
|
۱
|
مفاهیم و مدلهای تجارت و بازاریابی الکترونیکی
|
۳
|
۲
|
مدیریت زنجیره تامین و عرضه الکترونیکی
|
۳
|
۳
|
طراحی و ارزیابی سیستمهای کسب و کار الکترونیکی
|
۳
|
۴
|
استراتژیها و برنامههای جامع کسب و کار الکترونیکی
|
۳
|
۵
|
امنیت تجارت الکترونیکی
|
۳
|
۶
|
انبارهای داده و داده کاوی
|
۳
|
۷
|
فناوریها و ابزارهای توسعه یکپارچه تجارت الکترونیکی
|
۳
|
۸
|
بازمهندسی فرایندهای کسب و کار در تجارت الکترونیکی
|
۳
|
۹
|
مسائل حقوقی و اخلاقی تجارت الکترونیکی
|
۳
|
۱۰
|
عاملهای هوشمند در تجارت الکترونیکی
|
۳
|
۱۱
|
تجارت الکترونیکی سیار
|
۳
|
۱۲
|
مدیریت دانش
|
۳
|
۱۳
|
سیستمهای بانکی و پرداخت الکترونیکی
|
۳
|
۱۴
|
مباحث منتخب
|
۳
|
ب- سمینار و پایاننامه
ردیف
|
نام درس
|
واحد
|
۱
|
سمینار
|
۲
|
۲
|
پایان نامه
|
۶
|
|