برگشت به شبکه آزمایشگاههای تحقیقاتی دانشگاه علم و صنعت ایران
بخش‌های اصلی
نقشه علمی پایش سازه ها::
پل‌های طاقی با مصالح بنایی::
پایش پل‌های فلزی::
پایش پل‌های بتنی::
پایش خطوط ریلی::
پایش سوزن::
پایش ترانشه::
پایش بناهای تاریخی::
پایش بارمحوری::
محصولات::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
:: سامانه پشتیبان تصمیم مدیریت نگهداشت زیربناها ::
 | تاریخ ارسال: 1397/6/18 | 
توسعه فن­آوری ارتباطات و ارزان شدن تراشه­ ها، زمینه تحقق اینترنت اشیاء و عینیت پیدا کردن زیربناهای هوشمند را فراهم آورده است. از منظر ایمنی، خبر شکست ناگهانی پل­ها و کشته شدن شهروندان حتی در کشورهای پیشرفته، لزوم استفاده از این فن­آوری جهت مدیریت نگهداشت پیش­بینانه را ضروری کرده است. از منظر اقتصادی، تجربه پایش سلامت سازه در دنیا نشان می­دهد نیمی ازپل­هایی که به پایان عمر نسبی خود رسیده­اند، یا با بازدید چشمی، معیوب به نظر می­رسند، ظرفیت باربری مناسبی دارد. وجود سامانه پایش سلامت باعث حداقل صرفه جویی 30% در هزینه بازسازی و نوسازی ابنیه فنی می­شود.
در این راستا آزمایشگاه پایش هوشمند زیربنا با تجربه آزمایش بارگذاری میدانی 14 پل و پیاده­سازی سامانه پایش دائم سلامت 4 پل در پنج سال گذشته، با توجه به شرایط بومی، اقدام به تولید محصول "سامانه پشتیبان تصمیم مدیریت نگهداشت زیربناها" کرده است.

دفعات مشاهده: 1159 بار   |   دفعات چاپ: 397 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
>
:: اندازه‌گیری بار محوری در حال حرکت (WIM) ::
 | تاریخ ارسال: 1396/11/15 | 
دفعات مشاهده: 1141 بار   |   دفعات چاپ: 388 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
>
:: حسگر تغییرمکان‌سنج ::

یکی از مهمترین دستآوردهای آزمایشگاه پایش هوشمند زیربناها، دستیابی به فناوری ساخت حسگر تغییرمکان‌سنج با تکیه بر دانش بومی بوده است. با توجه به دشواری و گرانی تهیه‌ی حسگرها از سایر کشورها، دو نمونه‌ی مختلف از حسگرهای تغییرمکان طراحی و ساخته شده که می‌توان از آن­ها برای پایش تغییرمکان نسبی نقاط مختلف سازه‌­ها و سوزن‌های شبکه‌ی ریلی بهره برد. در حال حاضر از این حسگرها برای پایش سوزن ورودی ایستگاه یاتری در مسیر تهران-مشهد و پایش تغییرمکان پل‌های ایزدخواست، سالار و ورسک استفاده می‌شود.

AWT IMAGE

دفعات مشاهده: 1273 بار   |   دفعات چاپ: 422 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
>
:: نرم‌افزار راه‌بان ::

پل­‌ها بخش مهمی از زیرساخت حمل‌ونقل کشور را تشکیل داده و سلامت سازه‌ای آن­ها از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این راستا آزمایشگاه پایش هوشمند زیربناها با تکیه بر دانش فنی متخصصان کشور، قدم­‌های بلندی جهت پیاده­‌سازی سامانه هوشمند مدیریت نگهداری پل­‌های راه‌­آهن برداشته است.

در حال حاضر سه پل راهبردی ورسک، ایزدخواست و سالار و سوزن ورودی ایستگاه یاتری بصورت دائم و برخط مورد پایش قرار گرفته ‌است. این مهم توسط سامانه‌ی نرم­‌افزاری راه‌بان انجام شده است. نرم‌افزار راه‌بان شامل پنج زیربخش و یک بانک اطلاعاتی می‌­باشد. در بخش اول، با تحریک حسگرها ناشی از بار بهره‌­برداری، باد، زلزله و یا تغییرات حرارتی، ذخیره اطلاعات انجام می‌شود. در بخش دوم، پیش‌پردازش اطلاعات خام، که شامل اعمال فیلترهای مختلف و مقایسه با مقادیر مجاز می‌باشد، انجام می‌گیرد. در بخش سوم اطلاعات حاصل از دو مرحله‌ی پیش از طریق فیبر نوری، از رایانه روی پل به رایانه کنترل مرکزی راه‌آهن در تهران منتقل و به بانک اطلاعاتی تعبیه شده در سامانه را‌ه‌بان منتقل می‌شود. در بخش چهارم ضمن کنترل صحت داده‌­برداری، تحلیل تکمیلی اطلاعات صورت گرفته و گزارش­گیری انجام می‌شود. در بخش پنجم، آخرین وضعیت پل‌های تحت پایش دائم بر روی رابط گرافیکی و مبتنی بر GIS سامانه‌ی راه‌بان نمایش داده می­‌شود و در صورت تشخیص رفتار مشکوک یا غیرمجاز (شامل عبور قطار با بار محوی یا سرعت غیرمجاز)، نسبت به هشدار به مسئولین ذی­ربط از طریق ارسال پیام کوتاه اقدام می­‌شود.

AWT IMAGE

دفعات مشاهده: 1742 بار   |   دفعات چاپ: 460 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
>
:: پایش سلامت سازه‌ها ::

حرکت به سوی توسعه‌ی پایدار مستلزم بهره‌برداری بهینه و حداکثری از زیرساخت­‌های موجود می‌باشد. مهمترین پیش‌نیاز این امر، اطمینان از عملکرد ایمن سازه‌های موجود می­‌باشد. پیشرفت فن­آوری و رشد توان محاسباتی رایانه­‌ها، امکان فنی و اقتصادی پایش سلامت سازه‌ها و نظارت دائم بر رفتار آن­ها را تسهیل کرده است. در این راستا می‌توان با استفاده از حسگرهای مختلف نسبت به اندازه­گیری عملکرد سازه‌ها اقدام کرد و پس از تحلیل آن، نسبت به نحوه بهره­‌برداری و سلامت سازه نظارت نمود. در این راستا آزمایشگاه پایش هوشمند زیربناهای دانشگاه علم‌ و صنعت ایران با تکیه بر دانش و نیروی فنی متخصص کشور نسبت به پایش سلامت سازه‌های مختلف از جمله ابنیه‌ی فنی راه و راه‌آهن و بناهای تاریخی اقدام نموده است.

این آزمایشگاه در کنار انجام آزمایش بارگذاری استاتیکی و دینامیکی 15 پل راه و راه­‌آهن، برای اولین بار درکشور پایش دائم سازه تاریخی پل ورسک، پل ایزدخواست، پل سالار و سوزن خروجی ایستگاه یاتری را طراحی، اجرا و مورد بهره‌برداری قرار داده است.

سامانه‌ی پایش پیاده­‌سازی شده، امکان تخمین سرعت و بار محوری قطارهای عبوری و رصد پاسخ بخش­‌های بحرانی سازه را فراهم کرده است. این سامانه در صورت عبور قطار با سرعت یا بار محوری غیرمجاز نسبت به ارسال برخط هشدار به مسئولین ذی­ربط اقدام می­‌کند. همچنین از نتایج حاصل از تحلیل و پردازش این سامانه می­‌توان نسبت به تصمیم­‌سازی مدیریتی در راستای تعیین رژیم بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری و تقویت بهینه بهره برد. 

دفعات مشاهده: 1740 بار   |   دفعات چاپ: 441 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
>
برای مشاهده کل مطالب بخش محصولات اینجا را کلیک کنید.
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 65 queries by YEKTAWEB 4665