شبکه آزمایشگاههای تحقیقاتی دانشگاه علم و صنعت ایران- اخبار
آزمایشگاه تحقیقاتی سازه­ و سیستم­های هوایی

بازیابی تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1393/12/25 | 

آزمایشگاه تحقیقاتی سازه­ و سیستم­های هوایی

       

آزمایشگاه تحقیقاتی سازه­ و سیستم­های هوایی در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران، یکی از آزمایشگاهی تازه تاسیسی است که با توجه به توانمندی­های علمی، سوابق اجرایی موفق صنعتی، و دراختیار داشتن تیم­های تخصصی توانمند، می­تواند در آینده در نوع خود در کشور کم نظیر بوده و فضای مناسبی را جهت انجام تحقیقات و پروژه­های تحقیقاتی- صنعتی را در حوزه تحلیل، طراحی و ساخت سازه­ و سیستم­های هوایی و تخمین عمر سازه­های هوایی فراهم نماید.

این آزمایشگاه در یک شبکه آزمایشگاهی گروهی، مجهز به انواع دستگاه­های موردنیاز جهت انجام آزمایش­های مختلف در زمینه تحلیل تنش، رشد ترک درون و بین صفحه­ای و تخمین عمر متناظر در قطعات کامپوزیتی و فلزی، مانند دستگاه تست کشش یونیورسال، دستگاه تست خستگی سروو-هیدرولیک، سیستم پایش سلامت سازه و همچنین تجهیزات و امکانات محاسباتی مناسب جهت مدلسازی با نرم­افزارهای اجزای محدود، دینامیک سیالات محاسباتی، و تحلیل مکانیزم­های مکانیکی می­باشد. تجربیات موجود در این آزمایشگاه، زمینه مساعدی را جهت همکاری با بخش­های مختلف آموزشی، پژوهشی و صنعتی، و در راستای اجرای پروژه­ها و تحقیقات موردنیاز در کشور در زمینه تحلیل و طراحی سازه و سیستم­های هوایی، تخمین عمر قطعات کامپوزیتی-فلزی، بارگذاری سازه­های هوایی، اندرکنش سازه، ایرودینامیک، و دینامیک پرواز فراهم نموده است.

توانمندی­های اصلی آزمایشگاه

· بارگذاری سازه‌های هوایی

· تحلیل و طراحی سازه ­ های هوایی کامپوزیتی و فلزی

تست خمش سه نقطه پوسته و تقویت کننده

· طراحی سازه‌ای و سیستمی مکانیزم‌های سطوح کنترل هواپیما

· طراحی تا ساخت ارابه‌های فرود هواپیما

تست رهایی ارابه فرود

· شبیه­سازی رشد ترک و تخمین عمر قطعات هوایی

· تخمین و افزایش عمر باقیمانده قطعات هوایی مسن

· تحلیل خستگی سازه‌های هوایی کامپوزیتی و فلزی

· کمانش و پس کمانش سازه‌های هوایی کامپوزیتی و فلزی

· تدوین روند و اجابت آیین نامه­های صلاحیت پرواز در حوزه سازه و سیستم

برخی فعالیت­های پژوهشی- صنعتی

· طراحی و ساخت نمونه مهندسی لبه حمله کامپوزیتی یک بال مجهز به سیستم مقابله با یخِ الکتروترمال

· طراحی و تحلیل ارابه فرود ثابت هواپیمای دونفره تمام کامپوزیتی

· طراحی و تحلی فعالیت­های پژوهشی سیالنالیز مکانیزم ل سازه بال یک پرنده تمام کامپوزیتی با نسبت منظری بالا

· ترمیم کامپوزیتی و افزایش عمر سازه اسپار فلزی اصلی یک جنگنده

· پایش رشد ترک در یک نمونه فلزی به روش امپدانس الکترومکانیکی

· طراحی، ساخت و تست یک پایه موتور فلزی پیچیده

· طراحی تا نظارت بر ساخت ارابه‌های فرود Oleo یک پرنده

· طراحی تا نظارت بر ساخت استند اندازه‌گیری مرکز ثقل یک پرنده

· تحلیل مکانیزمهای خرابی در صفحات کامپوزیتی چندلایه با استفاده از مکانیک خرابی- پلاستیسیته محیط­های پیوسته

· تحلیل خرابی صفحات کامپوزیتی چند لایه با استفاده از کوپل تئوری های خرابی مقیاس میکرو- مزو

· شبیه­سازی جدایی اتصال وصله کامپوزیتی از پانل­های آلومینیومی حاوی ترک

· بررسی رفتار پس از کمانش صفحات کامپوزیتی چند لایه حاوی جدایی بین لایه ­ ای

· تحلیل رشد ترک در پانل های نازک با استفاده از روش المان محدود توسعه یافته

· تحلیل خستگی ریشه پره توربین بادی کیلوواتی با استفاده از المان واسط چسبنده

· پیش بینی عمر خستگی چندلایه کامپوزیتی با استفاده از روش مکانیک خرابی پبوسته

· تأثیر مکانیزم­های ثانویه آسیب در خواص شکست بین­لایه­ای کامپوزیت‏های چندلایه

· بررسی خواص شکست ماده نانوساختار شده تحت فرآیند پرسکاری شیار مقید

· بررسی خواص شکست در مواد نانو ساختار شده در فرآیند ECAP

نرم­ افزارهای توسعه داده شده

- نرم ­افزار جامع بارگذاری سازه­ های هوایی

(بارهای مانوری، اغتشاشات جوی، بارهای فرود و حمل و نقل زمینی)

- نرم ­افزار جامع رشد ترک دوبعدی و تخمین و افزایش عمر سازه‌های هوایی فلزی

نرم افزار توسعه داده شده مدلسازی رشد ترک

نشانی مطلب در وبگاه شبکه آزمایشگاههای تحقیقاتی دانشگاه علم و صنعت ایران:
http://www.iust.ac.ir/rln/find-1.53.362.fa.html
برگشت به اصل مطلب