بهینه سازی طراحی موتورهای الکتریکی با تجمیع توابع هدف راندمان ، ضریب قدرت و تلفات موتور با استفاده از الگوریتم ژنتیک
محمدرضا علیزاده پهلوانی ، عباس شولائی چکیده : در این مقاله با استفاه از روابط طراحی موتور القائی تکفاز و به کمک الگوریتم ژنتیک راهکاری نوین جهت طراحی بهینه موتور القائی تکفاز 115 ولت ، یک اسب بخار ، دو قطب و با سرعت 2900 دور بر دقیقه جهت حداقل سازی تلفات مسی سیم پیچهای استاتور و رتور ، تلفات آهنی استاتور (هسته و دندانهها) و بیشینه نمودن راندمان و ضریب قدرت ارائه شده است. همچنین مقایسه نتایج این طراحی با طراحیهای دیگر نشان میدهد که مربعی نمودن ابعاد هندسی موتور باعث میشود تا جمیع توابع هدف یکجا محقق شوند. |