Kabirsaber M, Peyrovi M. Islamic Architecture Heritage through the Understanding of Foreign Tourists from 15th to 16th century -Case study: Analyses of anatomic resistance quality in Blue Mosque based on rereading the historical documents. JRIA 2015; 3 (1) :68-83
URL:
http://jria.iust.ac.ir/article-1-181-fa.html
کبیرصابر محمدباقر، پیروی مهناز. میراث معماری اسلامی در ادراک سیاحان خارجی قرون یازدهم تا سیزدهم ﻫ.ق. مطالعه موردی: تحلیل کیفیت بقای کالبدی مسجد کبود بر مبنای بازخوانی مستندات تاریخی. پژوهشهاي معماري اسلامي. 1394; 3 (1) :68-83
URL: http://jria.iust.ac.ir/article-1-181-fa.html
چکیده: (8757 مشاهده)
قضاوتهای سیاحان خارجی دربارهی آثار معماری ایرانی لزوماً قرین صحت و ثواب نیست؛ زیرا این گروه از خارجیان به دلیل شناخت سطحی و نازل از واقعیات جامعهی ایرانی، از درک تمامی حقایق پیدا و پنهان معماری این سرزمین عاجز بودهاند. در نوشتار حاضر که حاصل پژوهشی تاریخی دربارهی مسجد کبود تبریز است؛ موضوع مورد اشاره، به بحث و تحلیل گذاشته شده است. مسألهی پژوهش، کنکاش دربارهی صحت و سقم ادعای برخی سیاحان خارجی در وجود نسبت بین «مذهب بانیان» مسجد کبود و «کیفیت بقای کالبدی» آن است؛ ادعایی که بر اساس آن، به ناروا اهالی شهر را بیاعتنا به عمران مسجد معرفی کردهاند. در مقابل، برخی از نویسندگان ایرانی، نقیض این ادعا را برقلم آورده و نظری متفاوت داشتهاند. با این حال در طول تاریخ، صاحبان این دو دیدگاه، استدلال و یا اسناد کافی ارائه ننمودهاند؛ مضاف آنکه تاکنون پژوهش مستقلی نیز برای تنویر مسأله انجام نیافته و ضرورت توجه بدان احساس میشود. در مواجهه با این خلأ علمی، هدف از انجام پژوهش حاضر، شفافیت بخشیدن به فضایی بود که پیرامون مسأله را احاطه کرده و پاسخ به این پرسشها قصد عمل بوده است: الف) منشأ اظهار نظرهای مختلف دربارهی مذهب قراقویونلوها چیست؟ ب) چه ارتباطی بین مذهب قراقویونلوها و نحوهی بقای ساختاری مسجد کبود وجود دارد؟ ج) در طول تاریخ چه گروههایی میتوانستند از طرح شایعهی ارتباط بین ویرانی مسجد کبود با مذهب بانی آن بهره ببرند؟ پژوهش، به روش تفسیری-تاریخی انجام گرفته و در طی آن روشن شد که برخی مؤلفین خارجی در پی کشف علت ویرانی مسجد، از طریق پیگیری پیشینههای فکری برآمده و بر این مدار، بانیان آن (قراقویونلوها) را سُنیمذهب و جماعت شیعه شدهی شهر را عامل بیسامانی مسجد معرفی کردهاند. همچنین دانسته شد که حجت محکمی در اثبات دشمنی قراقویونلوها با تشیع در دست نیست؛ بلکه اغلب منابع تاریخی، به تمایلات و حتی تعصبات شیعی آنان صحه میگذارند. البته مذهب قراقویونلوها نیز نوعی بود که نتوانستند مثل صفویان، حمایت علمای شیعه را جلب کنند؛ در بستر چنین شرایطی، زمینهی مضاعفی مهیا میشد تا سیاحانی که شناخت نازل و سطحی از واقعیات جامعهی ایرانی و بخصوص تبریز داشتند؛ تحلیلهای ناصواب دربارهی کیفیت ساختاری و کارکردی مسجد کبود ابراز کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1394/5/6 | پذیرش: 1394/5/6 | انتشار: 1394/5/6